JORNADES FORMACIÓ – ETAPA INFANTIL 0-6
L’etapa de 0 a 6 anys és un període clau durant el qual el nen aprèn, d’una manera natural,a comunicar-se i, conseqüentment, a aprendre el llenguatge, eina imprescindible per a les relacions socials i per aprendre.
L’establiment de les bases comunicatives és un procés que s’inicia molt aviat, a partir de la relació i interacció del nadó amb les persones que en tenen cura, de manera habitual, els pares. Més endavant, quan el nen va a l’escola bressol i, posteriorment a l’escola, els educadors i mestres assumeixen també un paper important.
En aquest moment, ja sigui a l’escola-bressol o a l’escola, tenen ja una experiència a l’entorn de la comunicació i, segons a quina edat, a l’entorn del llenguatge.
Tenint en compte tot plegat, l’objectiu d’aquestes jornades de formació és, a partir del coneixement de la seqüencia evolutiva d’adquisició, observar l’estil comunicatiu i
determinar el moment evolutiu dels alumnes per tal d’ajustar les pràctiques educatives de l’aula i facilitar el seu progrés cap a l’ús del llenguatge per aprendre.
S’han previst 4 sessions presencials més un temps d’observació a l’aula i registre.
Dimarts 23 octubre
Dimarts 6 de novembre
Dimarts 27 de novembre .
Dimarts 15 de gener
Primera sessió: Emmarcament teòric
- Presentació de la seqüenciació evolutiva: de 0 a 6 anys.
- Moments claus de l’adquisició i determinació dels objectius a assolir al final de cada cicle de l’etapa infantil.
Segona sessió: Enfocament cicle 0-3
- Diferents estils comunicatius
- Descripció del diferents estadis comunicatius i lingüístics al cicle 0-3
- Aspectes a observar
DOCUMENT:
Tercera sessió: Observació del comportament comunicatiu i lingüístic al cicle 3-6
- Presentació d’un “ Protocol per a l’observació del llenguatge “
- Situacions i ítems per a l’observació
DOCUMENTS:
Quarta sessió: Proposta d’intervenció a partir d’algun perfil comunicatiu i lingüístic presentat pels mestres (Acordats procediments a la 3ª sessió).
- Anàlisi i comentari del cas/casos presentats
- Situacions i activitats a l’aula que afavoreixen el desenvolupament de: Aspectes formals / pragmàtics / i contingut – cognitius).
DOCUMENTS:
- Protocol d’observació (pdf)
- Estratègies per pensar i aprendre a partir del llenguatge explicitat en el conte o que podria sorgir arrel de l’argument del conte (GRAELLA PLENA)
- Estratègies per pensar i aprendre a partir del llenguatge explicitat en el conte o que podria sorgir arrel de l’argument del conte (GRAELLA BUIDA) (zip)