La ciència al Mercadal

En el marc del Pla Municipal i Comarcal de Dinàmica Educativa que organitzen l’Ajuntament de Balaguer, el Consell Comarcal i el Centre de Recursos Pedagògics de la Noguera, el 27 d’octubre s’ha celebrat  a la ciutat de Balaguer la fira “Ciència al Mercadal” on hi han participat més de 300 alumnes i 30 professors dels centres educatius de la nostra ciutat.

En els darrers anys, el Departament d’Ensenyament ha volgut donar un impuls especial a les STEAM, sigles en anglès de quatre matèries acadèmiques: “Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics“, però més enllà de l’acrònim, STEAM significa un mètode d’aprenentatge que busca els punts d’interconnexió entre aquestes disciplines desenvolupant un enfocament interdisciplinari dels processos d’ensenyament de les ciències.

Sota aquest paraigua i dins la Setmana de la Ciència, s’organitzen diverses activitats a Balaguer i comarca. El Concurs de Vídeos Científics “ Experiments de pel·lícula” n’és una de les més destacades. L’alumnat comunica, mitjançant la filmació en vídeo, un experiment que explica i divulga continguts del coneixement de les ciències experimentals. El concurs va adreçat a diferents etapes educatives que van des dels tres fins els divuit anys.

Donada la quantitat i qualitat dels vídeos recollits i sobre tot l’entusiasme dels nostres joves científics, aquest curs ens hem plantejat de fer un pas més enllà i difondre, a tota la comunitat educativa i a la ciutadania en general, els magnífics resultats d’aquests concurs creant la fira “La Ciència al Mercadal” on els nens i nenes podran mostrar i explicar en directe els misteris de la ciència a tothom que s’apropi a la plaça.

El que es pretén amb aquesta fira és posar en valor el treball científic i tecnològic que es realitza als centres educatius, fomentar que l’alumnat esdevingui el veritable protagonista del seu aprenentatge, estimular la curiositat i la inquietud per la recerca mitjançant exhibicions i demostracions i finalment despertar vocacions científiques entre les noies i nois d’educació obligatòria i postobligatòria.

Els actors principals són, com diem, els i les joves estudiants de les nostres escoles i instituts. Les experiències que s’han presentat eren tant en l’àmbit de coneixement científic com tecnològic.

Experiments:

Educació infantil

• Fem un volcà. Escola Mont-roig
  • Màgia de colors. Escola Vedruna
  • Carrera de llaunes. Escola La Noguera

Educació primària

• Ou ferrat sense foc. Escola Àngel Guimerà.
  • Efecte làmpada de lava. Escola La Noguera

Educació secundària

• Trenquem l’ampolla. Institut Ciutat de Balaguer
  • Explotem globus amb taronges. Institut Ciutat de Balaguer
  • Cromatografia. Institut Almatà
  • pHmetre casolà. Escola Vedruna

A més, hi va haver altres tallers específics dinamitzats per professionals de l’àmbit científic com “La terra paral·lela” a càrrec d’Anna Jiménez, divulgadora científica i responsable de “La Ciència al carrer” de Lleida i Pere Marsal, tots dos del CRP del Segrià, i “La força de l’aire” a càrrec de Carme Bernal, graduada en Bioquímica.

Per acabar la fira, el professor Anicet Cosialls, llicenciat en ciències químiques i premiat en diferents ocasions a “Ciencia en Acción” i guardonat amb el Premi Catalunya d’Educació en la modalitat de professor (premi Marta Mata) i amb la medalla al mèrit educatiu de la Paeria, va presentar algunes experiències divertides, formatives i ecològiques amb l’objectiu de transmetre a l’alumnat l’ entusiasme i passió per la ciència.

La traca final de la fira la va protagonitzar aquest mateix professor amb un sorprenent i creatiu experiment de llançament d’un coet al bell mig de la plaça.

Cliqueu la imatge per visualitzar el vídeo del llançament dels coets:

• Accediu a l’àlbum de fotos de la jornada [FOTOS]
  • Llegiu la notícia a Balaguer TV