Primera mobilitat #ALASVO KA122 – mobilitat d’alumnes

Aquest curs, els centres que formen part de l’Erasmus de consorci #ALASVO, hem dut a terme la nostra primera mobilitat d’alumnes. Dos infants de cada escola del consorci (Salvador Llobet, Ferrer i Guàrdia, Pereanton, Els quatre vents, La Torreta, Mogent i Guerau de Liost) són a Amsterdam, a l’escola Spring High, per compartir cinc dies d’activitat i d’intercanvi d’experiències sobre gastronomia, art, cultura i esport. Aprofitant l’avinentesa, docents d’alguna de les escoles participants han tingut l’oportunitat de dur a terme un job shadowing amb els docents d’aquest centre.

Durant el primer dia d’estada, els infants han pogut conèixer el funcionament d’Spring High, un centre singular dintre del sistema educatiu holandès. En aquest centre hem pogut descobrir que el seu alumnat treballa en aules obertes, sense portes i amb poques parets; i aprofiten tots els racons del centre per fer treball individual o en grup. També han descobert que els infants i joves es barregen per edat i que donen oportunitats a nois i noies que, en altres escoles, n’haurien tingut menys.

El sistema educatiu holandès es basa en el nivell que un infant assoleix als dotze anys, i que estableix a quins estudis pots accedir. Tot i que es pot canviar l’itinerari més endavant, aquest canvi és difícil i requereix molts esforços. Aquest sistema reparteix l’alumnat en estudis més vocacionals o més encarats a la universitat.  Això no passa a Spring High, on l’alumnat que vol es pot preparar per als exàmens un cop té setze anys. Això fa que sigui un cas singular a Amsterdam, creant un centre semblant al nostre institut escola, amb grups flexibles en edat on tothom avança segons el seu nivell.

En referència als espais, cada zona de treball d’Spring High està distribuïda de la mateixa manera. Hi ha una zona on un docent realitza la seva classe magistral de la seva assignatura per a un grup d’alumnes. En una altra zona, un altre grup d’alumnes pot avançar en els seus projectes o estudiar altres matèries. També hi ha una zona tancada per dur a terme tasques més concretes. A més a més, l’alumnat pot circular lliurement pels diferents espais comuns per treballar plegats o passar el seu temps lliure. També s’utilitzen els espaix exteriors, com parcs, jardins i pistes esportives.