O2 El repositori Obert de la UOC

El repositori institucional de la UOC dóna accés a les publicacions digitals en accés obert produïdes per la UOC en les activitats de recerca, docència i gestió.


Introducció dels documents

La introducció de documents al repositori es realitza mitjançant l’autoarxivament pels mateixos autors, els quals es responsabilitzen de l’autoria i que no s’infringeixin els drets d’explotació dels documents.

Navegació

Explorar

Aquesta opció permet visualitzar una relació dels continguts en un ordre determinat:

  • Mostra un llistat de comunitats, subcomunitats i col·leccions en ordre alfabètic.
  • Docència: accés directe a la comunitat de Docència per consultar els materials generats en l’activitat docent.
  • Gestió: accés directe a la comunitat de Gestió per consultar els documents de gestió de la UOC.
  • Recerca: accés directe a la comunitat de Recerca per consultar documents de recerca de la UOC i de l’IN3.
  • Mostra un llistat alfabètic de tots els autors dels documents.
  • Mostra un llistat alfabètic de tots els títols dels documents.
  • Mostra un llistat de documents en ordre cronològic invers (del més recent al més antic).
  • Mostra un llistat de matèries dels documents.

També és possible accedir a les opcions Autors, Títols, Data de publicació i Matèries des d’una pàgina específica d’una comunitat, subcomunitat i/o col·lecció amb els botons:

D’aquesta manera solament es mostraran els ítems de la subcomunitat o col·lecció seleccionada.

Cerca per àrees temàtiques

Si cerqueu documents sobre un tema determinat:

A la part inferior esquerra de la pantalla trobareu un arbre amb les àrees temàtiques de la UOC. Aquesta opció permet seleccionar una o diverses àrees o subcategories i recuperar tots els documents dins d’aquestes àrees (mòduls didàctics, tesis doctorals, treballs finals de carrera, articles, ponències en congressos…).

Per a desplegar les subcategories pitgeu el signe +. Per a seleccionar una àrea o categoria, feu clic al requadre i aquest quedarà marcat tal com es mostra a continuació: R. Podeu cercar en tantes àrees o subcategories com vulgueu; un cop seleccionades feu clic al botó Cerca…

Comunitats, subcomunitats i col·leccions

Tot el contingut del repositori es troba organitzat al voltant de comunitats o grans àrees que responen a les principals activitats pròpies d’una universitat: docència, recerca i gestió. Les comunitats s’organitzen en àrees d’estudis, temàtiques o organitzatives segons les necessitats pròpies.

Dins de cada comunitat pot haver-hi un nombre il·limitat de subcomunitats i col·leccions. Alhora, cada col·lecció pot estar formada per un nombre il·limitat de documents.

Cada col·lecció té la seva pròpia pàgina d’entrada, des de la qual es mostra informació, continguts, estadístiques d’ús, els darrers enviaments i la possibilitat de subscriure’s al servei d’alerta de nous documents dipositats a la comunitat mitjançant RSS.

Cercar

Cerca simple

El calaix de cerca al repositori es troba immediatament després de la capçalera del web a la part superior esquerra de la pàgina d’inici.

Per a limitar la cerca a una comunitat o col·lecció específica és necessari anar fins a la comunitat i/o col·lecció i fer servir el calaix de cerca de la pàgina concreta.

Alguns consells de cerca:

Cerca general: introduint una paraula al calaix de cerca, el sistema duu a terme la cerca d’aquesta paraula als camps de Títol, Autor, Matèria, Resum, Col·lecció i Identificador de cada document.

Truncament: l’ús d’asterisc (*) després de l’arrel d’una paraula en la cerca mostra totes les paraules que comencen amb aquesta arrel.

Ex.: cult* mostrarà també cultura, cultural, culturalment.

Cerca de frase: per a dur a terme una cerca amb diverses paraules formant una frase, cal posar cometes a l’inici i al final de la frase.

Ex.: «societat de la informació».

Cerca booleana:

Si voleu trobar els documents que continguin més d’un terme podeu utilitzar aquest operador booleà:

  • AND – limita la cerca i localitza els documents que continguin totes les paraules o frases alhora.
    • Ex.: socialització AND cultura: s’obtenen tots els documents que continguin ambdues paraules.

Si voleu ampliar els resultats de la cerca:

  • OR – amplia la cerca i localitza els documents que continguin qualsevol de les paraules o frases.
    • Ex.: socialització OR cultura: s’obtenen tots els documents que continguin o bé el terme socialització o bé el terme cultura, o bé ambdues paraules.

