Full informatiu N.35 febrer 2025

 

Jornada de Jocs de taula i educació a l’espai Cúbic de Viladecans

El proper dissabte 26 d’abril es durà a terme la primera Jornada de Jocs de taula i educació a l’espai Cúbic de Viladecans, organitzada pel CRP Baix Llobregat II amb la col·laboració de l’Ajuntament de Viladecans i els Serveis Territorials del Baix Llobregat.

El propòsit d’aquesta jornada és posar a l’abast de tots els i les docents del país experiències i recursos relacionats amb l’ABJ (aprenentatge basat en jocs) a càrrec de docents que utilitzen aquesta metodologia a l’aula des d’educació infantil fins a cicles formatius a través d’explicacions pràctiques que ens permetin marxar amb idees per dur a terme a la nostra aula. Comptarem amb entitats que ens presentaran materials i projectes que ens ajudaran a comprendre l’ABJ i editorials que presentaran els seus jocs i que donaran més color a la jornada, tot contribuint amb jocs que es sortejaran entre els assistents.

La jornada s’inaugurarà amb la conferència “Podem aprendre jugant? Evidències de l’ús de jocs de taula moderns a l’aula pel desenvolupament cognitiu i educatiu”, a càrrec de la Núria Vita-Barrull, doctora en Psicologia, professora de la Universitat de Lleida, especialitzada en metodologies lúdiques per a la millora de les capacitats psicològiques i dels efectes d’entrenaments cognitius basats en jocs de taula moderns. És membre del grup de recerca NeuroPGA (Neuropsicologia, Gens i Ambient) de la mateixa Universitat.

Una vegada inscrits/es, us farem arribar un formulari per tal que trieu els tallers als quals voleu assistir. Rebreu a posteriori un correu amb els tallers assignats. L’horari de la jornada serà de 09:00 a 14.00 (certificació de 5 hores)

A continuació teniu l’accés a la inscripció i al programa de la jornada.

Us podeu inscriure des del 4 del al 28 de març: 3031041303 Jocs de taula i educació: trobada pedagògica i intercanvi d’experiències

Extensió Premi Montse Novell: Animeu-vos!!

L’ Associació de Dones Investigadores i Tecnòlogues a Catalunya (AMIT-CAT) convoca el 10è Premi Montse Novell per a Treballs de Recerca de Batxillerat, adreçat a reconèixer el millor treball de recerca en temes que se centrin o bé ofereixin dades i comparatives sobre la dona i les seves aportacions a la ciència i tecnologia.

A qui va dirigit? Es pot presentar al Premi l’alumnat de 2n de Batxillerat matriculat durant el curs 2024-2025, tant nois com noies, que hagi realitzat un treball de recerca el tema del qual se centri o reflecteixi la participació de la dona en els àmbits de la ciència i la tecnologia. El treball pot incloure biografies, estudis històrics per èpoques o localitzacions geogràfiques, temes concrets sobre especialitats, particularitats de la carrera científica i tècnica, etc. sempre que ressalti o presenti dades sobre el paper de la dona en els àmbits esmentats.

Convocatòria oberta 2024-2025

Fi del termini: 15 de març

Bases i inscripció en aquest enllaç

Adquisició d’equipament de programació i robòtica 

Objecte de la convocatòria

​Aquesta convocatòria dona resposta a les actuacions subvencionables del programa Codi Escola 4.0 del Ministeri d’Educació, Formació Professional i Esports, per tal que els centres educatius es puguin proveir d’equipament de programació i robòtica i complementar les dotacions rebudes per part del Departament d’Educació i Formació Professional. Té la finalitat d’assolir els objectius del programa esmentat en l’exercici pressupostari 2025, i d’acord amb les funcions que corresponen a la Direcció General d’Innovació, Digitalització i Currículum, segons preveu l’article 92 del Decret 59/2022, de 29 de març, de reestructuració del Departament d’Educació.

La dotació econòmica és d’un total de 15.000.000 euros, que es repartiran entre els centres educatius seleccionats per adquirir amb càrrec als fons del programa Codi Escola 4.0.​​

Més informació

Per tal de donar informació sobre aquesta convocatòria, el dimarts 4 de març a les 16 hores es durà a terme un webinar al qual han estat convidats els equips directius dels centres públics. Us fem extensiva aquesta convocatòria per si és del vostre interès assistir-hi.

