MALALTIES MINORITÀRIES: “L’UNIVERS DIVERS”

Segur que més d’un/-a esteu valorant propostes de lectura per a Primària de cara al curs 21-22. Són moments de revisar com estem tractant la inclusió i de valorar altres materials que ens

poden ajudar a treballar la dimensió de la diversitat i inclusió a les nostres aules.

Us volem compartir el llibre que la mestra i logopeda de Tàrrega ,Alba Bellart Castellví ha redactat i ha estat il.lustrat per la seva villa , Núria Usón Bellart. “L’univers divers” és el primer llibre

editat per l’Institut de Recerca Biomèdica de Lleida Fundació Dr. Pifarré (IRBLleida) per visibilitzar, conscienciar i canviar la mirada davant del món de les malalties minoritàries. Els beneficis

obtinguts per la venda del llibre, que ja es pot comprar a les llibreries i també físicament a l’IRBLleida per 10€, es destinaran a la recerca en malalties minoritàries realitzada per personal

investigador de l’IRBLleida.

L’autora és mare d’una filla amb una malaltia minoritària i amb inquietuds per trobar millors respostes per aquest tipus de malalties. “M’ha agradat escriure aquest llibre com a eina terapèutica per transmetre tot el que conec sobre el tema, perquè la vida de les persones i les seves famílies puguin estar plenes de més esperança” ha explicat l’autora. “Gràcies a la compra d’aquest exemplar, contribuireu perquè la mirada integradora i l’aposta per la recerca avancin”, ha afegit.El llibre, que està adreçat a nens i nenes de sis a dotze anys, explica que els alumnes d’una escola de primària celebren Sant Jordi i fan un concurs literari dedicat a les malalties rares o infreqüents. Cada curs, des de primer fins a sisè, elabora un conte diferent, però amb un denominador comú, ja que tots els i les protagonistes tenen una malaltia d’aquest tipus.

Es podria valorar aquest llibre des de dues vessants i serien:

-llegir-lo com a lectura obligatòria en algun curs del Cicle Mitjà o Superior de Primària del centre.

-fer un treball d´educació emocional (valors i emocions continguts en els diferents contes) a cada curs de l’escola.

Es podria realitzar a l’hora de tutoria.

Amb alguna d´aquestes propostes es podria ajudar a aconseguir tres objectius del projecte( a part de fomentar l’entusiasme per la lectura que tant feu els centres):

– visibilitzar i normalitzar les malalties rares en la infància.- fer un treball emocional de com poder afrontar millor una malaltia crònica.(malalties minoritàries o d’altres com el càncer infantil, diabetis…).

– promoure més la recerca mèdica en aquest tipus de patologies, essent beneficiós que la investigació també es pogués realitzar en un centre de proximitat.(Institut de Recerca Biomèdica de Lleida).

L’Alba Bellart s’ha ofert , si  les restriccions del covid així ho permeten, a venir a les nostres escoles a fer un taller d’educació emocional sobre les malalties rares o infreqüents. A part del llibre
“L’univers divers” , hi ha un nou conte ” La sàvia Solidària i els seus fanals” per realitzar-lo .