Jornada adreçada a professorat de totes les etapes educatives, professionals de serveis educatius, orientadores d’instituts, professionals d’atenció a la diversitat.
Dates: Dilluns, 13 i Dimarts, 14 de febrer
Horari: De 17.30 a 19.30 h
Es realitzarà en format virtual
Accés a la sala de dilluns, 13 de febrer
Accés a la sala de dimarts, 14 de febrer
Activitat del Pla de Formació de Zona del Segrià impulsada per l’Associació Visual TEAF Materials TEAF i Educació
Motivació
El cervell d’una persona que pateix TEAF és com una BOMBETA de casa teva amb un curtcircuit. Ara va perfecta i fa llum tot el dia, ara fa pampallugues i il·lumina malament, altres dies la llum ni tan sols s’encén… Aquest és un petit conte quotidià, basat en fets reals, d’un trastorn, el TEAF, molt freqüent, poc i malament diagnosticat i que el nostre sistema educatiu ha de conèixer més a prop. En aquesta Jornada intentarem fer visible el fins ara anomenat “trastorn invisible”… fem-lo visible d’una vegada, doncs…
Programa
Dilluns, 13 de febrer Enregistrament de la sessió
Modera: Xus Curcó Murillo. Mestra de l’IE Magraners. Membre de l’Associació Visual TEAF a Lleida.
“Aspectes clínics del Trastorn de l’Espectre Alcohòlic Fetal (TEAF)” Presentació
A càrrec de: Óscar García-Algar. Cap de Servei de Neonatologia ICGON Hospital Clínic Maternitat Barcelona. Investigador d’DIBAPS Fundació Món Clínic de Barcelona. Professor Titular Universitat de Barcelona. CSO de PsicoterapiaVR. Chair de European FASD Aliance (EUFASD)
Presentació dels aspectes clínics més rellevants del TEAF: prevalença del consum d’alcohol durant l’embaràs, prevalença del TEAF, causes del dany que produeix l’alcohol. Presentació clínica, diagnòstic, tractament i avenços científics.
“El TEAF a l’aula” Presentació
A càrrec de: Marta Astals Vizcaino. Llicenciada en Psicologia. Máster en dificultats de l’aprenentatge. Experta en TEAF. Psicòloga i investigadora del GRIE (Hospital Clínic). Psicòloga Unitat del TEAF (Barnaclínic)
Perfil educatiu de l’alumnat amb TEAF a l’aula i estratègies de gestió del trastorn per als educadors.
Dimarts, 14 de febrer Enregistrament de la sessió
Modera: Xus Curcó Murillo. Mestra de l’IE Magraners. Membre de l’Associació Visual TEAF a Lleida.
“Cuando aprender es volver a empezar” Presentació Materials
A càrrec de: Marga Muñiz Aguilar. Orientadora Educativa y Profesional, Logopeda, Master en Asesoramiento en Materia de Adopción. Especialista con dilatada experiencia en el tratamiento de menores con Trastorno del Espectro Alcohólico Fetal, Trastorno de Apego, Adversidad en la Infancia Temprana, dificultades de aprendizaje y problemas de comportamiento. Conferenciante, Docente en cursos organizados por los Centros de Recursos de Profesorado en distintas Comunidades Autónomas, Directora científica y docente en diversos cursos de la Escuela de Familias Adoptivas, Acogedoras y Colaboradoras dependiente de la Escuela Andaluza de Salud Pública. Imparte Talleres y Jornadasformativas para familias y profesionales organizados por Entidades públicas y privadas. Autora de numerosos artículos sobre infancia, adolescencia, adopción, familia y crecimiento personal. Es autora de varios libros: “ Cuando l@s niñ@s no vienen de Paris. ”, “Otra forma de aprender es posible. Recursos de la vida cotidiana para mejorar el rendimiento escolar”, “101 Ejercicios para enseñar a aprender”, de la novela “Detrás de tu Mirada”. y Co-autora del libro “Neuropsicología del abandono y el maltrato infantil”. Presidenta de la Asociación Tolerancia Cero.
El alcohol provoca una de las secuelas más profundas y complejas en el desarrollo neurólogico del feto, la dismadurez, es decir, una falta de habilidad para actuar de forma madura. Por eso, sus procesos de aprendizaje, tanto cognitivos, como sociales o de cualquier otro tipo, con frecuencia consisten en volver a empezar.
“Viatge al fons del TEAF d’un pare adoptiu” Presentació
A càrrec de; Pep Valerio Rodríguez. Membre de l’Associació Visual TEAF a Lleida. Pare d’una jove de 15 anys diagnosticada de TEAF als 13 anys …. mosso d’esquadra des de l’any 1995 en tasques de patruller, s’ha format i informat de manera autodidacta en TEAF, participant d’associacions tant d’abast local com nacionals, ajudant a fer diverses formacions sobre el trastorn.
Principals estratègies domèstiques dels familiars i persones que tenen cura dels joves diagnosticats de TEAF. Guia de ‘supervivència’ familiar.