Full informatiu N.37 abril 2025

Avaluació de l’expressió oral

 

S’ha publicat la convocatòria de les proves orals:

Dates

La prova es durà a terme durant el període del 5 al 20 de maig de 2025, en els dies que determini el centre educatiu.
Primària

Qui?

L’alumnat de sisè curs de l’educació primària de tots els centres, públics i privats, que imparteixen aquestes etapes educatives

Contingut

La prova avalua l’expressió oral en llengua catalana, en llengua castellana i en aranès (a l’Aran).

Lloc de realització

L’alumnat ha de fer la prova en el mateix centre educatiu on està escolaritzat i en les dates que determini el centre durant el període previst a la convocatòria.Si voleu més informació, cliqueu el següent enllaç

 

Secundària.

Dates

La prova es durà a terme durant el període del 5 al 20 de maig de 2025, en els dies que determini el centre educati

Qui?

L’alumnat de quart curs de l’ensenyament secundari obligatori de tots els centres, públics i privats, que imparteixen aquestes etapes educative

Contingut

La prova avalua l’expressió oral en llengua catalana, en llengua castellana i en aranès (a l’Ara

Lloc de realització

L’alumnat ha de fer la prova en el mateix centre educatiu on està escolaritzat i en les dates que determini el centre durant el període previst a la convocatòria.Si voleu més informació, cliqueu el següent enllaç
Encara podeu demanar els kits “Guanyem un estiu lector!”

La Fundació Bofill, a través del programa Lecxit, ofereix als centres educatius participar en la seva activitat de promoció lectora Guanyem un estiu lector.

Als Estats Units, s’han portat a terme estudis que revelen el fenomen conegut com a “Summer Slide“, una caiguda del nivell de lectura durant l’estiu que és més patent en entorns socioculturals menys afavorits. A través d’accions de promoció lectora a l’estiu, es busca aturar aquesta baixada de nivell lector.

El programa de la Fundació Bofill, envia als centres uns kits de lectura per donar als infants de 3r, 4t, i 5è, amb un carnet lector i propostes d’activitat per dur a terme a les biblioteques públiques durant l’estiu. Els centres poden sol·licitar els kits directament a la fundació.

Més informació a la seva pàgina web.

Què és el programa d'auxiliars de conversa? | Unitat de Projectes Internacionals
Oberta la convocatòria per sol·licitar un/a auxiliar de conversa per al curs 2025-2026

El Departament d’Educació ha publicat la convocatòria per a la sol·licitud d’un/a auxiliar de conversa als centres que desenvolupen programes en alguna de les següents llengües estrangeres curriculars: anglès, francès, alemany o italià.

🔹 Objectiu: donar suport als centres educatius en la millora de la competència comunicativa de l’alumnat en llengües estrangeres.
📌 Termini de presentació de sol·licituds: fins al 8 d’abril de 2025.
📃 Normativa: Resolució de 18 de març, per la qual s’obre la convocatòria.

🔗 Més informació, requisits i sol·licituds:
👉 Convocatòria auxiliars de conversa
📃 Resolució oficial

Una oportunitat per als centres que volen potenciar l’ensenyament i l’aprenentatge de llengües estrangeres! 🌍📚

Fira de Projectes FAIG 2025

 

29 de maig a l’Onlab de Castelldefelde 10:00 a 13:00h.

El propòsit de la Fira de Projectes FAIG és, per una banda, reconèixer el sentit i la profunditat de l’aprenentatge per projectes vinculat a la necessitat de donar respostes creatives i innovadores que tinguin impacte en les comunitats i, per una altra, fer valdre la feina qualitat que estan realitzant els alumnes i els docents participants.

Organitzada per les guies, equips motor i tècniques de CRP participants del programa Fent per Aprendre Imaginant Globalment (FAIG), amb el suport del CESIRE del Departament d’Educació i Formació Professional.

02 d’abril, dia Internacional de la verificació contra la Desinformació

 

Dia Internacional del Fact-Checking que va ser una iniciativa impulsada originalment per la International Fact-Checking Network (IFCN) —pertanyent al Poynter Institute—, amb el suport de xarxes globals de verificadors i mitjans compromesos amb la lluita contra la desinformació.

La celebració del Dia Internacional del Fact-Checking té l’objectiu de conscienciar sobre la importància de combatre la desinformació i les fake news. En un món digital on les notícies falses es propaguen ràpidament, verificar les dades i contrastar les fonts és més necessari que mai.

Per què és important el fact-checking?

La desinformació pot tenir conseqüències greus: des de decisions personals equivocades fins a impactes en la salut pública, la política o la cohesió social. Com a mitjans de comunicació i com a ciutadans, tenim la responsabilitat de consumir i compartir informació amb rigor, assegurant-nos que el que difonem és veritat i no contribueix a l’engany massiu.Al web de Canal Reporters descobriràs Com pots ser part de la solució?

 

I Congrés de Professorat STEM de Secundària, 2 i 3 de juliol de 2025

Aquest Congrés es presenta com un espai de trobada per al professorat d’ESO, batxillerat i cicles formatius que impulsa iniciatives innovadores en l’aprenentatge de les ciències, la tecnologia, la digitalització i les matemàtiques. L’objectiu principal és fomentar l’intercanvi d’experiències, teòriques i pràctiques, que serveixin d’inspiració per a la comunitat docent i contribueixin a millorar l’ensenyament en les matèries STEM. Així mateix, el Congrés vol promoure la col·laboració transversal entre professorat de diferents àmbits per abordar els reptes educatius de l’era digital mitjançant el debat, l’enriquiment mutu i la creació de sinergies.

Destinataris

Professorat de secundària de l’àmbit STEM i professorat de les famílies industrials de la formació professional.

Les inscripcions seran gratuïtes i per al professorat del Departament d’Educació i Formació Professional el Congrés formarà part del pla de formació permanent.

