Gestió emocional a l’educació

Xerrada de Xavi Forcadell, dilluns 14 de febrer adreçada a les Llars d’Infants i al seminari d’Educació Infantil de la Ribera.

Indaguem en diferents punts que ens ofereixen molts autors i experts, per a el creixement personal i l’educació emocional, com ara Sedueix-te per seduir.

o les obres de Rafael Bisquerra sobre la intel·ligència emocional a l’educació.

Partim de conèixer les necessitats dels infants de 0-3 anys i de 3 a 6 anys, començant donant l’atenció personalitzada, amb aquesta afectivitat i seguretat afectiva.

A més de totes les necessitats generals bàsiques cobertes, com les que indica la Piràmide de Maslow.

També podem utilitzar la Llei del Mirall. És important el rol de l’adult. A més cal tenir en compte el llenguatge no verbal, què transmetem amb el cos i el to de veu.

Cobrir necessitats fisiològiques i donar suport per explorar l’entorn, apropar-nos i ajustar-nos a la necessitat de cada infant.

A partir d’aquí iniciem l’ACOMPANYAMENT EMOCIONAL treballant les competències emocionals fent un recorregut iniciat en la identificació de les emocions, del que sentim i saber utilitzar-les de manera constructiva :

      1. Consciència emocional
      2. Regulació emocional
      3. Autonomia emocional
      4. Competència social

Per acabar comenta els valors que aporta la psicomotricitat i els contes per a l’educació emocional.

Recomanem l’article del Diari Ara a Criatures ELS CONTES SOBRE L’EDUCACIÓ EMOCIONAL, UNA EINA PEDAGÒGICA A L’ALÇA, on es recomanen diferents títols i llibres per a poder empatitzar amb els altres, donar visibilitat a les seves emocions, interpretacions, apropar-nos a la seva realitat i a les seves necessitats. Destaquem:

EL CRANC JUGANER de Xavi Forcadell,  (autoedició) ,2020.

-HO VULL TOT. Contes per a contar entre dos de Eloy Moreno i Pablo Zerda, editorial Nube de Tinta.

-L’EMBOLIC de L. Alcázar, N. Fernández i S. Gimeno, editorial  Bindi Books

-CONTES PER TENIR VALOR .A. Rovira, F. Miralles i G. Capdevila. Ed. Estrella Polar

-BENVINGUDA, LUPE. Eva Palomar. Babulinka Books

Ser conscient de les pròpies emocions, consciència d’un mateix, del que sento per a poder fer regulació emocional.

No ens quedem però només en observar l’emoció, sinó en veure què la provoca, què hi ha al darrera, el que necessita, per poder acompanyar millor.

És necessària una formació docent en educació emocional.

A la seva web EDUQUEM PER CRÉIXER podeu consultar molts més recursos.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>