Guia ràpida per avaluar propostes educatives

Aspectes a tenir en compte a l’hora de proposar o de participar en activitats educatives:

Autor/a/es/as:
Marta Ferrero (En Twitter @ferrero_mar) y Fátima García Doval (En Twitter @mininacheshire)
Font: Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT) y al proyecto #FECYTedu #coNprueba

El món educatiu viu en l’actualitat un autèntic allau de propostes per millorar la qualitat dels processos d’ensenyament i aprenentatge, el rendiment escolar, el benestar emocional de l’alumnat i fins i tot el seu èxit futur. Famílies i docents estem exposats a aquesta pluja constant que fomenta, i fins i tot de vegades exigeix, canvis més o menys profunds en els mètodes, recursos, orientacions, organització escolar, etc. En general a totes les propostes s’assimila canvi amb innovació i, paral·lelament, canvi amb millora de la qualitat educativa. No obstant això, això no sempre és cert. No tot canvi és beneficiós o, al menys, no més beneficiós que el que ja veníem fent (Chalmers, I. (2003).

A l’hora de valorar la informació que ens envolta sobre diferents propostes educatives és aconsellable comptar amb eines que ens permetin analitzar de forma sistemàtica i objectiva les condicions sota les quals aquestes propostes ofereixen més possibilitats d’èxit. Ull! cap condició garanteix, per si sola, que una proposta sigui encertada. Ni tan sols si es complissin totes les condicions tindríem l’èxit assegurat. Les ciències de l’educació, al treballar amb persones, no gaudeixen d’aquest nivell d’exactitud. Però, com més elements de rigor considerem, més probable serà que fem una valoració precisa de la proposta. A continuació, presentarem una senzilla guia en forma de preguntes que ens ajudarà en aquest procés d’avaluació.

En quin grau afecten les pseudociències el professorat?

Investigadors, científics, professors, divulgadors, etc., fa temps que denuncien l’emergència de formacions sense fonament científic que han aconseguit instal·lar-se en els cursos de formació del professorat. En aquest enllaç trobareu un recull (amb informació complementària) d’algunes de les formacions considerades pseudocientífiques, o de “fomament dubtós” i un llistat de llocs web dedicats a informar sobre la pseudociència i a evitar la intoxicació de l’opinió pública i la propagació del fals coneixement.

És una exigència del professorat mantenir una actitud escèptica i crítica davant de pràctiques o teories que no mostrin evidències comprovables, que es guien per modes pseudocientífiques que busquen més convertir-se en marques de diferenciació en el mercat educatiu que el benestar i l’aprenentatge crític del nostre alumnat.

Consulteu en aquest enllaç els criteris que haurien de complir les propostes.

Recull de bibliografia: (Accediu als articles clicant els títols)

Guia ràpida per avaluar propostes educatives
Formació del professorat sense fonament científic?
En quin grau afecten les pseudociències el professorat?
Espiritualitat i educació “New Age”
Preocupació per l’elevada presència de neuromites a l’educació
“Sectes” en l’àmbit educatiu
El parany de l’educació positiva