Més informació
Nou Manual de Criteris de Disseny per a la Construcció i Transformació de Centres Educatius

Després de la publicació del document Nous aprenentatges, nous espais, arriba la seva continuació i complement: el Manual de criteris de disseny per a la construcció i transformació de centres educatius públics. Aquest nou document vol ser una eina de referència per a les comunitats educatives i els equips d’arquitectura en la creació i adaptació dels espais educatius del futur.

El manual estableix línies d’actuació clares i ofereix pautes per als professionals implicats en la redacció i execució de projectes constructius. L’objectiu principal és garantir que tant els centres de nova construcció com els que es reformin responguin a les necessitats de la comunitat educativa, assegurant alhora la seva sostenibilitat i un manteniment eficient en el temps.

Amb aquest document, es vol fomentar la creació d’espais flexibles, innovadors i adaptats als nous models d’aprenentatge, alhora que es prioritza l’eficiència energètica i la sostenibilitat econòmica.

Més informació

UNICEF: Vols ser centre referent en drets a la infància?

Des de la SG d’Orientació, Participació i Benestar de l’Alumnat  us fem arribar la infografia del programa Centres Referents en Educació en Drets d’Infància (CREDI), una iniciativa d’UNICEF que pretén transformar el dia a dia dels centres educatius per situar els drets de la infància i l’adolescència com a eix central delseu funcionament.

La infografia il·lustra què significa ser un centre referent, el camí que cal seguir per aconseguir-ho i les transformacions que es generen en aquells centres que treballen per fomentar la participació infantil i adolescent, impulsar la convivència i garantir un entorn segur, lliure de violència, assetjament i maltractament.

L’objectiu del programa CREDI és crear espais on cada alumne/a es pugui desenvolupar amb seguretat, respecte i confiança.

El programa de centres referents, en un cop d’ull | UNICEF  Per a més informació podeu contactar amb catalunya@unicef.es.

II Fira inter CFA Baix Llobregat

La Fira Inter CFA Baix Llobregat tindrà lloc el dia 10 d’abril al Centre Cultural Martorell i està adreçada a tota la comunitat educativa i a totes les persones interessades en l’Educació al Llarg de la Vida.

A la primera part farem una taula rodona titulada “L’escola d’adults, motor de canvi”. En aquesta taula intervindran exalumnes i alumnes de CFA, als quals el seu pas per un CFA els ha canviat la vida.

Us podeu inscriure a les diferents Bones Pràctiques i Taller- Activitats a través del següent formulari:https://forms.gle/gPBmmPRdvYdp4Akw5. Aquí trobareu l’escaleta.

La Fira és oberta a tots els CFA i alumnes de tots els territoris.

6 d’abril, Dia Mundial de l’Activitat Física

Com cada any, Catalunya s’uneix a la celebració del Dia Mundial de l’Activitat Física (DMAF), el 6 d’abril, amb l’objectiu de sensibilitzar la població sobre la importància de mantenir-se activa i reduir el sedentarisme per millorar la salut i el benestar general, seguint les recomanacions de l’Organització Mundial de la Salut (OMS). La Secretaria General de l’Esport i l’Activitat Física (SGEAF) i l’Agència de Salut Pública de Catalunya (ASPCAT) lideren aquesta iniciativa, que s’allargarà durant quatre setmanes, de l’1 d’abril al 5 de maig.

Recomanacions de l’OMS

Seguint les guies de l’OMS, es recomana:

  • Per a adults i gent gran. Acumular entre 150 i 300 minuts d’activitat física d’intensitat moderada per setmana.
  • Per a infants i adolescents. Fer un mínim de 60 minuts diaris d’activitat física d’intensitat moderada-vigorosa.
  • Reduir les activitats sedentàries —especialment el temps de pantalla— i substituir-les per activitat física de qualsevol intensitat.

Com pots sumar-te al DMAF?

Et proposem diverses idees per incorporar l’activitat física en diferents entorns. Participa-hi i anima la teva comunitat també a fer-ho!

A l’escola: Promou les pauses actives entre classes, patis actius, inclusius i sostenibles, milla diària, gimcanes, jocs populars i tradicionals, competicions esportives entre cursos, etc.

A la universitat: Organitza competicions esportives, classes magistrals, tallers i reptes físics, caminades o sortides en bici.

Al carrer, a les places, als parcs: Apunta’t a sessions d’exercici als parcs, prova la marxa nòrdica o el ioga, o utilitza els circuits saludables.

Als equipaments esportius:  Participa en masterclasses, activitats dirigides, competicions o reptes col·lectius.

A la feina: Fes pauses actives, utilitza les escales per als reptes d’AF, organitza gimcanes o activitats per equips.

A casa: Realitza exercicis de força i estiraments, balla, practica ioga o inclou tasques domèstiques actives.

Al medi natural: Gaudeix de la natura amb activitats com marxa nòrdica, caminades, sessions d’exercici a l’aire lliure, ciclisme o natació. Recorda sempre que cal respectar i tenir cura dels entorns naturals.

Materials DMAF 2025

La clau ets tu! El joc dels pobles imaginats

La Clau ets tu! El joc dels Pobles imaginats és una proposta educativa adreçada, principalment, a l’alumnat de 3r, 4t d’ESO i batxillerat, els quals a partir d’una idea de món cada vegada més urbanitzat han de dissenyar propostes viables a pobles en risc de despoblament, ja tinguin menys de 30 habitants o estiguin completament abandonats.

Amb tot, es pretén treballar des del patrimoni i la sostenibilitat, mitjançant continguts relacionats amb els ODS (Objectius de Desenvolupament Sostenible), i que les persones reflexionin i incorporin aprenentatges que els permetin plantejar propostes innovadores i sostenibles per a un nucli concret, i que serveixin per revertir la situació de despoblament.

L’enllaç del joc i del concurs final és el següent: https://www.poblesabandonats.cat/la-clau-ets-tu

DESCARREGAR INFOGRAFIA DEL JOC 

10a Jornada d’Aprenentatge Servei

Tot a punt per celebrar la 10a Jornada d’Aprenentatge Servei, una iniciativa que es va iniciar ara fa 20 anys i que ha esdevingut un punt de trobada essencial per compartir experiències i impulsar l’aprenentatge servei arreu del territori.

