Itinerari literari de lectura guiada. Llengua Catalana i Literatura de 2n de batxillerat

El material que es proposa a continuació és una proposta de lectura guiada d’un poemari complet en un moment en què la maduresa dels estudiants permet abordar l’estudi aprofundit d’un llibre de poesia com a unitat de sentit, gènere que normalment a l’Educació Secundària Obligatòria (ESO) es treballa a partir de poemes representatius escollits d’un moviment o d’un autor o autora.

Es pren com a punt de partida un llibre de poemes d’una poeta actual, Tantes mudes de Mireia Calafell, per donar pautes sobre alguns trets del gènere, d’una banda, i de la poesia de l’autora amb relació a altres estils poètics, d’una altra banda. El plantejament de la lectura permet augmentar el rendiment dels aprenentatges i aprofundir en la lectura de pomes a partir de les formes en què la poesia subjectiva la realitat. Aquest focus proporciona un punt de reflexió i indagació i dona sentit al conjunt de la proposta.

itinerariL’itinerari està articulat a partir de l’experiència directa i acompanyada de la lectura dels textos per part dels alumnes. Per això, es fa una aproximació inductiva en què els estudiants han d’arribar a conclusions pròpies sobre l’obra de Calafell i sobre el gènere poètic, amb la integració dels sabers teòrics i l’estructuració o sistematització dels aprenentatges pertinents que hi ajudin en cada moment.

En el marc de la matèria comuna de Llengua Catalana i Literatura de segon de batxillerat, els objectius d’aprenentatge d’aquesta situació d’aprenentatge que es desenvolupen en l’itinerari són els següents:

1. Desenvolupar estratègies de lectura analítica per afrontar la lectura d’un poemari.

2. Establir connexions temàtiques i/o formals entre poemes de diferents autors de la poesia catalana i amb
textos teòrics.

3. Elaborar el vídeo d’un recital de poemes triats i analitzats conjuntament a l’aula per compartir-lo amb la
comunitat educativa.

4. Acostar el gènere poètic a l’alumnat per tal que l’incorporin en les seves opcions autònomes de lectura i
desenvolupin l’interès per la lectura de poesia.

5. Visibilitzar l’obra poètica i la temàtica de gènere d’algunes autores de la lírica catalana dels segles XX i XXI.