Exposició “La deportació femenina. Dones de Ponent als camps nazis”.

L’exposició que us presentem a continuació és el resultat de la feina col·lectiva que des del 2017 portem a terme diversos instituts del Segrià agrupats en el grup de treball “DEMD – Lleida”. Format per professorat de secundària, i amb el suport del Memorial Democràtic i del CRP del Segrià, treballem la temàtica de l’exili republicà, la deportació i l’Holocaust, per tal de fer memòria d’aquests fets i evitar que caiguin en l’oblit.

Amb aquesta exposició, que ha estat subvencionada a partir de la dotació econòmica rebuda del Fons del Pacte de l’Estat contra la Violència de gènere, podreu resseguir les vides de dones de les Terres de Ponent que van patir la deportació; vides marcades per l’exili a França, la lluita contra els nazis a la Resistència i el viatge a l’infern que fou la seva estada als camps de concentració. L’exposició ha comptat amb la col·laboració de Míriam Roma, que va investigar les trajectòries d’aquestes dones en el seu treball de final de Màster. Actualment el grup DEMD està treballant en l’elaboració de la guia didàctica que acompanyarà els plafons, una guia que aprofundirà en alguns dels aspectes que veureu a l’exposició i pensada en un format escolar per poder treballar amb l’alumnat de 4t d’ESO i Batxillerat.

Els 13 plafons -de 70×50 cm- que configuren l’exposició es distribueixen de la següent manera:

• Presentació de l’exposició

• Les dones en l’exili republicà

• Les dones als camps nazis

• El camp de concentració de Ravensbrück

• Les biografies de: Dolors Casadellà Puig, Maria Castelló Ibarz, Generosa Cortina Roig, Felicitat Gasa Nadal, Conxita Grangé Beleta, Elvira Ibarz Ibarz, Maria i Pepita Maranges Bober i Coloma Seró Costa.

• Conservem la memòria femenina

Clicant sobre la imatge podreu visualitzar l’exposició completa en format PDF:

L’exposició va acompanyada d’una guia didàctica, amb un ventall heterogeni d’activitats que en permet una aplicació flexible, des del punt de vista tant de les necessitats i característiques del centre com de les necessitats concretes d’un alumnat divers. En aquest sentit, el professorat pot adaptar la proposta didàctica i pot incidir en aquelles tasques que consideri més rellevants en funció dels sabers treballats a l’aula. La trobareu en aquest ENLLAÇ

Disponibilitat Exposició La Deportació Femenina

Reservada pel Col·legi El Carme del 20 al 30 de novembre de 2023