Amb el títol “ApS, mirades des de l’evidència”, aquesta edició té com a objectiu analitzar, des de diverses constatacions acadèmiques i des de la pràctica dels centres, els canvis que genera l’aprenentatge servei en les persones i les comunitats.

El programa inclou activitats ben variades: taula de diàleg amb especialistes,  més de 15 pòsters d’experiències confirmades, un espai d’intercanvi amb els nois i noies i 4 tallers sobre l’impacte de l’ApS en diferents àmbits.

Lloc de la jornada: Universitat de Barcelona – Edifici Històric. Gran via de les Corts Catalanes 585. Barcelona

Programa i inscripcions: Centre promotor d’Aprenentatge Servei

“Podries ser tu!”

Podries ser tu! En molts casos, de fet, ja has estat tu. Ha estat el teu avantpassat, el teu veí, el teu amic… Aquesta aleatorietat, aquesta incertesa del que podria passar ens iguala, només que sovint no en som conscients i no acostumem a pensar-hi.

“Podries ser tu!” és un projecte que pretén donar eines per identificar, desmuntar i deconstruir els estereotips i prejudicis que existeixen al voltant de les migracions forçades. Els estereotips i prejudicis són l’avantsala de la discriminació i els discursos d’odi, de manera que el projecte busca contribuir a la prevenció d’aquest tipus d’actituds, alhora que recupera la memòria de l’exili de 1939.

Objectius d’aquesta proposta educativa:

  • Oferir recursos per promoure la reflexió sobre les mirades que s’han construït al voltant de les persones migrades i refugiades.
  • Acostar-se a les realitats de diferents persones que han hagut de deixar casa seva pel perill que suposava quedar-s’hi.
  • Fomentar l’empatia, així com les actituds conscients, crítiques i responsables davant d’aquestes realitats.

Aquest projecte es pot desenvolupar tant en l’àmbit de l’educació formal com en l’educació no formal. Està pensat per poder-se dur a terme de forma autònoma amb l’ajut de la guia i dels continguts del Webdoc.

En l’àmbit formal aquestes activitats estan pensades per:

● 4t d’ESO: Socials, Cultura i Valors Ètics, Llengua Estrangera i Tutoria.

● Batxillerat: Ciutadania, Política i Dret; Geografia; Història; Història del Món Contemporani; Pau, Justícia i Corresponsabilitat; Població i prosperitat; Psicologia i Sociologia; Llengua Estrangera i Tutoria.

● CFGS Animació sociocultural i turística: Context de l’Animació Sociocultural, Metodologia de la Intervenció Social, Animació i Gestió Cultural, Desenvolupament Comunitari, Activitats d’Oci i Lleure.

● CFGS Integració social: Context de la Integració Social, Metodologia de la Intervenció Social, Mediació Comunitària.

Consulta la guia didàctica aquí (material elaborat pel Museu Memorial de l’Exili dins el projecte europeu So Close)

Fira del Coneixement 2025

La Fira del Coneixement té per finalitat donar a conèixer projectes punters relacionats amb la ciència i la tecnologia de la Universitat Politècnica de Catalunya i altres centres de recerca. Enguany, es tractaran temàtiques molt dispars, des de transports i fons marins, els fluids que mouen el món, fins a coets i intel·ligència artificial, entre altres. Es tracta d’augmentar l’interès dels joves, i de la societat en general, per aquestes matèries, fomentant l’esperit d’aprenentatge basat en la recerca, i despertant vocacions científiques, tot demostrant que la ciència es troba a l’abast de tothom i que s’esforça per aproximar-se a la societat. El marc incomparable que ofereix la comarca del Berguedà permetrà, a la vegada, efectuar visites opcionals sobre el terreny.

DATES I HORARIS: 2 i 3 d’abril de 9:30 a 17:00 h

VISITA OPCIONAL: Espai natural protegit Serra de Queralt (temps aproximat 1h)

EXPOSICIÓ: Nexe Aigua-Energia: un binomi sostenible

CONFERÈNCIA: “Petit recorregut per la gran historia de la Quàntica” A càrrec de Sonia Fernández-Vidal, Dra. en Física i escriptora. Data: 2 d’abril a les 11:30 h Lloc. Pavelló de Suècia de Berga

Tota la informació a Exploratori dels Recursos de la Natura i al tríptic.

Àtom, evolució del servei SAU

Àtom és el servei d’assistència tecnològica omnicanal, l’evolució de l’antic SAU. Una forma més propera, ràpida i còmoda d’oferir-te noves solucions i nous beneficis.

L’arribada d’Àtom va molt més enllà d’un canvi de nom, és una nova forma de concebre i oferir el servei. Àtom té una nova essència, nous atributs, noves formes de fer-te costat i nous canals de comunicació. Tot per fer més fàcil el teu dia a dia.

Entre els nous canals de comunicació trobem el portal d’Àtom, l’aplicació d’Àtom i el xat conversacional d’Àtom.

Coneix totes les novetats del servei a la pàgina d’aterratge d’Àtom.

2 d’abril, Dia Mundial de Conscienciació sobre l’Autisme

No hi ha dues persones amb autisme iguals. Cada persona autista és única, té les pròpies necessitats, capacitats i interessos. Per això, cadascuna necessita uns suports especialitzats i adaptats a la seva situació personal i moment vital.

A Espanya, s’estima que 1 de cada 100 persones és a l’espectre de l’autisme, fet que suposa centenars de milers de persones amb realitats i necessitats diverses. Tanmateix, malgrat aquesta presència significativa en la nostra societat, el coneixement sobre l’autisme i el reconeixement dels seus drets encara són insuficients.

Les entitats especialitzades en autisme treballem cada dia per oferir els serveis específics i especialitzats que n’afavoreixen el benestar, el desenvolupament i la participació social però sols, no podem. És imprescindible el compromís de les administracions per assegurar el finançament estable i suficient d’aquests serveis, promovent-ne la sostenibilitat i la millora contínua.