Per eliminar documents amb paraules no desitjades s’ha de fer servir l’operador booleà:

  • NOT – limita la cerca i elimina resultats no volguts.
    • Ex.: socialització NOT cultura: s’obtenen documents que continguin la paraula socialització, excepte aquells que continguin també la paraula cultura.

Es recomana l’ús de parèntesis per a agrupar termes de cerca en grups i amb combinació de diferents operadors booleans:

Ex: (socialització OR democratització) AND (cultura).

Cerca avançada

La cerca avançada permet especificar els camps de cerca i combinar els termes amb els operadors booleans AND, OR o NOT.

Es pot restringir la cerca a una comunitat seleccionant-la en el quadre superior. Si voleu que la cerca es faci sobre tots els continguts de XXX, deixeu la selecció de Cercar (el primer requadre) en la seva posició per defecte Tot DSpace.

Tot seguit cal seleccionar, en la columna Cerca a, el camp en què es vol fer la cerca (Autor, Títol, Matèria, Resum, Col·lecció…), i introduir la paraula o frase en la columna de Cerca. Per a fer combinacions de termes es pot seleccionar algun operador booleà de la primera columna.

NOTA: cal emprar els calaixos de cerca en ordre. Si es deixa el primer en blanc, la cerca no es durà a terme.

Cerca de paraules clau o matèries

Un vocabulari controlat és un conjunt de termes que formen un diccionari de descriptors d’un tipus concret de matèries. En dur a terme la cerca per mitjà d’aquesta opció els resultats sempre seran més rellevants –és a dir, més apropiats a la vostra cerca.

La cerca pot efectuar-se de diferents maneres:

  • navegant a partir de l’índex alfabètic per matèries;
  • inserint directament les primeres lletres d’un terme al calaix de cerca i després seleccionant el botó Vés.

Aquesta opció permet endreçar els resultats per ordre ascendent o descendent i definir quants resultats per pàgina es volen visualitzar (per a un funcionament àgil es recomana visualitzar-ne vint, tal com està definit per defecte).

Opcions d’usuari

Donar-se d’alta en el repositori

No cal que us doneu d’alta en el sistema si sou usuaris del Campus Virtual de la UOC, ja que en aquest cas hi podeu accedir amb el mateix usuari i contrasenya amb què accediu al Campus.

Cal que us doneu d’alta en el sistema si:

  • No sou membres de la comunitat UOC i us voleu subscriure a una col·lecció i rebre avisos per correu electrònic quan s’afegeixin nous ítems.

Si aquest és el cas, per a registrar-vos per primera vegada heu de seguir els següents passos:

  • Feu clic en Login o en El meu repositori.
  • Feu clic en la frase Ets un usuari nou? Clica per a registrar-te.
  • Introduïu l’adreça de correu electrònic i feu clic en Entrar.
  • Ben aviat rebreu un correu electrònic amb un enllaç a un altre formulari.
  • Empleneu les dades sol·licitades.

El meu repositori

El meu repositori és una pàgina personal que manté cada usuari registrat en el repositori, a més de tots els usuaris del Campus Virtual.
Opcions de què disposa l’usuari des d’aquesta secció:

  • Editar perfil: per a modificar les vostres dades personals, seleccioneu l’opció Editar perfil, situada al lateral dret inferior de la pantalla, autentiqueu la vostra identitat i després feu-hi els canvis que considereu necessaris.
  • Conèixer les vostres subscripcions a alertes per correu electrònic.
  • Publicar documents al repositori (només si sou membres de la UOC).

Serveis de valor afegit

Novetats

Si vols estar al dia dels nous documents dipositats en el Repositori institucional de la UOC t’oferim diverses opcions per a conèixer-les o rebre alertes:

  • La pàgina d’inici del repositori inclou les 5 darreres trameses i la possibilitat de subscriure’t per RSS a les novetats.
  • La pàgina d’inici de les comunitats mostra informació, el mapa jeràrquic de la comunitat, enllaços als darrers  documents publicats i la possibilitat de subscriure’t a la comunitat per RSS.
  • La pàgina d’inici de cada col·lecció mostra informació, enllaços als darrers  documents publicats i la possibilitat de subscriure’t a la col·lecció per correu electrònic.

Subscripció a alertes per correu electrònic

Com a usuaris del repositori UOC podeu subscriure-us per a rebre alertes per correu electrònic dels nous documents incorporats en una determinada col·lecció (o en més d’una).
Podeu subscriure-us a tantes col·leccions com vulgueu. Per a fer-ho heu de seguir les següents indicacions:

  • aneu a la pàgina de registre del repositori i registreu-vos-hi, si sou usuaris nous, emplenant els camps que el sistema us indica; o bé introduïu la vostra adreça de correu electrònic i contrasenya;
  • navegueu per la col·lecció de la qual voleu rebre alertes de correu electrònic, i seleccioneu l’opció Subscriure (repetiu aquesta acció en tantes col·leccions com vulgueu);
  • per a editar les vostres subscripcions, cal seleccionar l’opció Subscriure.

