Esperit emprenedor i entorn educatiu

congresPEE

L’esperit emprenedor és un dels motors principals de la innovació, la feina ben feta i el creixement de l’economia. Des de fa anys, s’observa una correlació positiva i sòlida entre el foment de l’emprenedoria i els resultats econòmics en termes de creixement, innovació, creació d’ocupació, canvi tecnològic i increment de la productivitat.

Però l’emprenedoria aporta a la societat molt més que això, en constituir-se en un element afavoridor de la cohesió social, ja que representa un vehicle de desenvolupament personal i ofereix a tota la població l’oportunitat de millorar independentment del seu àmbit o situació.

L’educació en l’emprenedoria es recomana des de múltiples instàncies: Unió Europea, OCDE, i també forma part del Pla de Govern de la Generalitat de Catalunya i, per tant, tots els departaments tenen el repte d’un treball seriós per impulsar-la.

La importància de la cultura emprenedora en el desenvolupament personal i professional dels joves, i la seva contextualització com a motor per a la millora de la competitivitat i de l’ocupabilitat, fan necessària la sensibilització de la comunitat educativa per afavorir la introducció de l’esperit emprenedor en el nostre sistema educatiu.

L’impuls a la capacitat de crear i d’innovar des d’un enfocament educatiu més actiu i creatiu, que capaciti l’alumnat per confiar en les seves capacitats, en el disseny i en la implantació de projectes, requereix una actitud favorable per part de tots els actors que intervenen en la formació.

L’esperit emprenedor es pot entendre en un sentit ampli, com una actitud general que resulta útil tant en la vida quotidiana de qualsevol persona com en les activitats professionals que desenvolupa, i també com un concepte específic de formació dirigida a la creació d’una empresa.

Està demostrat que l’educació i la formació contribueixen a la creació d’una cultura emprenedora, començant per les edats més primerenques, en fomentar entre l’alumnat les qualitats personals que constitueixen la base de l’esperit emprenedor: la creativitat, la iniciativa, la responsabilitat, la capacitat d’afrontar riscos i la autonomia personal.

La necessitat de fomentar la cultura emprenedora des dels primers anys és la conclusió a què arriben la pràctica totalitat dels estudis que incideixen en aquest tema. I aquesta necessitat es fa evident no només en els documents d’accent econòmic i/o empresarial, sinó, també, en les opinions i en els estudis vinculats al sector educatiu que defensen la idea d’educar els més menuts per tal que siguin capaços d’actuar de forma autònoma, de tenir un esperit emprenedor i de desenvolupar la seva iniciativa personal.

|PROGRAMA|