Més informació

Patinets elèctrics

El fet de conduir un vehicle obliga a conèixer i respectar la normativa, conviure amb la resta de persones usuàries de la via i prendre mesures d’autoprotecció.

Material didàctic Joc interactiu: Una volta al patinet

Ensenyar llengua mentre ensenyem continguts: descobreix el TILC i els seus recursos!

El Tractament Integrat de Llengua i Continguts (TILC) és una proposta metodològica que permet ensenyar la llengua de manera integrada en les àrees de l’àmbit no lingüístic. Mitjançant aquest enfocament, l’alumnat millora la seva competència comunicativa mentre aprèn els continguts de cada matèria, promovent un aprenentatge més profund, actiu i significatiu.

A més de potenciar el llenguatge acadèmic, el TILC fomenta el desenvolupament de destreses metacognitives, la consciència crítica i la perspectiva intercultural. Així, es busca un alt rendiment en els continguts disciplinaris i, alhora, una millora en l’ús de la llengua vehicular de l’aprenentatge.

Aquesta metodologia s’aplica en català –especialment quan no és la primera llengua dels estudiants–, en castellà i en llengües addicionals. En aquest darrer cas, es coneix com a AICLE (Aprenentatge Integrat de Continguts i Llengua Estrangera), CLIL quan la llengua és l’anglès, i ÉMILE quan es tracta del francès.

Més informació

Nou EDU365

L’Edu365 estrena una nova versió amb un disseny més modern, intuïtiu i adaptat a les necessitats de l’alumnat, els docents i les famílies. Amb una navegació millorada i continguts més accessibles, el portal educatiu de referència a Catalunya es transforma per oferir una experiència d’aprenentatge més àgil i enriquidora.

El nou format de l’Edu365 aposta per una interfície renovada, amb una estructura més clara i adaptada a diferents dispositius.

S’ha reorganitzat la informació per facilitar-ne l’accés i millorar l’experiència d’ús. Les propostes educatives estan classificades de manera més eficient, i això permet que cada usuari trobi ràpidament el que necessita segons el seu nivell i interessos. També trobareu una selecció de recursos on destaquem els de producció pròpia, com ara els Interactius de l’Edu365 i les propostes del Taller de l’Edu365.

El nou Edu365 no només millora l’aspecte visual, sinó que també incorpora millores en l’accessibilitat i la usabilitat. També, s’han actualitzat eines antigues amb tecnologies més modernes com eXeLearning, JClic i Ruffle, garantint una experiència més fluida i actualitzada. Tot això permet que qualsevol alumne, docent o família pugui aprofitar al màxim els recursos educatius disponibles, independentment de les seves necessitats i dispositius.

Amb aquesta renovació, l’Edu365 continua el seu compromís d’oferir un espai educatiu de qualitat, innovador i al servei de l’aprenentatge digital. Entreu i descobriu totes les novetats a www.edu365.cat

Més informació

Programa Open Cohesion School 

El curs 2025-26 es portarà a terme una nova edició del Programa Open Cohesion School adreçada als nivells educatius de 3r i 4t d’ESO de centres d’educació secundària. 

Aquest programa educatiu innovador promou la supervisió ciutadana de les finances públiques a través de les dades obertes i les tecnologies de la informació i la comunicació.
Us instem a explorar la informació d’aquest programa que per la seva estructura, materials que ofereix i seguiment es pot aplicar als centres educatius en forma de projecte globalitzador para impartir-lo en les hores de gestió autònoma de centre.
Pensem que és una oportunitat per acostar a l’alumnat a l’administració a partir de projectes reals que s’implementen en l’entorn proper de l’alumnat.

Per acabar, us informem que el pròxim 10 d’abril es farà una sessió informativa oberta als centres educatius que tinguin interès a ampliar la informació sobre el funcionament del programa per decidir si el volen incloure en el seu projecte educatiu.

Inscripció sessió web

Més informació

Orientacions curriculars

El Pla de Govern de la XV legislatura reafirma l’educació com un pilar essencial per garantir el progrés social i la igualtat d’oportunitats. Per avançar cap a un sistema més inclusiu i d’alta qualitat, el Departament d’Educació i Formació Professional ha publicat les primeres orientacions curriculars de Matemàtiques i Llengües (Primària i ESO).

Aquests documents ofereixen una concreció i seqüenciació dels sabers del currículum, amb recomanacions, recursos didàctics i models d’activitats per facilitar la programació docent. L’objectiu és garantir que l’alumnat construeixi aprenentatges sòlids i assoleixi les competències establertes, alhora que es reforça la coherència pedagògica i la coordinació entre docents.

Aquestes orientacions són compatibles amb l’autonomia pedagògica dels centres i incorporen una mirada inclusiva i personalitzada de l’aprenentatge. En els pròxims mesos, es publicaran els documents d’altres àrees i matèries.

Més informació

Campanya 2025 de: Let’s Clean Up Europe!

Us comuniquem que ja hem començat la campanya Let’s Clean Up Europe! d’aquest any. Com sabeu, aquesta iniciativa té com a objectiu sensibilitzar sobre la problemàtica dels residus abandonats i promoure’n la recollida.

Els centres s’han d’inscriure a través del formulari disponible de portal de la campanya: https://residus.gencat.cat/letscleanupeurope

En el formulari, heu d’indicar el CRP associat on poden recollir el bujol de material. Un cop validada la seva activitat, rebreu una còpia del correu d’acceptació perquè ho tingueu present.

Si necessiteu més informació, no dubteu a posar-vos en contacte amb nosaltres: setmanaprevencio.arc@gencat.cat

 
La Revista Catalana de Pedagogia (RCP)

És una publicació semestral (maig i novembre) de la Societat Catalana de Pedagogia, filial de l’Institut d’Estudis Catalans. Neix a l’any 2002 i des del 2021 la Universitat de Barcelona n’és coeditora.

