Escepticisme

Què és l’escepticisme?

La paraula “escepticisme” prové del grec antic skepsis, que significa “investigació”. L’escepticisme no és, per tant, un rebuig cínic de les noves idees, com diu l’estereotip popular, sinó una actitud tant de ment oberta com de sentit crític.

Els antics escèptics simplement dubtaven que els éssers humans poguessin assolir certs coneixements i preferien ser agnòstics sobre una sèrie de nocions que creien que no enteníem amb seguretat.

Aquesta tradició filosòfica finalment va informar els inicis de la ciència als segles XVII i XVIII, i es capta millor amb el consell de David Hume que les persones sàvies proporcionen les seves creences a l’evidència. O, com va dir Carl Sagan molt més tard, les afirmacions extraordinàries requereixen proves extraordinàries.

El moviment escèptic modern és un fenomen que té com a objectiu ajudar el públic a navegar per les complexes fronteres entre el sentit i el disbarat, la ciència i la pseudociència.

L’escepticisme ho fa mitjançant la investigació de suposats fenòmens extraordinaris, el cultiu conscient del pensament crític i una actitud honesta cap a la investigació intel·lectual.

(skepticalinquirer.org)

A continuació us enllacem una sèrie de recomanacions on podreu trobar informació si voleu introduir l’escepticisme a les vostres classes:

Portal Critika

Crítica és un espai de reflexió i pensament sobre com el sentit crític ha sigut relegat del centre del diàleg social en favor del pensament màgic o creença. Fanatisme, negoci, tecnologia, gregarisme; tot afecta a una de les majors herències del pensament il·lustrat: la capacitat per a pensar de manera crítica davant el caos del món que ens envolta.

L’escepticisme, el pensament crític juntament amb el conreu de l’heterodoxia com a exercici útil d’escolta activa són els únics antídots davant el fanatisme, les notícies falses, les faules i les conspiracions.

El portal s’estructura en quatre blocs:

Pensament crític, Fanatisme, Escepticisme i Heterodoxia

L’escepticisme no és una cosa nova, ni molt menys, encara que ara siga molt més visible que abans. Com a moviment organitzat es remunta als anys 70 del segle passat als EUA, entorn del CSICOP i figures rellevants com Carl Sagan, Paul Kurtz, Martin Gardner o James Randi. A l’Estat existeixen associacions equivalents com ARP-SAPC (1986) i el Ciruclo Escéptico, vinculades a personalitats com Félix Ares, Javier Armentia o Luis Alfonso Gámez.

• ARP-SAPC

ARP Sociedad para el Avance del Pensamiento Crítico

escepticos.es : el  repositori més gran de documentació escèptica en castellà

• El Escéptico DigitalÉs un butlletí electrònic que distribueix gratuïtament ARP-Societat per a l’Avanç del Pensament Crític. De periodicitat trimestral, s’hi poden trobar tota mena d’articles relacionats amb la ciència, la divulgació i el pensament crític i racional.

• Círculo EscépticoAssociació cultural que té com a finalitat principal fomentar la pràctica de l’escepticisme, entenent pel pensament crític i racional, com a eina indispensable per a la comprensió del món i la presa de decisions en la vida diària.

• MagoniaBlog de Luis Alfonso Gámez, periodista del diari El Correo de Bilbao, fundador del Círculo Escéptico, conductor de Escépticos (ETB), col·laborador en Órbita Laika (La 2)

• Escepticismo o barbarieEl blog d’ “Escepticismo o barbarie” està dedicat a l’escepticisme des de la perspectiva de la divulgació científica. Conduït per un investigador en neurociència.

Els temes del blog: Ciència, escepticisme, pseudociència, mètode científic, etc.

• Skeptical Inquirer

Revista en anglès amb presentacions en línia d’experts destacats en ciència, escepticisme, medicina, mitjans de comunicació, activisme i defensa, dedicades a mostrar de l’avenç de la ciència per sobre de la pseudociència, i a l’alfabetització mediàtica sobre les teories de la conspiració i el pensament crític sobre el pensament màgic.

Joan Fuster

Diccionari per a ociosos aula didàctica – Espai Joan Fuster

Aquest recurs digital està adreçat “fonamentalment” a l’alumnat de Batxillerat i ofereix una breu introducció sobre els aspectes literaris més representatius d’aquest llibre.

Carl Sagan

“L’escepticisme ha de ser un component de la caixa d’eines de l’explorador, en un altre cas ens perdrem pel camí. L’espai té meravelles suficients sense que s’hagi d’inventar res”. Amb aquesta profunda reflexió Carl Sagan va fer un dels capítols del seu llibre El món i els seus demonis. lLescepticismo, com sabem, fou una característica fonamental de Sagan, l’home que va convertir la divulgació científica en un viatge personal.

Breu repàs al que Sagan va anomenar «el kit de herramientas para el pensamiento escéptico»

Càtedra Josep Lluís Blasco

ESCEPTICISME

En l’ús ordinari de la paraula pot caracteritzar-se com a escèptic a qualsevol que tinga dubtes sobre un determinat tema, o a qui sostinga que determinat fenomen no existeix, o potser que la seua existència no està demostrada. En filosofia, “escepticisme” té una definició més precisa. Per a caracteritzar l’escepticisme com a tesi filosòfica és necessari introduir les nocions d’actitud proposicional i justificació epistèmica.