Recursos #amblanostramirada8m i les #veusquenoveus per saber #onsonlesdones

La coeducació i el foment de la igualtat efectiva entre dones i homes és un principi rector del sistema educatiu. El Pla per a la igualtat de gènere en el sistema educatiu recull com a objectiu principal l’impuls a la coeducació com a garant d’una educació sense estereotips sexistes ni discriminacions relacionades amb el gènere així com una orientació acadèmica i professional no sexista.

Recollint aquests principis, el Departament d’Ensenyament amb motiu del 8 de març, Dia Internacional de les Dones, proposa dur a terme una campanya de conscienciació a tota la comunitat educativa sobre la importància de visualitzar la participació de les dones en tots els àmbits de la vida posant en valor la seva contribució social i històrica, tot fomentant el seu apoderament com a protagonistes i creadores a través de la seva mirada.

Vídeo del programa Lògic de Betevé sobre el col·lectiu On són les dones (OSLD), fundat el 2013 que té entre les seves principals accions analitzar la presència de dones als espais d’opinió dels mitjans de comunicació de Catalunya i en denuncia l’absència tot demanant que es doni veu i s’escolti les dones expertes.

Per aquest motiu us proposem que dueu a terme ja sigui a nivell d’aula, centre o comunitat educativa, accions de sensibilització sobre la importància del paper de les dones tant en l’àmbit familiar com professional o acadèmic

Des del Servei Educatiu Baix Llobregat-6 us proposem accions com:

a) Explicar contes

Conte “La princesa que feia llaüts” de l’Institut Balear de la Dona sobre una princesa que trenca els clàssics estereotips de gènere.

b) Llegir narracions, poesies i còmics
c) Veure pel·lícules
d) Bibliografia per a docents
  • M. Luisa Abad i d’altres. Género y educación. La escuela coeducativa. Barcelona: Graó, 2002 (Claves para la innovación educativa; 15)
  • Madeleine Arnot. Coeducando para una ciudadanía en igualdad. Madrid: Morata, 2009
  • Xavier Bonal. Las actitudes del profesorado ante la coeducación. Propuestas de intervención. Barcelona: Graó, 1997
  • Ana González; Carlos Lomas [coord]. Mujer y educación. Educar para la igualdad, educar desde la diferencia. Barcelona: Graó, 2002
  • Grup Lluna Plena. Carpeta coeducadora. Materials didàctics per a l’ESO. Barcelona: Departament d’Ensenyament, 2000
  • Rosa Sanchis Caudet. Tot per amor? Una experiència educativa contra la violència de la dona. Barcelona: Rosa Sensat, 2015
Altres recursos

El Departament d’Ensenyament disposa de dos enllaços amb documents curriculars i materials didàctics:

L’Institut Català de la Dona ha elaborat una infografia amb enllaços a nombrosos recursos (bibliobrafia, webs, normativa…)

El Servei Educatiu Baix Llobregat-5, mitjançant Elvira Safont com a curadora, ha publicat una selecció de recursos sobre coeducació.

Ja que hem encetat aquest apunt sobre el 8 de març amb uns versos del poema Diluvi de Maria Mercè Marçal l’acabem amb l’adaptació feta pel grup valencià El Diluvi d’un altre poema de la mateixa poetessa: I tu, sols tu.