Què és un canal RSS? Què és la sindicació de continguts?

És un arxiu XML associat a una pàgina web que ofereix una versió sense format del seu contingut, i que es genera de forma automàtica.
Aquest arxiu, també anomenat fil o feed, s’actualitza cada cop que es produeix algun canvi en el contingut a què està associat, sia tota la pàgina o una secció concreta de la pàgina.
Aquestes dues característiques permeten als usuaris fer un seguiment de les actualitzacions d’un web sense necessitat de visitar-lo, gràcies als programes lectors RSS o agregadors de canals. Aquest procés de seguiment rep els noms de redifusió o sindicació de continguts.

Lectors i agregadors RSS

Un lector RSS o agregador de canals té una doble utilitat: d’una banda, permet a l’usuari llegir el contingut d’una pàgina web sense necessitat de visitar-la; de l’altra, alerta l’usuari de quan hi ha una nova informació per a llegir.
Les darreres versions dels principals navegadors permeten agregar RSS sense necessitat de programari addicional.

  • Què cal fer si voleu conèixer totes les actualitzacions del Repositori Institucinal de la UOC via RSS?

Les darreres versions dels principals navegadors permeten agregar RSS, de forma que primer proveu a seleccionar l’etiqueta RSS 1.0 o RSS 2.0 del menú lateral dret de la pàgina d’inici, o bé a la part inferior de les pàgines de les comunitats o col·leccions.

Si el vostre navegador no suporta marcadors dinàmics, podeu fer servir un agregador de contingut, per exemple Google Reader (hi ha, però, una gran diversitat d’agregadors que podeu trobar per internet).
En el cas de Google Reader els passos que cal seguir són els següents:

  • Aneu a la pàgina principal del repositori de la UOC i seleccioneu l’etiqueta RSS 2.0 (menú lateral dret).
  • Es mostrarà una pàgina del canal RSS en format XML. Seleccioneu-ho tot i copieu l’URL complet de la barra d’adreces del navegador.
  • Registreu-vos en Google Reader. Si ja sou usuaris de Google podeu fer servir el vostre nom d’usuari i contrasenya.
  • Seleccioneu l’enllaç Afegir subscripció, que es troba al lateral esquerre de la pàgina, sobre un fons verd.
  • Enganxeu l’URL del canal RSS que heu copiat al pas 2 i seleccioneu el botó Afegir
  • Què cal fer si voleu conèixer les actualitzacions d’una comunitat i/o subcomunitat i/o col·lecció concreta del Repositori Institucuonal de la UOC via RSS?

Heu de seguir el mateix procediment explicat al punt 1), però sempre tenint com a origen no la pàgina d’inici del repositori, sinó la pàgina de la comunitat, subcomunitat o col·lecció a la qual voleu subscriure-us.

Índex ICDS (MIAR)

A causa de la manca de cobertura de les bases de dades de l’ISI i de l’ISI JCR en determinats àmbits temàtics o lingüístics hem inclòs al Repositori institucional de la UOC una altra eina per a l’avaluació de les publicacions periòdiques bàsicament per als autors, grups de recerca… i que inclou informació sobre les revistes editades per la UOC.

Aquesta opció és disponible a tots els articles de les publicacions periòdiques buidades a la Matriu d’Informació per a l’Avaluació de Revistes (MIAR), just al costat de l’ISSN de la revista.

MIAR és una base de dades, desenvolupada pel Departament de Biblioteconomia i Documentació de la Universitat de Barcelona, que conté informació per a la identificació i l’avaluació de revistes científiques de l’àmbit de les ciències socials i humanes. Al mateix temps, reuneix informació útil per a situar i contrastar les revistes catalanes i espanyoles en un plànol internacional. Es concep com un instrument de suport per les agències que realitzen tasques d’avaluació de l’activitat de recerca, per exemple el té en compte l’Agència de Gestió d’Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR) per a l’elaboració de la Classificació de revistes científiques en Ciències Socials i Humanitats (CARHUS) que serveix per a les avaluacions AGAUR.

