Anàlisi d’Apps i dels mecanismes de protecció per a la primera infància. Suggeriments i bones pràctiques per a escollir i crear continguts interactius segurs i de qualitat

Aquest projecte ha estat finançat pel Consell de l’Audiovisual de Catalunya (XI convocatòria d’ajudes a projectes de recerca en comunicació audiovisual).

Tota investigació recent apunta que els nens fan servir els dispositius mòbils i les tauletes des dels 2 anys, no només abans d’anar a l’escola, com passava amb els mitjans de comunicació tradicionals, sinó abans de començar a parlar oa caminar, en la fase sensomotriu del desenvolupament. Paral·lelament a l’ús dels continguts interactius, l’oferta d’Apps per a nens en edat preescolar ha crescut exponencialment. Ara, com mai abans, la indústria digital està creant recursos digitals interactius per a nens. La recerca constant de pares i educadors, de recursos que ajudin els nens a aprendre, jugar i entretenir-se alimenta aquesta producció i inunda el mercat.

El projecte s’elabora des del camp de la comunicació, la pedagogia i la psicologia evolutiva, considerant la construcció de coneixement de l’infant menor de 8 anys des dels processos d’aprenentatge a través d’una visió constructivista. Per aquesta raó, la proposta s’allunya de models que plantegin la possibilitat de deixar sol el nen davant d’una “màquina” (així com davant de la televisió o en l’elecció d’una joguina) i subratlla el necessari paper que exerceixen els educadors (mestres i mestres, treballadors socials, professionals dels sectors de salut, cuidadors, pares, etc.) en els processos d’aprenentatge de l’infant.

L’objectiu general del projecte és millorar la qualitat dels continguts digitals per a nensper a garantir la protecció dels menors coma usuaris, així com facilitar i fonamentar la selecció i creació de continguts segurs i de qualitat per part d’educadors i desenvolupadors. Però la protecció del menor no pot limitar-se a evitar xat online, continguts violents o llenguatge groller, com proposen en els sistemes de clasificacin actuals. Des de la perspectiva dels investigadors del projecte és necessari reconsiderar els supòsits a la base dels mecanismes de protecció del menor i relacionar-los directament amb l’adequació i accessibilitat del joc interactiu al desenvolupament infantil.

Basant-se en aquest acostament integral i la perspectiva del disseny universal, es va analitzar el contingut i disseny interactiu d’una mostra de 200 apps en context català, que es dirigien a nens i nenes entre 0 i 8 anys, per identificar problemes i bones pràctiques.

A partir d’aquesta anàlisi i dels resultats d’estudis anteriors (disponibles en la web “APPS 4 kids – Analysing apps for kids”), en el marc del projecte “Anàlisis d’Apps i dels mecanismes de protecció per a la primera infància” s’ha produït:

• Un video destinat a desenvolupadors per crear continguts assegurances, ètics i de qualitat
  • Una guia dirigida a pares i educadors amb alguns consells per escollir apps segures i de qualitat
  • Estarà disponible pròximament els artícles i publicaciones sobre els resultats del projecte

El projecte s’elabora des del camp de la comunicació, la pedagogia i la psicologia evolutiva. A continuació, es presenten els membres de l’equip:

Amb la col·laboració de la Dra. Juliana Cristina Faggion Bergmann, professora de la Universitat Federal de Santa Catarina (UFSC, Brasil).

|WEB DEL PROJECTE AMB INFO PER A EDUCADORS, FAMÍLIES I DESENVOLUPADORS D’APPS|