OpenCohesion School (ASOC): Dades Obertes, Auditoria Ciutadana i Cohesió Europea

OpenCohesion School és un programa educatiu interdisciplinari innovador per a les escoles de secundària per promoure la supervisió ciutadana de les finances públiques mitjançant l’ús de les dades obertes i les tecnologies de la informació i la comunicació.

El projecte es planteja tres grans objectius:

• Donar a conèixer les actuacions que es realitzen amb el finançament de la Unió Europea a través dels fons de la política de cohesió.
  • Introduir els conceptes de transparència i de dades obertes i ensenyar a utilitzar-les a través d’un exercici pràctic.
  • Sensibilitzar sobre la importància de la implicació ciutadana en l’auditoria de les polítiques públiques.

El projecte afavoreix el desenvolupament d’habilitats digitalsestadístiques i d’educació per a la ciutadania, i permet a l’alumnat descobrir com les polítiques públiques incideixen als llocs on viuen. Al llarg de tot un curs acadèmic, alumnat i professorat desenvolupen l’auditoria ciutadana analitzant l’impacte d’un projecte finançat amb fons de cohesió en el seu territori, i comuniquen els resultats obtinguts amb l’ajuda de tècniques periodístiques.

Al final de curs se celebra una trobada de totes les escoles catalanes participants on es compartiran els projectes treballats.

Durant el curs 2019-2020 es va realitzar el pla pilot OpenCohesion School a Catalunya amb la implicació d’equips de 5 instituts diferents. Després de l’èxit de la primera edició. estem preparant la nova edició del curs 2020-2021 amb la participació d’una vintena d’equips en el marc del Servei Comunitari que es realitza a 3r i 4t d’ESO.

A Catalunya el projecte comença durant el curs 2019-2020 amb un pla pilot amb la implicació d’equips de 5 instituts diferents. Després de l’èxit de la primera edició, el curs 2020-2021 comença amb la participació d’una quinzena d’equips de 10 centres docents diferents, i es realitza en el marc del Servei Comunitari que es realitza a 3r i 4t d’ESO.