En el Repositori institucional de la UOC hem inclòs l’índex ICDS (Índex Compost de Difusió Secundària) de MIAR i un enllaç per a visualitzar-hi el registre de la revista que ens mostra entre d’altres:

  • Informació de la revista amb el ISSN, l’àmbit temàtic, el camp acadèmic, l’índex de difusió (ICDS) i la seva adreça web si en tenen;
  • Indicació de la presència, o absència, de la revista en els repertoris utilitzats en el càlcul de la puntuació ICDS amb l’enllaç web a la font i l’explicació de com s’ha calculat l’índex ICDS;

Estadístiques d’ús

El Repositori institucional de la UOC inclou estadístiques d’ús per informar els grups de recerca, els autors… de les consultes i descàrregues que reben els seus documents disponibles al Repositori.

Per a visualitzar-les només has de clicar el botó Mostra estadístiques a la part inferior de les pàgines de comunitats, col·leccions i documents. La informació que es mostra a cada nivell és:

  • Estadístiques d’ús global del repositori: el nombre total de documents publicats al repositori, les visites i les descàrregues o visualitzacions dels documents.
  • Estadístiques per comunitats i per col·leccions: el nombre total de visites, el nombre de visites mensuals, el rànquing de visites per país i el rànquing de visites per ciutat.
  • Estadístiques per documents: el nombre total de visites, el nombre de visites mensuals, el nombre de documents descarregats, el rànquing de visites per país i el rànquing de visites per ciutat.

Recomana aquest document

L’enllaç recomana aquest document et permet enviar una recomanació per correu electrònic que conté l’enllaç permanent per veure les dades del document i descarregar-lo.

S’obrirà un formulari que has de emplenar amb com a mínim el correu electrònic del destinatari.

Botó SFX-Refworks

El botó Refworks et permet exportar la referència bibliogràfica al gestor de continguts RefWorks. Per a més informació sobre aquesta aplicació disponible per a tots els membres de la comunitat UOC pots consultar la informació i el tutorial en el web de la Biblioteca.

Si cliques al botó se t’obrirà una pàgina que t’indica entre d’altra informació:

  • en quins dels recursos electrònics de la Biblioteca hi és disponible el text complet (aquesta opció només és a títol informatiu o per assegurar l’accés al document per si hi hagués alguna incidència amb l’enllaç al text complet del repositori, ja que tots els documents del Repositori hi són a text complet),
  • l’enllaç Baixa la referència a RefWorks,
  • l’enllaç a la Biblioteca respon, per teniu qualsevol consulta, inciència, suggeriment, etc. sobre el repositori o el document.

Handle

Tan bon punt un document es publica al repositori institucional de la UOC, se li assigna una URL permanent registrada amb el sistema handle amb la finalitat de preservar els materials inclosos al Repositori institucional de la UOC. A diferència de la majoria d’URL, aquest identificador no canvia si el sistema es migra a un nou maquinari o quan s’hi fan canvis. Per això el pots utilitzar de manera segura per a enllaçar-lo i citar-lo en publicacions o en altres mitjans.

El Handle System és administrat per la Corporation for National Research Initiatives (CNRI), organització emprenedora que fomenta i promou la recerca per a l’interès públic.

Sobre el repositori

El Repositori Institucional de la UOC dóna accés a les publicacions digitals en accés obert produïdes per la UOC en les activitats de recerca, docència i gestió. Inclou articles, ponències, materials didàctics, treballs finals de carrera, tesis doctorals, etc., amb la finalitat de recollir, preservar i organitzar la producció científica i la memòria de la UOC, i sobretot de difondre-les i d’augmentar-ne així la visibilitat i l’impacte.

Què és i què conté?

El Repositori Institucional de la UOC és el portal per a la recollida, difusió i preservació de les publicacions digitals en accés obert dels membres de la UOC elaborades en el desenvolupament de les seves activitats de recerca, de docència i de gestió.

Repositoris institucionals: definició

Un repositori institucional, segons la definició de The Scholarly Publishing & Academic Resources Coalition (SPARC) en The Case for Institutional Repositories: A SPARC Position Paper, és «un arxiu digital de la producció intel·lectual produïda pel professorat, el personal de recerca i els estudiants d’una institució, accessible a usuaris finals tant de la pròpia institució com de fora, sense pràcticament cap barrera d’accés. En altres paraules, el seu contingut és:

  • institucionalment definit,
  • d’àmbit acadèmic,
  • acumulatiu i perpetu,
  • obert i interactiu.»

Continguts del Repositori Institucional de la UOC

El Repositori Institucional de la UOC inclou articles de revista, edicions preliminars (preprints), ponències i comunicacions en congressos, informes de recerca, documents de treball, materials docents, projectes de final de carrera, tesis doctorals, memòries de la UOC, lliçons inaugurals…

Per a una millor recuperació de la informació que conté s’estructura en tres apartats, que es corresponen amb les comunitats de docència, de recerca i de gestió.

