DIA INTERNACIONAL DE LA DONA – 8 DE MARÇ

Amb motiu de la reflexió que estem fent i donat que el proper 8 de març se celebra el Dia de la dona, us compartim aquí material que pot ser aprofitat per a les vostres aules o bé inspirador per als vostres projectes i/o activitats previstes.

Sortides:

Tour gratuït de 2 hores pels carrers de Barcelona ,

Descobreix la història de les dones més importants de Barcelona amb aquest tour a peu per la ciutat catalana. Qui va ser Carmen Karr? I Federica Montseny?

Proposta: I si creem un tour per la nostra població visibilitzant les dones que han viscut i ajudat en la història de la localitat?

Lipdub:

I si aprofitem per crear un lipdub per celebrar el dia internacional de la dona?

Mireu el que han preparat l’Institut Baix Penedès del Vendrell:

Recursos per a INFANTIL i PRIMÀRIA del CESIRE ,

Eines per incorporar la perspectiva de gènere a l’aula

Per saber-ne més:

Més idees i materials ?

Edu365 per a Primària podem trobar entrevistes o un còmic interactiu d’una astronauta https://www.edu365.cat/

Trobareu a educacion3.0 per a primària i secundària videos (alguns en anglès), llibres i jocs amb plantilles que es poden imprimir i que jugui el nostre alumnat o que els hi serveixi de model per fer un joc de l’oca, qui és qui, cartes, etc: https://www.lapizdeele.com/feminismo/

Tots els recursos i origen de la celebració del dia 8 a:

I SECUNDÀRIA?

Edu365 ens ofereix activitats al voltant de la temàtica d’aquest dia https://www.edu365.cat/eso/8M_especial/index.html

Recursos per a SECUNDÀRIA de l’EduCAC. EduCac és un programa d’educació en comunicació que neix amb l’objectiu prioritari de promoure l’educació mediàtica en àmbits educatius formals i informals.

Periòdicament publiquen butlletins digitals amb temes d’actualitat , tan interessants com la publicitat, el consumisme, internet segura…

Igualtat de gènere ara per a un futur millor 🙋

No fa gaire, en la presentació de la temporada d’un programa d’actualitat de la televisió en obert d’abast estatal, el presentador del format es disculpava de l’error descomunal (paraules textuals seves) per haver inclòs únicament una dona en la temporada anterior, fet que havia generat moltes crítiques.
Sense voluntat d’assenyalar el format en concret, la situació evidencia que la nostra societat, que durant segles ha exclòs a la dona de qualsevol àmbit públic, encara està acostumada a veure el món des d’una perspectiva única, la dels homes.
Amb la proximitat del Dia Internacional de la Dona 2022, tot seguit us fem algunes propostes per treballar a l’aula la presència, absència i representació de les dones en l’àmbit audiovisual.

Itinerari Perspectiva de gènere de l’eduCAC

La infrarepresentació de les dones als mitjans de comunicació invisibilitza i silencia una gran part de la població. A Qui ens parla? ens plantegem on son les dones en l’àmbit informatiu, qui escriu les notícies, qui les explica i qui decideix què és notícia.
El sistema sexe-gènere a les pantalles reflexiona sobre què i qui ens influencia, i què volem ser més enllà del gènere. A través dels seus personatges preferits ens plantegem si podem escollir com som o si hi ha patrons de comportament que ens limiten.

Dels mites romàntics i les sèries juvenils

A través de mi ventana o Euphoria són dos dels èxits més recents pel que fa a ficció adreçada específicament a adolescents i joves. Les relacions amoroses i sexuals, les trames preferides a les teen series, són el late motiv d’aquesta mena de formats, i per això ens preguntem: com s’explica l’amor romàntic a les sèries? Quin llenguatge audiovisual utilitza? Us proposem un visionat atent, reflexiu i crític de les sèries que consumeixen per treballar i assolir aprenentatges lligats amb l’ètica, els estereotips i els gèneres.

La publicitat de joguines i els estereotips de gènere

L’anàlisi anual del CAC de la campanya de joguines de Nadal 2021-2022 a xarxes socials i plataformes com YouTube ens mostra com gairebé el 70% dels vídeos inclouen estereotips de gènere majoritàriament femenins: nines promocionades com a princeses, o que adopten rols tradicionalment associats a les dones, i situacions de maternitat.
Com aprenem a detectar els anuncis que atorguen posicions o rols diferenciats a homes i dones i/o que són discriminatoris amb qualsevol dels sexes? En Anuncis no sexistes trobareu una doble proposta de treball de reflexió i de creació de publicitat lliure de sexisme.

TikTok i la transmissió d’actituds i valors masclistes

En desembre de 2021 el CAC va publicar un informe que mostra la capacitat de la xarxa social TikTok per perpetuar la cosificació i la violència exercida sobre les dones. L’estudi se centra en 15 vídeos que reflecteixen o reprodueixen estereotips sexistes, seleccionats de perfils amb més de 250.000 seguidors i protagonitzats per adolescents o joves. En conjunt sumen prop de 77 milions de visualitzacions i més de 10 milions de likes.
La relació dels i les joves amb els influenciadors de les xarxes socials és tan freqüent que poden acabar influint en les seves actituds i valors. Com els podem ajudar a interpretar de manera crítica els missatges que emeten? A Personatges ens acostem al fenomen influencer.

Altres recursos per preparar a les aules el Dia Internacional de la Dona

Al web Cinescola del professor Ramon Breu trobareu nombroses propostes didàctiques de pel·lícules –
com ara SufragistesPagament justEl pan de la guerra o Skater girl. De totes elles podeu consultar la sinopsi, la fitxa de la pel·lícula i les activitats que es proposen, tant pel que fa al contingut com en relació al llenguatge i les tècniques audiovisuals.
També DracMagic compta amb propostes per organitzar activitats cinematogràfiques amb perspectiva feminista dissenyades per al públic escolar. Les trobareu totes al seu web.