Projecte Pescadors de Plàstic

Es tracta d’un projecte coordinat pel Centre Tecnològic BETA de la Universitat de Vic, recentment finançat per la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT) i que es titula “El mar empieza en los Pirineos: aplicando la ciencia ciudadana en el ámbito escolar para conocer la contaminación por plásticos en nuestros ríos y su transporte hacia el mar”.

El projecte s’ha de portar a terme durant el curs escolar 2020-2021, i va destinat principalment a alumnes entre 12 i 14 anys (1r i 2n ESO, tot i que també hi podrien participar 3r i 4t) d’instituts propers als rius Ter o Besòs. Aquesta és la seva segona edició.

Aquest projecte té com a objectiu principal promoure l’ensenyament del mètode científic a través de l’estudi d’una problemàtica ambiental real però poc coneguda com és la contaminació de residus plàstics als nostres rius i el seu paper com a transportadors d’aquests fins al mar.

Per tal d’assolir aquest objectiu, el projecte proposa que siguin els mateixos alumnes qui, treballant colze a colze amb els investigadors del Centre Tecnològic BETA, desenvolupin un estudi científic per generar noves evidències sobre aquesta problemàtica ambiental, sent guiats per totes les fases pròpies del mètode científic, des del plantejament de les hipòtesis fins a l’anàlisi de les dades de camp obtingudes.

Per això, el projecte ha desenvolupat una guia d’activitats amb tota la informació necessària per portar a terme l’estudi científic, el qual inclourà la realització d’un únic mostreig de camp (primavera 2021) a un tram de riu proper al centre educatiu. També es facilitarà un kit de mostreig que inclourà tot el material necessari (xarxes, bosses, cinta mètrica, lupes, etiquetes…) per portar-lo a terme i es facilitarà un vídeo demostratiu on es descriurà com fer-ho correctament. A més, en tot moment es comptarà amb el suport dels investigadors coordinadors del projecte, que estaran disponibles per realitzar tallers virtuals sempre que sigui necessari. També es preveu l’organització d’un congrés científic on els mateixos estudiants podran presentar els resultats obtinguts a través de xerrades i pòsters, i on investigadors i òrgans gestors relacionats amb la contaminació per plàstics també seran convidats. Tot i que en principi aquest congrés havia de ser presencial, finalment serà un congrés virtual, simulant els que actualment s’estan fent en l’àmbit científic a causa del COVID-19.

Així, aquesta iniciativa pretén involucrar l’alumnat en un estudi científic real, on actuïn com a investigadors per desxifrar un problema ambiental de primer ordre, passant per totes les fases del mètode científic i exposant els resultats obtinguts.

Aquest projecte es basa en iniciatives similars portades a terme amb èxit a Xile (www. www.cientificosdelabasura.cl/es) i Alemanya (https://www.wissenschaftsjahr.de/2016-17/weiterfuehrende-informationen/englisch/plastic-pirates.html), les quals donen suport i col·laboren estretament amb el projecte que us presentem.

Per poder portar a terme aquest projecte és imprescindible la implicació dels centres escolars, el seu professorat i alumnat. Si us interessa, i creieu que aquest estudi científic es pot portar a terme al vostre centre, trobareu tota la informació sobre aquest detallada a la pàgina web www.pescadorsdeplastic.cat, on també teniu disponible un formulari de contacte amb els coordinadors del projecte i el formulari d’inscripció (inscripció oberta fins a finals de novembre). Si ho preferiu, també us podeu posar en contacte directament amb els investigadors Meritxell Abril (Meritxell.abril@uvic.cat) i Lorenzo Proia (Lorenzo.proia@uvic.cat), del Centre Tecnològic BETA i coordinadors del projecte, els quals us podran facilitar més informació al respecte.