  • Docència: conté els materials docents i els objectes d’aprenentatge generats en l’activitat docent i dipositats tant per professorat de la UOC (mòduls didàctics, exercicis…) com per alumnes (treballs finals de carrera, de grau i de màster).
  • Recerca: conté les publicacions en accés obert derivades de l’activitat investigadora de la UOC i de l’IN3 dipositades pel personal docent i de recerca. Hi destaquen especialment les tesis doctorals, les ponències i les comunicacions en congressos, a més de tots els articles publicats en les revistes electròniques de la UOC.
  • Gestió: la UOC que es considera d’interès per a la societat, com per exemple memòries, lliçons inaugurals, etc.

Objectius del repositori

Els objectius del repositori són:

  • Ser un portal per a la DIFUSIÓ dels documents digitals produïts per membres de la UOC en el marc de la seva activitat de recerca, docència i gestió, per tal d’augmentar-ne la visibilitat i l’impacte en els àmbits català, espanyol i internacional.
  • PRESERVAR la documentació digital generada per la Universitat i garantir-ne l’accessibilitat en el futur.
  • Potenciar l’ACCÉS OBERT a la informació científica o Open Access (OA) seguint la via verda, és a dir, facilitant l’autoarxivament de les publicacions.

Més informació

Aquest és un projecte coordinat per la Biblioteca Virtual de la UOC; utilitza el programari lliure DSpace, desenvolupat per l’Institut Tecnològic de Massachussets (MIT) i Hewlett Packard (HP).

Per a qualsevol dubte o informació sobre el Repositori Institucional de la UOC, contacteu amb La Biblioteca respon.

Repositoris cooperatius

Repositoris en què participa la Biblioteca

La Biblioteca Virtual de la UOC participa des de l’any 2001 en els repositoris digitals d’accés obert coordinats pel Consorci de Biblioteques Universitàries de Catalunya (CBUC) i el Centre de Supercomputació de Catalunya (CESCA), que tenen la finalitat d’augmentar la visibilitat i la difusió de la producció de les universitats catalanes:

  • TDX (Tesis Doctorals en Xarxa).
  • RACO (Revistes Catalanes amb Accés Obert).
  • RECERCAT, dipòsit de la recerca de Catalunya.
  • MDX (Materials Docents en Xarxa).

Al mateix temps, la Biblioteca de la UOC participa en el marc de la Línia 2 (Ajuda a la recerca, del Pla estratègic REBIUN 2007-2010), de la Xarxa de Biblioteques Universitàries Espanyoles (REBIUN) i amb la col·laboració de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECyT), en la coordinació i lideratge del projecte Portal RECOLECTA.

  • Recolecta (Recol·lector de ciència oberta).

Altres repositoris col·lectius

Amb la finalitat de disseminar la producció intel·lectual de la UOC, el Repositori Institucional de la UOC segueix el protocol OAI-PMH per tal que pugui ser agrupat per altres repositoris col·lectius, com per exemple:

  • OAIster és un repositori col·lectiu, desenvolupat per la Universitat de Michigan i que des del 2009 té la col·laboració de l’Online Computer Library Center (OCLC), que inclou milions de recursos digitals que aplega de repositoris d’arreu del món.
  • DRIVER (Digital Repository Infrastructure Vision for European Research) és una iniciativa finançada per la Unió Europea amb la intenció de crear una base de coneixements per a la recerca a Europa. Aplega més d’un milió de registres de repositoris institucionals i també de repositoris temàtics d’àmbit europeu.

Com trobar un repositori

Cerques un repositori sobre una matèria en concret? Vols saber si una universitat o una altra entitat disposa d’un repositori institucional? Pots consultar un directori de repositoris, com ara:

Com publicar

Qualsevol membre de la comunitat UOC (investigadors, professors, personal de gestió, estudiants…) pot publicar documents al repositori, amb diferents permisos segons el perfil que tingui. Tots els documents que s’entren al repositori passen per un procés de revisió, que porta a terme la Biblioteca Virtual, abans de fer-ne la publicació definitiva.

No cal que s’introdueixin al repositori tots els documents produïts a partir de l’activitat de recerca de la Universitat, sinó que s’ha de seguir el procediment vigent fins ara. Aquest procediment consisteix a introduir directament els documents a l’eina GIR; un cop incorporats al GIR, els documents passen a formar part del repositori.

Identifica’t

Si ets membre de la comunitat UOC i vols publicar materials al repositori, pots clicar al botó Publica i accedir-hi amb el nom d’usuari i la contrasenya que utilitzes per a entrar al Campus Virtual de la UOC.