Subdirecció general de Recerca i Cultura Digital

Departament d’Educació i Formació Professional

Via Augusta, 202, 2D | 08021 Barcelona | Tel. 934 006 900

recercaculturadigit.educacio@gencat.cat |  https://educacio.gencat.cat/

Torna el MWC2025 i la jornada mSchools Changing Education Together!

Et convidem al Changing Education Together 2025!

Uneix-te a nosaltres a la jornada de mSchools CET i forma part d’aquesta trobada d’inspiració dins del Mobile World Congress Barcelona 2025.

Reunirem referents del món educatiu, tecnològic i social per explorar com la tecnologia pot contribuir a una educació més ètica, sostenible i alineada amb les necessitats de la societat del segle XXI. Ho farem a través d’experiències pràctiques, visions compartides i diàlegs enriquidors.

Data: Dijous, 6 de març de 2025  Hora: 10:00 – 12:00 h  Lloc: Stage Principal – MWC25, Barcelona

Fes el teu pre registre aquí

Més informació

VI Intercanvi d’Experiències STEAM per al professorat

Dissabte, dia 24 de maig de 2025, de 9:00 h a 14:00 h, en format presencial.

Per aquells centres interessats, es poden presentar activitats/projectes que ja estiguin acabats o bé que tinguin previst de finalitzar abans d’acabar aquest curs, en el següent: FORMULARI DE PRESENTACIÓ DE PROPOSTES STEAM.

Podeu veure les experiències de les edicions anteriors.

21 de març: Dia Mundial de la Poesia

El divendres 21 de març es commemora el Dia Mundial de la Poesia i una edició més l’Institut de les Lletres Catalanes (ILC) el promociona escollint un autor i un dels seus poemes més emblemàtics oferint-ne la seva traducció a vint-i-dues llengües. En aquest cas el poema escollit ha estat Desamor de Josep M. Llompart del que es commemora aquest any el centenari del seu naixement i que ve acompanyat d’una guia didàctica amb propostes diverses per poder treballar la seva obra.

També, dirigit a l’alumnat de secundària, us animem a participar en la VI Mostra de Poesia Plurilingüe que ens arriba de Casa Àsia que ens encoratja a parlar del Cel en totes les llengües que configuren la nostra biografia lingüística. Teniu fins al dia 4 d’abril per participar-hi.

Jornada educativa “Diversitat cultural: eines per a una educació des de l’equitat”

El proper 15 de març els estudis d’Educació de la Facultat de Ciències Socials de Manresa organitzen la jornada educativa “Diversitat cultural: eines per a una educació des de l’equitat”. El propòsit de la jornada és ser un punt de trobada per compartir experiències i aprenentatges per reflexionar sobre  els reptes que suposa la diversitat cultural a l’aula.

La jornada s’iniciarà amb la conferència  “Vivim la mateixa escola? La mirada de les mares immigrants”,  a càrrec de la Doctora en Ciències de l’Educació, Fatiha El Mouali Samadi.

Hi haurà  un espai per a converses amb temàtiques diverses: la lectura col·lectiva com a eina de construcció de relacions entre escola i famílies; les relacions amb les famílies amb mirada d’equitat; i la creativitat dels infants als servei del benestar comunitari.

També es presentaran experiències d’equitat de diferents centres de totes les etapes educatives arreu de Catalunya..

La conferència de cloenda, “Re-imaginant l’aprenentatge en el plurivers”, anirà a càrrec de la Doctora en Antropologia, Fina Carpena-Méndez.

Trobareu més informació en el següent enllaç.

Recursos contra l’increment de l’extrema dreta

Davant del suport creixent dels joves a sistemes polítics no democràtics, l’Escola de Cultura de Pau de la UAB us convida a la sessió online “Com abordar (la dictadura) i la transició a l’aula?”, una proposta que planteja preguntes sobre el paper de la memòria històrica en la cohesió, el conflicte i la polarització, on es presentarà un material didàctic.

