Llibres per fomentar la creativitat i la imaginació

En una societat cada vegada més evolucionada, la importància de la creativitat es fa més rellevant que mai ja que ens facilita trobar respostes útils als canvis constants que hi esdevenen. A més, la trobem en diferents àrees, com la filosofia, l’art, l’administració, la política, la psicologia i l’educació.

Els nens i nenes tenen un gran potencial creatiu però les escoles no generen un ambient ni proposen activitats que posin en marxa l’ús de la creativitat.

Aquestes reflexions es recullen en una entrada al Diari de l’Educació.

La nostra comunitat de pràctica de Biblioteques Escolars us proposem la lectura d’aquests llibres, tres de Keri Smith i un de Débora Chomski.

Keri Smith és una autora i il·lustradora canadenca, coneguda pels seus llibres, que solen buscar la interacció entre el lector i l’autora.

Débora Chomski és lingüísta, educadora i escriptora. Fa vint anys que imparteix cursos i tallers de relats per a famílies i educadors. És autora de nombrosos articles d’educació i de diversos llibres, també de l’àmbit educatiu.

Cómo ser un explorador del mundo (Fondo de cultura económica, 2019), té un subtítol molt suggerent, Museo de arte vida portàtil que dona un seguit de pistes del seu contingut i que s’aferma amb allò que es pot llegir a la contraportada: Si creus que ets incapaç d’usar la teva imaginació, retorna [aquest llibre] al lloc d’on el vas agafar.

Parteix de la idea que al nostre voltant, siguem on siguem, hi ha nombroses coses interessants que mereixen ser documentades. L’exploració del títol té una finalitat: la creació d’un museu com diu el subtítol.

Busca el tesoro (en tus bolsillos) (Paidós, 2017) també és un llibre que juga amb la imaginació i la creativitat. En aquest cas l’autora ens proposa cercar diferents coses que, en un primer cop d’ull, poden semblar molt senzilles i intrascendents, però que, veritablement poden ser importants.

Es tracta de mirar amb ulls curiosos aquelles coses que sovint ignorem i convertir les nostres excursions diàries en una recerca que permeti canviar d’opinió sobre elements quotidians, recopilar-los i usar-los en experiments de tota mena, especialment artístics.

El mundo imaginario de… (Paidós, 2015), aquesta obra, també de Keri Smith ens convida a crear un món únic i propi, un món ideal, amb el que sempre hem somiat. Per a això començarem a elaborar una llista de les coses que estimem, les que guardem, els colors i les formes que més ens agraden, les idees que defensem o perseguim o les persones que ens fascinen. Tot això es convertirà en la base per a construir un univers molt particular, en el qual poc a poc anirem delineant històries, aliments, paisatges, textures, mapes, habitants i molt més.

Educar i crèixer amb històries (Eumo editorial, 2018). L’autora, en aquest llibre, ens mostra el potencial formatiu i artístic del relat −sobretot del relat generat a partir de la nostra experiència personal− i ens convida a integrar-lo al currículum escolar. Perquè, des dels inicis dels temps, les històries compartides són, a més d’entreteniment, les millors oportunitats per al diàleg, el coneixement mutu i la cooperació.

Els educadors trobaran en aquest llibre idees, tècniques i procediments útils per afavorir, mitjançant el treball amb històries, l’adquisició de coneixement, la transmissió de valors, la cohesió del grup i l’enfortiment dels vincles emocionals dins i fora de l’aula.