També hi pots accedir des de l’opció Identifica’t de la part superior dreta de la capçalera, que hi ha a la part central esquerra de la pàgina d’inici, o des de les altres pàgines fent clic a l’opció Serveis > El meu repositori,que trobaràs al final del menú de navegació dret.

Un cop t’hagis identificat, fes clic al botó Comença una nova tramesa.

Cal seguir els passos que s’indiquen a continuació.

Tramesa: selecciona una col·lecció

Selecciona la col·lecció en què vulguis dipositar el document del menú desplegable i fes clic a Següent (en aquest menú només apareixen les col·leccions en què disposes de permisos per a dipositar documents).

Si hi accedeixes des de la pantalla d’una col·lecció concreta, pots dipositar directament el document clicant a l’opció Entra un nou document.

Tramesa: descriu el document

Durant el procés de tramesa pots tornar a qualsevol de les pantalles i modificar o revisar el que has introduït sense perdre cap dada. Per a fer-ho, fes clic a qualsevol dels botons de la barra superior de la pàgina.

En aquesta pantalla has d’introduir les dades descriptives del document. Recorda que aquesta informació és la que permet als usuaris recuperar el teu document mitjançant els motors de cerca, per la qual cosa et recomanem que omplis totes les dades que siguin aplicables al document.

Les dades que es mostren són diferents depenent de la tipologia documental. Tot seguit et donem unes recomanacions per a la introducció de les dades. S’han marcat en taronja les dades que has d’emplenar obligatòriament (si no les poses el sistema t’indicarà que no pots continuar el procés de tramesa sense aquestes dades i t’indicarà quina és la informació que no has omplert).

Autor
Persona, organització o servei responsable de la creació del contingut del document. Si hi ha més d’un responsable en la creació del contingut del document, repeteix l’element tantes vegades com faci falta en el mateix ordre en què apareix al document.
Autor estudiant
Opció només disponible per als treballs finals de carrera (TFC), els projectes finals de carrera, els treballs finals de màster, etc., a les col·leccions de docència. Si us plau, entra els noms personals de la manera més completa possible per a evitar confusions entre homònims.
Altres autors
Persona o entitat responsable de fer contribucions al contingut del recurs: coautors, col·laboradors, directors, departaments o serveis. Segueix el mateix criteri que per als autors principals.
Grup o projecte de recerca
Opció només disponible a les col·leccions de recerca. Grup o projecte de recerca a què pertanyen els autors del document.

  • Selecciona del menú desplegable el grup o el projecte  de recerca corresponent (poden ser més d’un).
  • Si l’autor no pertany a cap grup de recerca, cal seleccionar l’opció Investigadors individuals.
Títol
Títol del document: subtítol. El títol s’ha d’escriure exactament igual que en el document; en cap cas s’han de posposar els articles.
Data de publicació
Data de publicació o distribució del document. Escriu la data de publicació del document. Has de posar obligatòriament un any aproximat. Si no en saps el mes i el dia exactes, no cal que en posis cap d’aproximat.
Editor
Entitat responsable de la publicació o distribució del document.

  • Si hi ha més d’un editor, repeteix l’element tantes vegades com calgui.
Col·lecció i número
Nom i número de la col·lecció de què forma part el document, si escau.
Tipus de document
Tipologia del document.

  1. Selecciona el tipus de document de la llista.
  2. Si vols seleccionar més d’una tipologia de la llista, prem la tecla Control i clica en els tipus que hi vols incloure.

Breu explicació dels tipus:
Apunts. S’aplica als materials docents: mòduls didàctics, apunts, etc.
Article. Text independent que forma part d’una publicació periòdica.
Capítol o part de llibre. Part o capítol d’un llibre (digitalitzat) o de llibres electrònics.
Conferència. Discursos, conferències públiques de tema científic, presentacions, tallers, seminaris, simposis, taules rodones, debats, etc.
Exercici/problema. S’aplica als materials docents: material de treball per als estudiants (problemes, exercicis, etc.).
Examen. S’aplica als materials docents: material útil per a l’avaluació de l’estudiant (exàmens, tests, qüestionaris, etc.).
Informe de recerca. Informe del resultat d’una investigació.
Informe intern. Informe de control intern. Tot el material propi de la casa: memòries, investidures honoris causa, inauguracions de cursos, etc.
Llibre. Reproducció impresa d’una obra en fulls de paper reunits per plecs formant un tot (digitalitzat) o llibres electrònics.
Memòria. Memòria del curs acadèmic de la UOC o d’altres documents que recullin la relació dels actes, els treballs, etc., duts a terme per la Universitat, els seus departaments i els seus serveis, i també del resultat econòmic de la seva activitat en un període determinat.
Tesi. Tesi doctoral.
Treball, paper d’investigació. Documents de treball, articles no publicats, etc.
Treball final de màster. Tesi de màster, tesina, DEA.
Treball/Projecte final de carrera. TFC, PFC.