Més informació

Serveis Territorials d'Educació al Baix Llobregat - Mapa de la innovació pedagògica de Catalunya
Activitats formatives maig/juny 2025 ST Baix Llobregat

3001230503   Connectant el currículum de secundària amb el FabLab i la metodologia maker: Innovació a l’aula de secundàriaDel 8/5/2025 al 26/6/2025 (20 hores) de 17:00h a 19:30hINS Miquel Martí i Pol

  1. Mare de Déu de Montserrat, 51 ( Cornellà de Llobregat )

3001220503   Primers auxilis al centre educatiu (0-6) *Del 8/5/2025 al 5/6/2025 (6 hores) de 17:00h a 19:00hINS Miquel Martí i Pol

  1. Mare de Déu de Montserrat, 51 ( Cornellà de Llobregat )*Exclusiva per a docents de l’etapa 0-6

3001280512   Mesures i suports universalsDel 22/4/2025 al 10/6/2025 (20 hores) de 12:30h a 14:00hVT Curs a distància 3

001250512   Mesures i suports universalsDel 6/5/2025 al 3/6/2025 (20 hores) de 17:00h a 19:00hVT Curs a distància

3001260512   Mesures i suports universalsDel 7/5/2025 al 4/6/2025 (20 hores) de 15:30h a 17:30hVT Curs a distància

3001270512   Mesures i suports universalsDel 9/5/2025 al 6/6/2025 (20 hores) de 9:30h a 11:30hVT Curs a distància

“Sant Jordi a les ones”

Elaborem una recomanació literària en format sonor per celebrar la Diada de Sant Jordi.

Fem de Booktubers

Enregistrar una recomanació literària en format audiovisual per celebrar la Diada de Sant Jordi.

22è Premi Argó que organitza l’ICE de la Universitat Autònoma de Barcelona

Recordeu que encara sou a temps per a la presentació dels vostres treballs a la convocatòria del 22è Premi Argó que organitza l’ICE de la Universitat Autònoma de Barcelona amb la finalitat de reconèixer l’esforç de l’alumnat i d’incrementar els vincles amb els centres d’ensenyament secundari.

La data límit de lliurament dels treballs de Batxillerat és el 31 de març de 2025 i la de lliurament de projectes de CFGS és el 9 de juny de 2025.

Podeu consultar tota la informació i accedir als formularis d’inscripció a través d’aquest enllaç.

Bases del 22è Premi Argó

Oberta la inscripció Concurs X(p)rimenta 2025

Fins al 9 d’abril del 2025, l’alumnat de primària, secundària, batxillerat i cicles formatius poden presentar els vídeos d’experiments científics en català al XV Concurs Escolar de Vídeos Científics en Català X(p)rimenta 2025. En aquesta edició, tant els centres educatius com l’alumnat que participin en els vídeos guanyadors, rebran uns premis increïbles. Des de xecs regals de 500 € per bescanviar-los per material escolar, lots de fruits secs, tallers experimentals, lots de robòtica educativa, visites a museus, calculadores de científiques, entre moltes altres coses! Apunta’t les següents dates clau: 9 d’abril de 2025: data límit per enviar els vídeos. Del 5 al 12 de maig de 2025: publicació dels vídeos finalistes. 29 de maig de 2025: acte de lliurament de premis i guardons. Animeu-vos a participar-hi!

Trobareu tota la informació aquí

Segona edició de Code Club
Més de 100 escoles impulsant una revolució digital crítica i creativa: T’hi sumes?

Des del Pallars Jussà fins al Baix Llobregat. La segona edició de Code Club ja està en marxa a més escoles i arribant a més infants amb una mateixa missió: que a Catalunya cap nen i cap nena, visqui on visqui, es trobi sol davant d’una pantalla. Enmig d’un món digital en constant evolució, Code Club vol donar confiança i dotar d’una mirada crítica als infants, que tenen per davant un entorn que estarà a les seves mans transformar.

Code Club és un espai extraescolar obert i gratuït, un CLUB de programació dirigit a infants entre 9 i 12 anys on aprendre bons usos digitals, pensament computacional creatiu i eines per transformar el món que ens envolta. Treballem a partir de les idees i inquietuds dels infants perquè arribin tan lluny com vulguin. A Code Club, programar és també una estratègia d’equitat digital per construir una societat més justa.

Més informació

EMERGÈNCIA CLIMÀTICA. Un repte social inevitable
Una exposició de Lucas Vallecillos
És un assaig audiovisual sobre l’emergència climàtica que estem vivint, desenvolupat al llarg de diversos anys, que fomenta els Objectius de Desenvolupament Sostenible convidant a reflexionar sobre les dimensions del repte inevitable que la societat haurà d’afrontar en els pròxims anys, davant l’avanç de l’escalfament del planeta.
L’autor aborda des de la proximitat un fet que és global, on el medi ambient és el tronc entorn del qual gira el projecte, que aborda en el nostre territori les causes de la crisi climàtica, els seus efectes en els sectors biofísics i socioeconòmics, així com les possibles solucions per a mitigar-la i adaptar-se a ella.
Tot, mitjançant un projecte expositiu transmèdia format per 9 roll ups, que estan secundats per 12 vídeos on catedràtics, científiques i persones afectades tracten l’emergència climàtica.

L’exposició va acompanyada d’un quadern pedagògic perquè els educadors puguin treballar la mostra amb els seus alumnes d’últim cicle de l’ESO i de batxillerat.

La mostra s’estructura en 4 blocs, ideats des d’un vessant educatiu:
-Causes de la crisi climàtica
-Efectes en els sectors biofísics.
-Efectes en els sectors socioeconòmics
-Mitigació i adaptacióEn el següent link és possible veure els 12 vídeos (en un sol vídeo)  de l’exposició.
https://youtu.be/wSFgR-BiJos
Ha itinerat per Navarra (Pamplona, Tudela, Villaba i Tafalla) de la mà del govern d’aquesta comunitat, Bilbao y Vitoria.
Com a activitats complementàries pot tenir la visita guiada, visionat del documental i un taller educatiu amb la guia didàctica.
Dossier on veure els rolls ups
Adquisició d’equipament de programació i robòtica 

Objecte de la convocatòria

​Aquesta convocatòria dona resposta a les actuacions subvencionables del programa Codi Escola 4.0 del Ministeri d’Educació, Formació Professional i Esports, per tal que els centres educatius es puguin proveir d’equipament de programació i robòtica i complementar les dotacions rebudes per part del Departament d’Educació i Formació Professional. Té la finalitat d’assolir els objectius del programa esmentat en l’exercici pressupostari 2025, i d’acord amb les funcions que corresponen a la Direcció General d’Innovació, Digitalització i Currículum, segons preveu l’article 92 del Decret 59/2022, de 29 de març, de reestructuració del Departament d’Educació.