S’hi tractarà:

· Com abordar la dictadura i la transició en contextos en els quals pot haver discursos anti-democràtics (memòria agonística). Reflexionar sobre els reptes dels sistemes democràtics actuals (’15)

· Presentació de recursos didàctics per fer-ho (pàgina web de testimonis i material didàctic del projecte Changing Democracies) (’15)

· Preguntes i intercanvi sobre els reptes a l’hora d’abordar la dictadura i la transició a l’aula (’15-’30)

Dimecres 26 de febrer, de 18:00 a 19:00

Enllaç Zoom: https://us02web.zoom.us/j/84833963694?pwd=bJf16Zv1nzlIRz8ap44mvngXhnPAdh.1

ID de la reunió: 848 3396 3694

Codi d’accés: 514723

Aquesta activitat forma part del projecte Changing Democracies, que vol promoure la reflexió sobre els beneficis i els límits de les democràcies europees, de forma no polaritzant (agonisme), a través de la comparació de casos de transicions a la democràcia en diferents països europes. Aquest projecte està finançat per la Comissió Europea.

 

Recull d’activitats de robòtica i programació

Compartim amb vosaltres un web, LookerStudio, que pretén recollir totes les activitats de robòtica i programació de tots els Serveis Educatius de les comarques gironines. Aquesta eina permet als usuaris cercar diferents activitats per nom, àrees/matèries, nivells educatius, tipus de dificultat.

Veure les activitats

L’ARC propostes docents de qualitat

A la web del CESIRE, trobem aquest fantàstic espai per compartir propostes d’aula de qualitat.

L’ARC és un espai al servei dels mestres i del professorat per compartir propostes docents de qualitat associades a les competències bàsiques i al currículum que té les següents característiques:

  • És una plataforma per compartir trossets d’aula, on qui vol pot fer aportacions i tothom pot prendre, adaptar i utilitzar el que necessita.
  • Acull propostes de procedència i estils diversos per tal de respectar i donar suport a diferents sensibilitats i necessitats docents.
  • Utilitza el currículum com a organitzador de les propostes i, alhora, el posa en acció facilitant cerques a partir de continguts curriculars, de competències i de relacions interdisciplinàries.

Accés a l’ARC

Fem música amb la XTEC

A la XTEC trobareu recursos per a l’aula de música: instruments virtuals, partitures, bases de dades de cançons de tots els temps i propostes d’activitats que us poden ser d’utilitat. Ho trobareu tot al següent enllaç.

Inscripcions obertes a la iFest Challenge Competition!

L’iFest (https://ifest.cat) és un programa d’emprenedoria i innovació que ofereix acompanyament als i les joves amb l’objectiu de promoure el seu talent i fomentar la creació de solucions als reptes que planteja la societat. Aquests desafiaments provenen de la ciència, la tecnologia i la disrupció i estan estretament vinculats als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). Està adreçat a joves emprenedors i estudiants (players) de tota Catalunya dividits en dues categories, i també als docents que volen actuar com a shakers i liderar la innovació i l’emprenedoria als seus respectius centres educatius i universitats. Cada equip ha d’estar integrat per dos o tres participants o players que han de resoldre reptes reals plantejats per empreses que, a través de la tecnologia, volen tenir impacte en la societat.

Inscripcions fins el 3 de març. Més informació al següent enllaç.

Situacions d’Aprenentatge de la Xarxa d’Escoles Verdes

En el següent enllaç trobareu situacions d’aprenentatge que han estat elaborades per part de centres educatius de la Xarxa d’Escoles Verdes o en el marc de programes i iniciatives on participa la Xarxa, classificades per àmbits temàtics i per nivells educatius. Esperem que sigui del vostre interès.

Tast curricular

Formació adreçada als claustres dels centres públics d’escoles, instituts i instituts-escola, per conèixer l’actual currículum. Durada de 20 hores5 sessions de 2hores amb l’acompanyament d’un formador o formadora i 10 hores de treball en reunions del centre (claustre, coordinació, cicle, nivell…).

Calendari:
○ Opció 1: del 10 de març al 30 de maig, fora d’horari lectiu.
○ Opció 2: de l’1 al 4 de juliol, en horari de matí

Inscripció a qualsevol dels dos cursos del 14 al 27 de febrer del 2025.

Més informació

Recursos de l’Agenda Llatinoamericana 2025

La comissió de l’Agenda Llatinoamericana Mundial ofereix als centres educatius de Catalunya una eina pedagògica que té més de 30 anys de vida; una eina de conscienciació social per a les comunitats educatives del centres (alumnat, professorat, famílies…). L’Agenda Llatinoamericana Mundial va néixer el 1992 a l’entorn de Pere Casaldàliga, religiós català mort el 2020 molt implicat amb els pobles indígenes, defensor dels drets de les persones menys afavorides.

En el següent enllaç trobareu recursos per portar-los a l’aula.

Next Us

Aquest mes celebrem l’arribada de la primavera amb tres dates ideals per a generar consciència i debat a l’aula: el Dia de les Dones (08/03)Dia de l’Eliminació de la Discriminació Racial (21/03) i el Dia Mundial del Clima (26/03).

Per aquest motiu, et portem una proposta de continguts per a reflexionar sobre igualtat de gènere, racisme i canvi climàtic. També et portem recursos sobre economia domèstica i esports!

Més informació

Saló de l’Ensenyament 2025 del 26 al 30 de març, al recinte de Montjuïc!

Del 26 al 30 de març de 2025, el recinte de Montjuïc de Fira de Barcelona esdevindrà un any més el punt de trobada de l’oferta formativa més completa de Catalunya amb la 34a edició del Saló de l’Ensenyament. L’esdeveniment comptarà amb més de 250 expositors, que presentaran les novetats per al curs 2025-2026.

A l’estand del Departament d’Educació i Formació Professional, estudiants, famílies i personal dels centres educatius podran consultar:

  • tota la informació sobre les novetats curriculars per al curs 2025-2026, i
  • la gran oferta formativa de Catalunya d’estudis postobligatoris no universitaris: ensenyaments de formació professional, esportius, d’arts plàstiques i disseny, de música, d’arts escèniques, d’escoles d’adults, de formació a distància (IOC) i d’ensenyaments a les escoles oficials d’idiomes (EOI).

Com a novetats d’aquest any a l’estand del Departament cal destacar:

  • l’ampliació de l’àrea d’orientació de l’alumnat, un espai d’atenció personalitzada per assessorar els joves en la tria d’estudis;
  • la creació de l’espai Àgora, on els visitants podran conèixer de la mà de personal del Departament tota la informació rellevant i els aspectes que desperten més interès, en format de xerrades dinamitzades, especialment sobre el nou procés de preinscripció de la formació professional i l’oferta d’idiomes de les EOI.

Pel que fa als estudis superiors, hi seran totes les universitats catalanes, tant públiques com privades, que estaran ubicades al Palau 1. També hi tindran representació una multitud de centres adscrits, es presentarà l’àmplia oferta d’estudis artístics superiors, així com altres tipologies de cursos complementaris, i hi participaran entitats que presten serveis educatius.

INFORMACIÓ D’INTERÈS

PREPARA LA VISITA AL SALÓ

ESTANDS DEL DEPARTAMENT D’EDUCACIÓ I FP

Formació Mesures i suports universals

El pròxim 26 de març s’iniciarà un taller de mesures i suports universals en línia per les etapes d’infantil, primària i secundària. Les formadores són les professionals DEI.

Organització: SG de Planificació i Gestió d’Educació Inclusiva

E-mail :  sefp_gir.educacio@gencat.cat
Mesures i suports universals.
Taller en línia per avançar cap a cultures, polítiques i pràctiques més inclusives.
Inscripció

Calendari
Sessió 1 dimecres 26/03/2025 1730 1930
Sessió 2 dimecres 09/04/2025 1730 1930
Sessió 3 dimecres 30/04/2025 1730 1930
Sessió 4 dimecres 07/05/2025 1730 1930
Sessió 5 dimecres 14/05/2025 1730 1930

El Mapa de la Innovació Pedagògica
Una eina per connectar i reconèixer els centres innovadors

El Departament d’Educació reafirma el seu compromís d’acompanyar els centres educatius en el procés de transformació pedagògica per donar resposta a les necessitats del segle XXI i posar en valor els esforços en innovació educativa.

En aquest marc, el Mapa de la Innovació Pedagògica de Catalunya es presenta com una eina clau per visibilitzar i situar en el territori les iniciatives educatives innovadores reconegudes pel Departament d’Educació des del 2015, seguint els criteris del Marc de la Innovació Pedagògica de Catalunya.

Aquest instrument no només reconeix les bones pràctiques dels centres, sinó que també facilita el treball en xarxa entre aquells que comparteixen objectius i metodologies. A més, ofereix informació rellevant per a la presa de decisions tant per part de la comunitat educativa com de l’administració i altres agents del sistema educatiu.

L’objectiu final és fomentar la inclusió, la cohesió i l’equitat, garantint que tots els centres puguin participar activament en la millora contínua del sistema educatiu i en l’èxit de tot l’alumnat.

🔎 Consulta el Mapa de la Innovació Pedagògica i descobreix les experiències més inspiradores del territori!

Campanya en marxa! “La bici de la Lola” a la gran pantalla

Aquest projecte compta amb un equip de professionals de prestigi, gran part d’ells vinculats a l’Acadèmia del Cine Català. L’assessor de guió Michel Gaztambide,  l’animador Arnau Quilez i la il·lustradora Judit Piella, l’actor i coach infantil Arnau Casanova, el dissenyador de so Fernando Novillo, el músic Alfred Tapscott o l’editora Núria Esquerra. Més enllà, l’Alba Barbé i la Laia Pibernat, com a directores, compten amb pel·lícules prèvies com EnFemme, Temps d’Écoute o el film Cola de Sirena candidat als Premis Gaudí. Comptem també amb la participació de Belino Production.

Teniu més informació sobre el projecte a entrevistes com El Salto Diario, o El Diario de Huesca, i en català al El matí de Catalunya Ràdio.

Creiem que el curtmetratge és del vostre interès ja que més enllà de la seva distribució en festivals nacionals i internacionals, plataformes i televisions, el seu màxim objectiu és que esdevingui una eina de sensibilització per a la ciutadania general i professionals, i la seva distribució es faci també entre projectes, serveis i programes governamentals.

Un exemple és com el Departament d’Educació del Govern de la Generalitat de Catalunya, ha fet una compra de 8.000 exemplars distribuïts entre tots els centres educatius i serveis de la xarxa d’atenció contra les violències, i que compta amb una Guia de suport a la lectura pel

professorat. Al nostre país hem fet amb diferents governs pre-ventes majors, el llibre va vinculat a través d’un QR a una web de recursos, i hem format a professionals de Catalunya, Euskal Herria, Balears i Aragó a partir del seu llançament.

Teniu un article a novetats mediateca on podeu reservar l’àlbum il·lustrat i la guia pel professorat.

Més informació a la pàgina web

Lali BeGood pel Benestar Digital

a cantant Lali BeGood, amb el featuring de l’artista i comunicadora Mariona Batalla, estrena el single IMMÒBIL acompanyat d’unes unitats didàctiques gratuïtes per primària i secundària, creades amb l’acompanyament i validació d’experts en educació emocional de la RIEEB (Xarxa Internacional d’Educació Emocional i Benestar), La Granja Ability Training Center i per l’Associació Elna. Tot el material educatiu està basat en el desenvolupament de les competències emocionals i en els avenços de la neurociència amb noms com el Dr. Rafael Bisquerra, Francisco Villar o David Bueno.

A més, IMMÒBIL també és una cançó solidària, ja que part de la recaptació es destinarà a projectes d’educació emocional promoguts per la RIEEB a Catalunya.

SUPERCAMPUS: contingut educatiu audiovisual de qualitat en català.

Necessites vídeos educatius en català per a la teva classe? SuperCampus és el lloc on trobar-los

Aquest canal vol cobrir la necessitat que tenen alumnes i docents de trobar de forma fàcil continguts audiovisuals de qualitat en llengua catalana.

El canal és una extensió del popular Súper3 (SX3) i el podem trobar fàcilment a la pàgina d’inici de la plataforma 3Cat, que garanteix a docents i alumnes un entorn de navegació segur, lliure de publicitat inadequada i accessible des de diferents dispositius.

Actualment, hi podreu trobar, entre altres, programes sobre:

  • Llengua i literatura catalana
  • Història
  • Economia bàsica i educació financera
  • Art
  • Música
  • Matemàtiques
  • Química
  • Biologia
  • STEM
  • Tècniques d’estudi

Pròximament, ampliarem el catàleg amb noves estrenes de diferents temàtiques.

Tots els continguts han estat triats per consulta amb representants de centres educatius de tot Catalunya i han estat revisats per docents en actiu a les aules.

La cerca de vídeos es pot fer per matèria, per etapa educativa, o fent una cerca creuada de totes dues.

Esperem que aquest nou canal us sigui útil!

Dia Internacional de las Matemàtiques

El pròxim 14 de març celebrem el Dia de Pi (#DiadePi #piday), una data especial per als amants de les matemàtiques! Des de fa anys, molts centres educatius organitzen activitats per apropar aquest nombre fascinant a l’alumnat.

A més, l’UNESCO va declarar el 14 de març (3/14) com a Dia Internacional de les Matemàtiques, una oportunitat única per posar en valor aquesta disciplina.

Enguany, a més de participar en la Jornada Virtual Matemàtica amb alumnat de 6è de primària i 1r d’ESO, us proposem 5 activitats per treballar aquest dia a l’aula.

Programa CodiCrack

Un projecte gratuït per ensenyar als joves a navegar pel món digital amb seguretat, creativitat i responsabilitat.

El programa CodiCrack és un projecte d’alfabetització digital dissenyat per ensenyar als joves a utilitzar la tecnologia de manera creativa i responsable, posant un èmfasi especial en la seguretat de les dades personals i de les altres persones. Convertir-se en un CodiCrack és, a més, desenvolupar resiliència i intel·ligència emocional en el món digital, per explorar-lo amb seguretat i criteri.

Aquest programa està totalment finançat i és gratuït per a centres educatiusajuntaments i associacions que desitgin incorporar-se a la iniciativa.

La formació es divideix en cinc grans dimensions temàtiques, adaptades a les necessitats de joves entre 9 i 17 anys:

  1. L’alfabetització digital per avaluar críticament la informació i prendre decisions informades.
  2. Seguretat digital i resiliència, per protegir les dades pròpies i les dels altres.
  3. Participació i agenda digital, per interactuar de manera equitativa, participar i influir positivament a la societat mitjançant les TIC.
  4. Intel·ligència emocional, per gestionar les pròpies emocions i comunicar-se de manera empàtica en entorns digitals.
  5. Creativitat i innovació digital, per fomentar la creació de contingut atractiu i la generació d’idees utilitzant les TIC.

Les formacions tenen una durada de 30 hores presencials, impartides per formadors/es i monitors/es amb experiència. La metodologia és pràctica i lúdica, amb missions i reptes que permeten als participants aplicar els coneixements adquirits. Un cop acabada la formació, cada jove rebrà un certificat que acredita el seu nivell de competències digitals.

CodiCrack no només vol formar competències digitals, sinó també conscienciar els joves de la importància de fer-ho de manera segura, creativa i responsable. Si el teu centre educatiu o associació vol participar en aquest projecte, no dubtis a posar-te en contacte amb nosaltres!

Més informació

 

Bibliotip: Dia Mundial de la Lectura en Veu Alta

A la pàgina del BESCAT ens presenten un Bibliotip nou: Dia Mundial de la Lectura en Veu Alta.

El primer dimecres de febrer es commemora, cada any, el Dia Mundial de la Lectura en Veu Alta. Aquesta iniciativa es promou, des de l’any 2010, des de l’organització Lit World amb l’eslògan:
“Llegiu en veu alta, canvieu el món”

Els Bibliotips consisteixen en presentacions breus de conceptes bàsics del món del llibre i de la biblioteca escolar i volen ser un recurs (creat per l’equip del programa de biblioteques escolars, en el marc del Pla de millora de biblioteques escolars PLAMIB) per als centres educatius i tota la comunitat educativa.

Enllaç Bibliotip amb àudio

Enllaç PDF

Physicat, el concurs de resolució de problemes de física en equip adreçat a l’alumnat de 4t d’ESO, amb un màxim de 4 alumnes per equip.

El període d’inscripció és del 21 de febrer al 7 de març. Pots consultar tota la informació del funcionament del concurs, els continguts i inscriure’t a: http://blocs.xtec.cat/physicat/

Recordeu que el concurs es realitza sempre telemàticament en el vostre centre, el dia i l’hora que escolliu, dins del termini marcat. Aquest any el concurs estarà obert del 24 de març al 4 d’abril.

Aquí trobareu les indicacions per al concurs.

Abans de Setmana Santa es publicaran al blog els equips guanyadors, i podreu consultar els enunciats amb les solucions. A més, vosaltres rebreu un correu de Physicat amb la classificació dels vostres grups.

Baner formulari.png
Jornada de Programació i Robòtica educatives (JPRE)

L’Àrea de Cultura Digital organitza la Jornada de Programació i Robòtica educatives (JPRE) on es presenten diferents activitats (tallers, ponències, entre d’altres) de programació i robòtica per a les persones participants. Serà el pròxim dissabte 24 de maig de 2025 en horari de 9 a 17 h (ubicació per confirmar).

L’objectiu de la XVII Jornada de Programació i Robòtica educatives (#JPRE25) és la compartició d’experiències per part de docents que hagin dut a terme propostes educatives a l’aula amb algun dels elements de la dotació per desenvolupar la competència digital, competències específiques i sabers relacionats amb alguna àrea.

D’aquesta manera, la intenció és oferir eines i idees per motivar als docents en la implementació de la robòtica, la programació i el pensament computacional en la seva tasca educativa amb el material que estan començant a rebre.

Els docents interessats a participar podeu fer-ho com a talleristes o com a ponents en les següents modalitats: 

  • Tallers: durada d’1.30 hores a la franja de matí o tarda.

  • Ponències: durada de 30 min a la franja de matí.

Tallers

Els tallers han d’estar focalitzats a desenvolupar les competències específiques d’una àrea o matèria, mitjançant la robòtica o la programació. Ex. “Música i art amb micro:bit” o “Treballem la història amb Scratch”.

 

Els equipaments i temàtiques dels que es volen oferir tallers són els següents:

  • Tots els equipaments de la dotació.

  • Intel·ligència artificial + robòtica.

  • Programació i intel·ligència artificial generativa.

  • Programació amb blocs.

  • Pensament computacional desendollat.

  • Programació amb Python.

  • Google Apps Script.

  • Transició d’Scratch a Python.

  • App Inventor.

  • Realitat virtual i realitat augmentada (CoSpaces, MergeCube,…).

Els tallers que s’ofereixen estan pensats per fer amb unes 20-25 persones. I hauran d’indicar el nivell de coneixement previ que necessiten els participants i en quin aspecte (p. ex. nivell “inicial” de programació; coneixement bàsic de fulls de càlcul, etc.).

Ponències:

Les ponències estan destinades a ser presentacions d’experiències d’èxit en centres educatius, amb l’objectiu d’inspirar i motivar altres docents. Valorem la diversitat de perspectives, temàtiques i nivells: tant de docents experts en programació i robòtica com d’aquells que acaben de començar el seu viatge.

Si esteu interessats/des a participar com a tallerista o ponent, ompliu el següent formulari abans del 10 de març.

Trobareu tota la informació a la web de la jornada. 

Per qualsevol dubte o consulta, contacteu a programacioirobotica@xtec.cat. 

Cicles de conferències 2024/25

A partir del 15 de gener de 2025 tornen les conferències:

Mirades matemàtiques. Adreçat a professorat d’infantil i primària.

  • Dibuixos matemàtics d’ABEAM. Carles Granell i Yolanda Martín. Associació de Barcelona per a l’Ensenyament i l’Aprenentatge de les matemàtiques.
  • Sentido estocástico en la educación primaria. Luís José Rodríguez Muñiz. Universidad de Oviedo.
  • Projectes de matemàtiques a primària. Xesús Ballesteros. Illes Balears.

Informació al web de Creamat.

Perspectives matemàtiques. Adreçat a professorat de matemàtiques de secundària.

  • Institística. Com integrar l’estadística a les aules de secundària. A càrrec de membres de la Societat Catalana d’Estadística.
  • Maquetem Mataró. Activitat col·laborativa per aprendre matemàtiques en context. Roser Garcia. Grup Vilatzara. ICE UAB.
  • Investigació matemàtica a l’aula de secundària. Presentació del Congrés Català d’Educació Matemàtica. A càrrec d’en Joan Jareño.

Informació al web de Creamat.

Fem Matemàtiques 2024/25

Aquesta activitat promou la resolució de problemes en equips de 3 o 4 alumnes de 5è i 6è de primària, i de 1r, 2n, 3r i 4t d’ESO. Ja podeu inscriure els vostres alumnes i accedir als problemes d’aquest any a través de la web fm.feemcat.org.

  • A la campanya Recull Fem Matemàtiques del Creamat hi trobareu la majoria dels problemes proposats en les edicions anteriors a les tres fases del concurs. Un bon recurs per a l’aula!
VídeoMAT. Matemàtiques per respondre preguntes
Què és el vídeoMAT?

El vídeoMAT és un projecte en el qual els i les alumnes creen vídeos on es responen preguntes que posen de manifest les aplicacions de les matemàtiques o la seva presència en l’entorn.

