Vallèsbot 2020 – Virtual

INTRODUCCIÓ

D’ençà de la seva primera edició, la Vallèsbot ha volgut potenciar la programació i la robòtica com a eina per incentivar el treball per projectes entre l’alumnat dels nostres centres. Fruit d’aquesta inquietud i del treball en xarxa entre docents, centres educatius, Ajuntaments i Centre de Recursos Pedagògics, aquesta iniciativa es va materialitzar en la creació d’una activitat intermunicipal envers la implementació dels coneixements de la robòtica i el pensament competencial tot donant solucions a reptes quotidians del nostre entorn més proper.

Enguany, el títol de la jornada és Un món per a tothom”, però a causa de la situació excepcional que estem vivint, hem decidit seguir de forma virtual i donar resposta a les inquietuds d’alumnes i docents. Us proposem un seguit de reptes de programació relacionats amb la diversitat funcional, que s’hauran de resoldre amb tecnologies diverses i amb diferents nivells de dificultat. Tots els reptes estaran basats en simulacions o aplicacions en línia, o sigui que no necessitarem cap material de robòtica a casa. Només cal escollir la categoria, el nivell i posar-se a treballar!

CATEGORIES

A la banda esquerra trobareu les categories amb les quals treballarem, amb els reptes amb nivell de dificultat. Els/les alumnes poden participar en totes les categories i nivells que vulguin. Tots els projectes es faran en línia i sense haver de fer servir cap element que no sigui el nostre ordinador o tauleta. No calen robots ni plaques a casa. Si alguna tecnologia necessita registre d’alumnes i aquests no en disposen, NO caldrà que es creïn un compte, se n’oferirà un de genèric.

SCRATCH (https://scratch.mit.edu/)

L’Scratch és un entorn de programació visual per blocs adreçat a infants i joves que permet crear històries, jocs i animacions i compartir-les amb altres persones d’arreu del món. És un dels entorns més utilitzats, amb més de 32 milions de projectes compartits!

BEEBOT

La Beebot és un robot senzill, però amb moltes possibilitats. Tot i que està adreçat per als infants més petits, les seves possibilitats van molt més enllà.

MICROBIT (https://makecode.microbit.org/)

És una petita targeta programable que inclou sensors, botons, leds… Tot pensat per poder iniciar-nos en la programació per la seva facilitat de programació. Tot i això, el seu potencial és molt gran, i es poden veure projectes amb Micro:bit d’una gran qualitat.

LEGO EV3 (https://makecode.mindstorms.com/)

El robot més potent de la família de LEGO, utilitzat en les grans competicions a escala mundial. Amb tot un seguit de sensors i actuadors es poden acabar elaborant projectes gairebé professionals. Tot i això, es pot fer servir també a petita escala i treure’n bon resultats.

ARDUINO (https://www.tinkercad.com/circuits)

La targeta maker per excel·lència. Des de fa molts anys que acompanya els fans del projectes casolans (i també professionals). Amb entorns de programació molt diversos, permet connectar gairebé qualsevol component electrònic als seus “pins”.

Per a aquests reptes farem servir el simulador que ofereix Tinkercad. Aquest simulador requereix registre. Si l’alumne no en disposa, podrà fer servir un genèric que proporcionarem. No caldrà fer registres nous.

DISSENY 3D

Des de fa uns anys, les impressores 3D estan arribant a cases i escoles dels nostres municipis. Tot i això, juntament amb l’animació 3D, han fet d’aquests programes de disseny una eina molt utilitzada, i amb moltíssimes possibilitats.

Aquest repte es pot realitzar amb qualsevol dels programes que existeixen (Tinkercad, SketchUp, Blender…). Si no es disposa de registre, oferirem un usuari genèric a Tinkercad.

APPINVENTOR (https://appinventor.mit.edu/)

Crear aplicacions per a dispositius mòbils d’una manera fàcil i amb bons resultats és la filosofia d’AppInventor. Els creadors d’Scratch ens presenten aquesta gran eina perquè qualsevol persona es pugui crear les seves pròpies apps!

Si no es disposa de registre per a treballar amb l’AppInventor, se n’oferirà un de genèric.

TERMINI

Teniu de temps fins diumenge 31 de maig. Abans d’aquell dia s’hauran d’enviar els projecte als docents de cada centre responsables de l’activitat.

RÚBRICA I VALORACIÓ DELS PROJECTES

Tot i no ser una jornada competitiva, és molt important que l’alumne sàpiga quins ítems es valoraran i quins seran els punts que haurà de tenir en compte a l’hora de trobar la solució a cada repte. Cada centre rebrà les seves valoracions. Els apartats que valorarem seran:

Pensament computacional: Per valorar aquest apartat mirarem si el codi s’entén; si funciona; si està ben estructurat; si heu creat el codi des de zero o l’heu adaptat d’un altre projecte… Tot el que tingui relació amb els elements de programació.

Originalitat i qualitat de la solució: Valorarem si heu trobat una solució creativa al repte. També si la solució que doneu seria viable en la realitat o si heu anat un pas més enllà del repte.

Disseny i elements del projecte: En aquest punt es valorarà que s’hagi treballat en tots els elements audiovisuals del vostre projecte. Que hàgiu fet servir imatges i sons que quedin bé; la qualitat dels elements que hàgiu dissenyat o creat; o sigui, que el vostre projecte sigui “maco”!