Llengua
Idioma del contingut principal del document.

  • Selecciona l’idioma del menú desplegable.
  • Si el document és escrit en més d’un idioma, s’ha d’introduir tantes vegades com faci falta, com si es tractés d’un document diferent.
Paraules clau
Tema del contingut del document en llenguatge lliure.

  • Introdueix les paraules clau més rellevants, que descriuen el contingut del recurs, posant sempre la primera lletra de cada entrada amb majúscula.
Resum
Resum del contingut del document.

  • Si el document inclou un resum, un extracte, una introducció, etc., utilitza preferentment aquest resum tal com apareix en el document.
  • Si emplenes el resum en les tres llengües del repositori (català, castellà i anglès), tot i que no és necessari, amplies els punts d’accés als teus documents.

En qualsevol moment pots abandonar la tramesa i desar els canvis fets o bé eliminar-los fent clic al botó de la part inferior de la pantalla anomenat Cancel·la/Desa.

Un cop hagis emplenat les dades que consideris importants, fes clic al botó Següent.

Tramesa: carrega un arxiu

En aquesta pàgina has d’adjuntar el fitxer o els fitxers que vols dipositar al repositori. Si cliques a Navega o a la cel·la Arxiu del document, apareixerà una nova finestra en la qual podràs localitzar i seleccionar el fitxer.

En cas que vulguis penjar més d’un arxiu, si us plau, introdueix una breu descripció del contingut de cadascun (per exemple, programari, imatges…) i fes clic al botó Següent per a continuar.

Llavors, el sistema et confirma si l’arxiu s’ha carregat correctament i et dóna les opcions d’afegir un altre arxiu o bé continuar (Següent), alhora que et permet tornar a la pàgina anterior i cancel·lar o desar les dades.

Si no es pot pujar el fitxer correctament, el sistema te n’informarà i et donarà l’opció Reintentar la penjada.

Tramesa: verifica

En aquest pas pots revisar les dades introduïdes i, si cal, corregir-les, i també afegir o eliminar un arxiu.

També has d’assignar una llicència al document. Les llicències disponibles, i un enllaç al text complet, són: no assignar cap llicència, Creative Commons by-nc-nd 3.0, Creative Commons by-nc-sa 3.0, GNU GPL i GNU FDL.

Per defecte hi ha seleccionada l’opció menys restrictiva (Creative Commons by-nc-nd 3.0). Si tens dubtes sobre aquesta qüestió, consulta l’apartat Informació per als autors.

Alhora, i per tal que el repositori institucional de la UOC reprodueixi i comuniqui públicament la teva obra, cal el teu acord amb els termes de la llicència pròpia del repositori, que s’inclou amb el text complet. És obligatori que l’acceptis clicant a Accepto la llicència.

Tramesa: procés acabat

Un cop vegis aquesta pantalla, significarà que la teva tramesa ha estat introduïda correctament al repositori de la UOC.

La tramesa serà revisada per la Biblioteca Virtual, es comprovaran les dades que s’han omplert, s’enriquirà descriptivament la informació del document i, finalment, es publicarà al repositori. Quan el document es publiqui, rebràs un correu electrònic informant-te’n, que contindrà el handle del document. Si hi ha alguna incidència, com per exemple que l’arxiu carregat no es correspon amb el document descrit, es rebutjarà la tramesa i se t’enviarà un correu electrònic que te n’informarà, perquè facis les modificacions necessàries en el document i el tornis a enviar.

En qualsevol moment podràs comprovar l’estat de la tramesa des de l’enllaç El meu repositori.

Handles

Tan bon punt el document es publica al repositori institucional de la UOC, se li assigna una URL permanent registrada amb el sistema handle. A diferència de la majoria d’URL, aquest identificador no canvia si el sistema es migra a un nou maquinari o quan s’hi fan canvis. Per això el pots utilitzar de manera segura per a enllaçar-lo i citar-lo en publicacions o en altres mitjans.

El Handle System és administrat per la Corporation for National Research Initiatives (CNRI), organització emprenedora que fomenta i promou la recerca per a l’interès públic.