La dotació econòmica és d’un total de 15.000.000 euros, que es repartiran entre els centres educatius seleccionats per adquirir amb càrrec als fons del programa Codi Escola 4.0.​​

Més informació

Per tal de donar informació sobre aquesta convocatòria, el dimarts 4 de març a les 16 hores es durà a terme un webinar al qual han estat convidats els equips directius dels centres públics. Us fem extensiva aquesta convocatòria per si és del vostre interès assistir-hi.

Subdirecció general de Recerca i Cultura Digital

Departament d’Educació i Formació Professional

Via Augusta, 202, 2D | 08021 Barcelona | Tel. 934 006 900

recercaculturadigit.educacio@gencat.cat |  https://educacio.gencat.cat/

VI Intercanvi d’Experiències STEAM per al professorat

Dissabte, dia 24 de maig de 2025, de 9:00 h a 14:00 h, en format presencial.

Per aquells centres interessats, es poden presentar activitats/projectes que ja estiguin acabats o bé que tinguin previst de finalitzar abans d’acabar aquest curs, en el següent: FORMULARI DE PRESENTACIÓ DE PROPOSTES STEAM.

Podeu veure les experiències de les edicions anteriors.

 

Recull d’activitats de robòtica i programació

Compartim amb vosaltres un web, LookerStudio, que pretén recollir totes les activitats de robòtica i programació de tots els Serveis Educatius de les comarques gironines. Aquesta eina permet als usuaris cercar diferents activitats per nom, àrees/matèries, nivells educatius, tipus de dificultat.

Veure les activitats

L’ARC propostes docents de qualitat

A la web del CESIRE, trobem aquest fantàstic espai per compartir propostes d’aula de qualitat.

L’ARC és un espai al servei dels mestres i del professorat per compartir propostes docents de qualitat associades a les competències bàsiques i al currículum que té les següents característiques:

  • És una plataforma per compartir trossets d’aula, on qui vol pot fer aportacions i tothom pot prendre, adaptar i utilitzar el que necessita.
  • Acull propostes de procedència i estils diversos per tal de respectar i donar suport a diferents sensibilitats i necessitats docents.
  • Utilitza el currículum com a organitzador de les propostes i, alhora, el posa en acció facilitant cerques a partir de continguts curriculars, de competències i de relacions interdisciplinàries.

Accés a l’ARC

Situacions d’Aprenentatge de la Xarxa d’Escoles Verdes

En el següent enllaç trobareu situacions d’aprenentatge que han estat elaborades per part de centres educatius de la Xarxa d’Escoles Verdes o en el marc de programes i iniciatives on participa la Xarxa, classificades per àmbits temàtics i per nivells educatius. Esperem que sigui del vostre interès.

El Mapa de la Innovació Pedagògica
Una eina per connectar i reconèixer els centres innovadors

El Departament d’Educació reafirma el seu compromís d’acompanyar els centres educatius en el procés de transformació pedagògica per donar resposta a les necessitats del segle XXI i posar en valor els esforços en innovació educativa.

En aquest marc, el Mapa de la Innovació Pedagògica de Catalunya es presenta com una eina clau per visibilitzar i situar en el territori les iniciatives educatives innovadores reconegudes pel Departament d’Educació des del 2015, seguint els criteris del Marc de la Innovació Pedagògica de Catalunya.

Aquest instrument no només reconeix les bones pràctiques dels centres, sinó que també facilita el treball en xarxa entre aquells que comparteixen objectius i metodologies. A més, ofereix informació rellevant per a la presa de decisions tant per part de la comunitat educativa com de l’administració i altres agents del sistema educatiu.

L’objectiu final és fomentar la inclusió, la cohesió i l’equitat, garantint que tots els centres puguin participar activament en la millora contínua del sistema educatiu i en l’èxit de tot l’alumnat.

🔎 Consulta el Mapa de la Innovació Pedagògica i descobreix les experiències més inspiradores del territori!

Campanya en marxa! “La bici de la Lola” a la gran pantalla

Aquest projecte compta amb un equip de professionals de prestigi, gran part d’ells vinculats a l’Acadèmia del Cine Català. L’assessor de guió Michel Gaztambide,  l’animador Arnau Quilez i la il·lustradora Judit Piella, l’actor i coach infantil Arnau Casanova, el dissenyador de so Fernando Novillo, el músic Alfred Tapscott o l’editora Núria Esquerra. Més enllà, l’Alba Barbé i la Laia Pibernat, com a directores, compten amb pel·lícules prèvies com EnFemme, Temps d’Écoute o el film Cola de Sirena candidat als Premis Gaudí. Comptem també amb la participació de Belino Production.

Teniu més informació sobre el projecte a entrevistes com El Salto Diario, o El Diario de Huesca, i en català al El matí de Catalunya Ràdio.

Creiem que el curtmetratge és del vostre interès ja que més enllà de la seva distribució en festivals nacionals i internacionals, plataformes i televisions, el seu màxim objectiu és que esdevingui una eina de sensibilització per a la ciutadania general i professionals, i la seva distribució es faci també entre projectes, serveis i programes governamentals.

Un exemple és com el Departament d’Educació del Govern de la Generalitat de Catalunya, ha fet una compra de 8.000 exemplars distribuïts entre tots els centres educatius i serveis de la xarxa d’atenció contra les violències, i que compta amb una Guia de suport a la lectura pel

professorat. Al nostre país hem fet amb diferents governs pre-ventes majors, el llibre va vinculat a través d’un QR a una web de recursos, i hem format a professionals de Catalunya, Euskal Herria, Balears i Aragó a partir del seu llançament.

Teniu un article a novetats mediateca on podeu reservar l’àlbum il·lustrat i la guia pel professorat.

Més informació a la pàgina web

Lali BeGood pel Benestar Digital

a cantant Lali BeGood, amb el featuring de l’artista i comunicadora Mariona Batalla, estrena el single IMMÒBIL acompanyat d’unes unitats didàctiques gratuïtes per primària i secundària, creades amb l’acompanyament i validació d’experts en educació emocional de la RIEEB (Xarxa Internacional d’Educació Emocional i Benestar), La Granja Ability Training Center i per l’Associació Elna. Tot el material educatiu està basat en el desenvolupament de les competències emocionals i en els avenços de la neurociència amb noms com el Dr. Rafael Bisquerra, Francisco Villar o David Bueno.

A més, IMMÒBIL també és una cançó solidària, ja que part de la recaptació es destinarà a projectes d’educació emocional promoguts per la RIEEB a Catalunya.

SUPERCAMPUS: contingut educatiu audiovisual de qualitat en català.

Necessites vídeos educatius en català per a la teva classe? SuperCampus és el lloc on trobar-los

Aquest canal vol cobrir la necessitat que tenen alumnes i docents de trobar de forma fàcil continguts audiovisuals de qualitat en llengua catalana.

El canal és una extensió del popular Súper3 (SX3) i el podem trobar fàcilment a la pàgina d’inici de la plataforma 3Cat, que garanteix a docents i alumnes un entorn de navegació segur, lliure de publicitat inadequada i accessible des de diferents dispositius.

Actualment, hi podreu trobar, entre altres, programes sobre:

  • Llengua i literatura catalana
  • Història
  • Economia bàsica i educació financera
  • Art
  • Música
  • Matemàtiques
  • Química
  • Biologia
  • STEM
  • Tècniques d’estudi

Pròximament, ampliarem el catàleg amb noves estrenes de diferents temàtiques.

Tots els continguts han estat triats per consulta amb representants de centres educatius de tot Catalunya i han estat revisats per docents en actiu a les aules.

La cerca de vídeos es pot fer per matèria, per etapa educativa, o fent una cerca creuada de totes dues.

Esperem que aquest nou canal us sigui útil!

Programa CodiCrack

Un projecte gratuït per ensenyar als joves a navegar pel món digital amb seguretat, creativitat i responsabilitat.

El programa CodiCrack és un projecte d’alfabetització digital dissenyat per ensenyar als joves a utilitzar la tecnologia de manera creativa i responsable, posant un èmfasi especial en la seguretat de les dades personals i de les altres persones. Convertir-se en un CodiCrack és, a més, desenvolupar resiliència i intel·ligència emocional en el món digital, per explorar-lo amb seguretat i criteri.

Aquest programa està totalment finançat i és gratuït per a centres educatiusajuntaments i associacions que desitgin incorporar-se a la iniciativa.

La formació es divideix en cinc grans dimensions temàtiques, adaptades a les necessitats de joves entre 9 i 17 anys:

  1. L’alfabetització digital per avaluar críticament la informació i prendre decisions informades.
  2. Seguretat digital i resiliència, per protegir les dades pròpies i les dels altres.
  3. Participació i agenda digital, per interactuar de manera equitativa, participar i influir positivament a la societat mitjançant les TIC.
  4. Intel·ligència emocional, per gestionar les pròpies emocions i comunicar-se de manera empàtica en entorns digitals.
  5. Creativitat i innovació digital, per fomentar la creació de contingut atractiu i la generació d’idees utilitzant les TIC.

Les formacions tenen una durada de 30 hores presencials, impartides per formadors/es i monitors/es amb experiència. La metodologia és pràctica i lúdica, amb missions i reptes que permeten als participants aplicar els coneixements adquirits. Un cop acabada la formació, cada jove rebrà un certificat que acredita el seu nivell de competències digitals.

CodiCrack no només vol formar competències digitals, sinó també conscienciar els joves de la importància de fer-ho de manera segura, creativa i responsable. Si el teu centre educatiu o associació vol participar en aquest projecte, no dubtis a posar-te en contacte amb nosaltres!

Més informació

 

Bibliotip: Dia Mundial de la Lectura en Veu Alta

A la pàgina del BESCAT ens presenten un Bibliotip nou: Dia Mundial de la Lectura en Veu Alta.

El primer dimecres de febrer es commemora, cada any, el Dia Mundial de la Lectura en Veu Alta. Aquesta iniciativa es promou, des de l’any 2010, des de l’organització Lit World amb l’eslògan:
“Llegiu en veu alta, canvieu el món”

Els Bibliotips consisteixen en presentacions breus de conceptes bàsics del món del llibre i de la biblioteca escolar i volen ser un recurs (creat per l’equip del programa de biblioteques escolars, en el marc del Pla de millora de biblioteques escolars PLAMIB) per als centres educatius i tota la comunitat educativa.

Enllaç Bibliotip amb àudio

Enllaç PDF

Physicat, el concurs de resolució de problemes de física en equip adreçat a l’alumnat de 4t d’ESO, amb un màxim de 4 alumnes per equip.

El període d’inscripció és del 21 de febrer al 7 de març. Pots consultar tota la informació del funcionament del concurs, els continguts i inscriure’t a: http://blocs.xtec.cat/physicat/

Recordeu que el concurs es realitza sempre telemàticament en el vostre centre, el dia i l’hora que escolliu, dins del termini marcat. Aquest any el concurs estarà obert del 24 de març al 4 d’abril.

Aquí trobareu les indicacions per al concurs.

Abans de Setmana Santa es publicaran al blog els equips guanyadors, i podreu consultar els enunciats amb les solucions. A més, vosaltres rebreu un correu de Physicat amb la classificació dels vostres grups.

Cicles de conferències 2024/25

A partir del 15 de gener de 2025 tornen les conferències:

Mirades matemàtiques. Adreçat a professorat d’infantil i primària.

  • Dibuixos matemàtics d’ABEAM. Carles Granell i Yolanda Martín. Associació de Barcelona per a l’Ensenyament i l’Aprenentatge de les matemàtiques.
  • Sentido estocástico en la educación primaria. Luís José Rodríguez Muñiz. Universidad de Oviedo.
  • Projectes de matemàtiques a primària. Xesús Ballesteros. Illes Balears.

Informació al web de Creamat.

Perspectives matemàtiques. Adreçat a professorat de matemàtiques de secundària.

  • Institística. Com integrar l’estadística a les aules de secundària. A càrrec de membres de la Societat Catalana d’Estadística.
  • Maquetem Mataró. Activitat col·laborativa per aprendre matemàtiques en context. Roser Garcia. Grup Vilatzara. ICE UAB.
  • Investigació matemàtica a l’aula de secundària. Presentació del Congrés Català d’Educació Matemàtica. A càrrec d’en Joan Jareño.

Informació al web de Creamat.

Fem Matemàtiques 2024/25

Aquesta activitat promou la resolució de problemes en equips de 3 o 4 alumnes de 5è i 6è de primària, i de 1r, 2n, 3r i 4t d’ESO. Ja podeu inscriure els vostres alumnes i accedir als problemes d’aquest any a través de la web fm.feemcat.org.

  • A la campanya Recull Fem Matemàtiques del Creamat hi trobareu la majoria dels problemes proposats en les edicions anteriors a les tres fases del concurs. Un bon recurs per a l’aula!
VídeoMAT. Matemàtiques per respondre preguntes
Què és el vídeoMAT?

El vídeoMAT és un projecte en el qual els i les alumnes creen vídeos on es responen preguntes que posen de manifest les aplicacions de les matemàtiques o la seva presència en l’entorn.

Objectius
  • Contribuir a promoure en l’alumnat una vivència de les matemàtiques que incorpori les seves aplicacions i la seva presència en l’entorn.
  • Reconèixer la tasca que fan mestres i professorat per projectar una visió aplicada i funcional de les matemàtiques.
  • Estimular l’interès de l’alumnat per la comunicació científica i la divulgació matemàtica.
  • Construir progressivament una col·lecció de vídeos sobre aplicacions i presència de les matemàtiques en l’entorn.
A qui s’adreça

Pot participar-hi tot l’alumnat d’educació infantil, primària, ESO, batxillerat, FP, Educació d’Adults i Universitat de Catalunya i d’altres territoris de parla catalana.

Inscripcions i lliurament de treballs: del 17 de gener al 28 de Març de 2025

Més informació properament a videomat.cat o al web de FEEMCAT.

Congrés Català d’Educació Matemàtica

Els pròxims 7, 8 i 9 de juliol de 2025 tindrà lloc a Lleida el C2EM’25, el Congrés Català d’Educació Matemàtica que organitza FEEMCAT i té lloc a Catalunya cada quatre anys, amb el lema

Impulsem l’educació matemàtica. Fer, mirar, pensar.

Podeu consultar aquí el primer anunci i animar-vos a presentar comunicacions, tallers, taules o videoclips. 

Isard Matemàtic

Concurs presencial de resolució de problemes de matemàtiques per a equips de centre, organitzat per LLEIMAT. Per alumnat de 1r i 2n de batxillerat (excepcionalment hi pot participar algun alumne de 4t d’ESO).

Més informació al web de Lleimat.

Olimpíada Informàtica Femenina (OIFem)

Concurs de programació algorítmica per a alumnes menors de 20 anys d’ESO, batxillerat o cicles formatius de grau mitjà. Ofereixen cursos preparatoris gratuïts. En aquesta edició, la final tindrà lloc a Barcelona del 6 al 9 de març.

 
XI Jocs Florals de Catalunya | Servei Educatiu del Baix Empordà
XII Jocs Florals de Catalunya

El Departament d’Educació convoca els XII Jocs Florals Escolars de Catalunya amb l’objectiu de promoure l’escriptura tant en prosa com en poesia en infants i joves de sis a divuit anys. La categoria del conte il·lustrat està adreçada a l’alumnat de primària de centres ordinaris i també d’educació especial. El propòsit és promoure la creació literària potenciant el treball interdisciplinari des de l’àmbit lingüístic, l’àmbit digital i l’àmbit artístic. En aquesta categoria s’han d’abordar noves tècniques narratives com el guió, la llengua oral, la banda sonora i la dimensió visual i plàstica.

El termini de presentació dels treballs acaba el 25 d’abril. El centre educatiu haurà d’omplir el següent formulari d’inscripció i enviar els treballs seleccionats del centre al Servei Educatiu del Ripollès: b7990111@xtec.cat

Us adjuntem les bases dels XI Jocs Florals Escolars de Catalunya i les de la categoria H: conte il·lustrat.

El veredicte dels jurats i el lliurament de guardons es durà a terme el dissabte 14 de juny de 2025 a l’INEFC Catalunya, Barcelona.

Nous models d’exàmens PAU 2025
Des del Departament s’han publicat els nous models d’examen que es faran servir en la #PAU2025. També es pot consultar informació addicional, com ara els dies, els horaris i altres dates rellevants de les proves que es faran el 2025.

 

Accedir als models d’exàmens 

Movilidad Internacional 2024-2025 | Facultad de Ciencias de la Salud y del Deporte
Assessorament per a projectes Erasmus+

El Departament posa a l’abast dels centres de primària, secundària, batxillerat, EOI i CFA, assessorament per promoure i facilitar la participació en el programa Erasmus+.

Les sol·licituds poden ser de tipus A o B en funció de si es volen presentar nous projectes o si són projectes que ja s’estan implementant, però sobre els quals el centre vol fer una implementació de qualitat.

Es tracta d’assessorament de caràcter pedagògic sobre el disseny del projecte i els centres el poden sol·licitar fins al 15 de juny.

Tota la informació i formulari de sol·licitud

Assessorament Erasmus+​​

 
Xerrada de David Bueno “El cervell adolescent: entendre el canvi”

Organitzat per: Consell d’Innovació pedagògica (Ajuntament de Barcelona)

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>