L’orientació educativa i l’acció tutorial al llarg i en cada una de les etapes educatives i dels ensenyaments

La Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació, destaca com a principi general del sistema educatiu l’aprenentatge permanent i l’educació al llarg de la vida. També destaca, com a principi específic, la formació integral de les capacitats intel·lectuals, ètiques, físiques, emocionals i socials dels alumnes que els permeti el ple desenvolupament de la seva personalitat. Aquest marc normatiu situa l’orientació personal, social, acadèmica i professional al servei del propi projecte de vida de cada un dels alumnes i concreta l’acció tutorial com a funció del docent per a l’acompanyament individual i col·lectiu dels alumnes.

L’organització del centre que ha de fer possible el desenvolupament d’aquests dos principis i de les seves actuacions orientadores i tutorials, es basa en l’exercici d’autonomia que es regula en el Decret 102/2010, de 3 d’agost, d’autonomia dels centres educatius, a partir del qual l’orientació i l’acció tutorial s’estableixen com a elements essencials de la tasca educativa dels centres. I és en funció d’aquest marc que el Departament d’Ensenyament, dintre de la col·lecció “Documents per a l’organització i la gestió dels centres” que ha publicat la proposta que se us presenta a continuació.

L’orientació educativa i l’acció tutorial, com a funcions transversals i de responsabilitat compartida, són els principis nuclears de l’aprenentatge permanent i, per tant, de l’èxit educatiu de l’alumne i l’educació al llarg de la vida. El desplegament de l’acció tutorial demana la planificació, el seguiment i l’avaluació de les competències bàsiques, transversals i les capacitats clau inserides en cadascuna de les activitats del centre, de l’aula i de l’entorn.