Informació per als autors

Accés obert (Open Access)

Els repositoris institucionals s’emmarquen en el canvi de paradigma que suposa el moviment Open Access (OA)en la comunicació científica: impulsen l’accés lliure a la literatura cientificotècnica i acadèmica i incrementen així l’impacte del treball i la visibilitat de la recerca dels investigadors i de les institucions acadèmiques i científiques.

El concepte d’accés obert no és nou: ja a finals del segle xix destacats científics com Pierre i Marie Curie, Wilhelm Röntgen o J.C. Bose rebutjaven limitar l’accés als seus descobriments al·legant motius ètics i amb la voluntat de difondre el coneixement a tota la comunitat científica. No obstant això, les declaracions en què es basa l’OA són molt més recents; aquestes declaracions són fonamentalment tres: la Budapest Open Access Initiative (2001), el Bethesda Statement on Open Access Publishing (2003) i la Declaració de Berlín (2003).

Per què hauria de publicar en accés obert?

Augmenteu l’impacte de les vostres publicacions

Les publicacions en accés obert, tal com demostren diversos estudis, obtenen més citacions que les publicacions en paper o les de subscripció o d’accés restringit, en un percentatge que, segons Harnad et al., pot variar entre un 25% i gairebé un 250% segons l’àrea de coneixement. Per a més informació sobre aquest punt, vegeu Open Access Scholarly Information Sourcebook.

Protegiu els vostres drets

Com a autors és altament recomanable que conserveu els drets d’explotació i d’ús de les vostres publicacions per a poder fer-ne còpies, fer-ne obres derivades, distribuir-les per a l’ensenyament, en congressos…

Drets d’autor

En qualsevol legislació els drets d’autor pertanyen a l’autor de l’obra pel simple fet de la seva creació. Els drets de contingut moral són irrenunciables i inalienables. Els autors només poden cedir a tercers els drets d’explotació o els de contingut econòmic. No obstant això, determinades editorials de revistes científiques tradicionals sol·liciten a l’autor que renunciï a molts dels drets d’ús dels seus articles.

Com conservar els drets d’ús de la meva obra?

Perquè pugueu conservar els drets d’ús i explotació de les vostres publicacions i perquè en pugueu fer còpies, distribuir-les i fer-ne obres derivades, us oferim l’aplicació Scholar’s Copyright Addendum Engine de Science Commons, que genera un PDF que s’annexa als acords de copyright dels editors, una eina amb valor legal que us assegura que podeu retenir determinats drets.

Què puc dipositar al Repositori Institucional de la UOC?

Al Repositori Institucional de la UOC els autors poden arxivar les seves publicacions, tant obres inèdites (edicions preliminars, documents de treball, seminaris…) com obres ja publicades (articles de revista, ponències i comunicacions en congressos…).

Obres inèdites

Si voleu dipositar al Repositori Institucional de la UOC una obra no publicada, simplement heu d’autoritzar la UOC a reproduir i difondre el document mitjançant el repositori, per a la qual cosa heu d’acceptar els termes de:

Els termes de qualsevol de les llicències permeten que l’obra sigui publicada posteriorment en una revista, una editorial, etc., ja que com a autors conserveu tots els drets sobre la vostra obra. De totes maneres, algunes editorials només publiquen treballs que no han estat difosos amb anterioritat, per la qual cosa us recomanem que us informeu prèviament de la política de les editorials on us interessi publicar les vostres obres. Per a conèixer les polítiques de publicació de les editorials de revistes científiques vegeu les bases de dades:

Obres ja publicades

Si voleu dipositar un treball prèviament publicat heu de conèixer les condicions en què s’han cedit els drets a l’editor abans d’incloure-les al Repositori Institucional de la UOC. Si bé moltes editorials permeten la difusió de l’edició preliminar o preprint (l’esborrany del text abans de la revisió) als repositoris institucionals, d’altres no ho permeten.

En cas de dubte podeu informar-vos sobre les polítiques de drets d’autor i autoarxivament de les editorials de revistes científiques als webs ja citats: consulteu SHERPA/RoMEO per a revistes internacionals i Dulcinea per a les espanyoles.

Quan no disposeu dels drets per a difondre el vostre treball al repositori institucional heu de sol·licitar una autorització directament a l’editorial.

Per tant, resulta molt més senzill negociar els drets abans de publicar.

Més informació

Per a més informació vegeu el tutorial de REBIUN: ¿Conoces tus derechos como autor? La finalitat d’aquest tutorial és donar a conèixer als recercaires el paper dels drets d’autor en relació a la publicació en obert (open access) i els avantatges derivats de l’autoarxiu de la producció científica en repositoris institucionals. Conté molta informació i enllaços d’interès.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>