Docència compartida, sessió 1, a càrrec de David Duran
En parelles definim què creiem què és la docència compartida. Un resum del què s’ha dit en les parelles: la docència compartida és una estratègia que ens ajuda a tractar millor la diversitat a l’aula ja que dos docents hi treballen conjuntament.
També en parella, escrivim què entenem per col·laboració docent. Un resum del què s’ha dit en parelles seria que permet treballar en la mateixa línia i actuar sincronitzadament, i també permet aprendre noves metodologies l’un de l’altra.
Ho comparem amb les raons que ens mostra Echeita (2014):
- epistemològic: la realitat es construeix socialment
- social; superar la individualitat del mestre sol a l’aula
- ètic: la responsabilitat d’educar és compartida. social i col·lectiva
- professional: educar no és una tècnica, requereix reflexió i anàlisi
L’aprenentatge es produeix en les interaccions entre iguals, que pot generar el conflicte sociocognitiu, interacció que relaciona la ZDP amb la ZDP col·lectiva (es pot també considerar en comunitats de pràctica. Entre el professorat podem trobar certes resistències tals com pors, emocions, experiències prèvies no reeixides.
Parlem dels escenaris possibles o dimensions que ens trobem en parlar de docència compartida:
Tutoria | Diferent nivell d’habilitat
Rols asimètrics Mutualitat baixa |
Organitzat externament
Motivat externament Habilitats socials en desenvolupament Entre alumnes habitualment |
Cooperació | Habilitats heterogènies pròximes
Rols simètrics Mutualitat mitjana |
|
Col·laboració | Habilitats homogènies
Rols simètrics Mutualitat elevada |
Auto organitzat
Auto motivat Habilitats socials Entre docents habitualment Permet coherència amb la necessitat de superar models transmissius cap a models transformatius i co-constructius |
En el model de la docència compartida passem de la col·laboració indirecta a la directa per atendre millor els alumnes. Posa en crisi la forma tradicional de fer docència: la transmissió.
Veiem un vídeo i en grups de 4 omplim la graella d’avantatges i dificultats. Ho posem en comú.
Per a la propera sessió cal haver llegit dos articles:
Hem treballat amb aquests documents: