Checklist per a un ús responsable d’internet

Des de l’Àrea de Cultura Digital ens donen aquests consells per a fer un ús responsable d’Internet. Si voleu saber si en feu aquest bon ús, recordeu que:

✓ Els centres educatius han de garantir la protecció de l’interès superior del menor i els seus drets fonamentals, especialment el dret a la protecció de dades, en la publicació o difusió de les seves dades personals a través dels serveis de la societat de la informació.

✓ No es poden fer fotos, ni enregistrament d’àudio i vídeo tant de persones com d’accions en línia sense el seu consentiment.

✓ Fer difusió d’aquests materials a les xarxes socials o a Internet incorre en un fet delictiu, i no només l’autor de la gravació, sinó també el que ha facilitat l’accés com a cooperador necessari / còmplice.

✓ Qualsevol activitat o iniciativa educativa del professorat relacionada amb l’ús de xarxes socials amb l’alumnat ha d’estar aprovada, amb caràcter previ, per la direcció del centre.

✓ Qualsevol intercanvi d’activitats entre professorat i alumnat: consultes, lliurament de tasques…, s’ha de fer a través de plataformes segures a les quals només es pugui accedir amb credencials.

✓ Les credencials assignades a un usuari són personals i intransferibles, per tant poden ser utilitzades únicament pel mateix usuari que ha rebut invitació expressa de l’organitzador.

✓ L’accés dels alumnes a les plataformes educatives gestionades pels centres es considera una activitat inclosa dintre de la seva funció educativa i orientadora, i per tant, no requereix consentiment previ.

✓ No es poden obrir comptes a alumnes a recursos i entorns sense consentiment previ.

✓ Els continguts digitals que s’utilitzin han d’estar a disposició de l’alumnat, integrats en plataformes segures gestionades pel centre.

✓ Només podran ser accessibles en obert aquells materials que no identifiquin ni alumnes, ni professors, ni col·lectius.

Per més informació consultar el recull d’orientacions disponibles a Centres Educatius en línia o a la bústia de consultes: pdp.educacio@gencat.cat.

El Servei Educatiu del Vallès Oriental III ha preparat un petit vídeo de 30 segons amb el resum del document “Ús responsable d’Internet als centres Educatius”.

Us compartim també el document Checklist per un ús responsable d’Internet.

#centreseducatiusenlínia