Objectius
  • Contribuir a promoure en l’alumnat una vivència de les matemàtiques que incorpori les seves aplicacions i la seva presència en l’entorn.
  • Reconèixer la tasca que fan mestres i professorat per projectar una visió aplicada i funcional de les matemàtiques.
  • Estimular l’interès de l’alumnat per la comunicació científica i la divulgació matemàtica.
  • Construir progressivament una col·lecció de vídeos sobre aplicacions i presència de les matemàtiques en l’entorn.
A qui s’adreça

Pot participar-hi tot l’alumnat d’educació infantil, primària, ESO, batxillerat, FP, Educació d’Adults i Universitat de Catalunya i d’altres territoris de parla catalana.

Inscripcions i lliurament de treballs: del 17 de gener al 28 de Març de 2025

Més informació properament a videomat.cat o al web de FEEMCAT.

Fotografia matemàtica d’ABEAM

Es convoca la 26a edició del concurs que s’adreça a alumnat de 3r a 6è de Primària, ESO, Batxillerat, cicles formatius i escoles d’adults. Més informació a fotografiamatematica.cat

Concurs de dibuixos matemàtics d’ABEAM

Adreçat als alumnes d’Educació Infantil i Educació Primària amb l’objectiu de fomentar la creativitat matemàtica alhora que potencia el desenvolupament de les competències matemàtiques en els més petits.

Més informació al web d’ABEAM.

El Tour de mates

Si us agraden els concursos de càlcul mental, us animem a descobrir el Tour de Mates. Trobareu tota la informació a la web de FEEMCAT.

 
Jornades de didàctica de les diferents associacions 

Properament podeu participar a les jornades de:

També podeu consultar els materials de les jornades ja realitzades:

Congrés Català d’Educació Matemàtica

Els pròxims 7, 8 i 9 de juliol de 2025 tindrà lloc a Lleida el C2EM’25, el Congrés Català d’Educació Matemàtica que organitza FEEMCAT i té lloc a Catalunya cada quatre anys, amb el lema

Impulsem l’educació matemàtica. Fer, mirar, pensar.

Podeu consultar aquí el primer anunci i animar-vos a presentar comunicacions, tallers, taules o videoclips. 

Isard Matemàtic

Concurs presencial de resolució de problemes de matemàtiques

per a equips de centre, organitzat per LLEIMAT. Per alumnat de 1r i 2n de batxillerat (excepcionalment hi pot participar algun alumne de 4t d’ESO).

Més informació al web de Lleimat.

 

Let's Clean Up Europe 2024 - Organitza una acció

Campanya Let’s Clean Up Europe

La campanya Let’s Clean Up Europepromoguda per l’Agència de Residus de Catalunya, té per objectiu combatre la presència de residus abandonats en espais naturals i incentivar accions de neteja organitzades per escoles, associacions, ajuntaments… Una de les accions més emblemàtiques és el Correcull que es va iniciar al Servei Educatiu de l’Alt Empordà i es vol fer extensiu a la resta de xarxes d’escoles de Catalunya, s’han distribuït els kits Correcull a diferents CRP de Catalunya amb aquest objectiu.

El proper 8 de febrer de 2024 s’ inicia el registre d’inscripcions a la 11 edició de la Campanya Let’s Clean Up Europe! i s’organitzen 2 seminaris en línia per presentar experiències. Un d’ells està adreçat específicament a institucions educatives, serà el 8 de febrer a les 17:30 . Podeu consultar el programa en aquest enllaç.

S’hi presentaran experiències de 4 centres  i projectes molt significatius que proposen diferents maneres d’anar més enllà d’una recollida, debaten mesures de prevenció per evitar nous abocaments, tot fent anàlisi de les dades per geolocalitzar on són els abocaments i tipus de residus, treballar en xarxa entre escoles properes i creant situacions d’aprenentatge per posar en pràctica serveis comunitaris, entre altres.

Per a més informació: residus.gencat.cat/let’s clean up europe

Olimpíada Informàtica Femenina (OIFem)

Concurs de programació algorítmica per a alumnes menors de 20 anys d’ESO, batxillerat o cicles formatius de grau mitjà. Ofereixen cursos preparatoris gratuïts. En aquesta edició, la final tindrà lloc a Barcelona del 6 al 9 de març.

 
Problemes a l’esprint

Concurs de resolució de problemes en equips que es realitza des del propi centre en les dates següents:

  • 5è i 6è de primària:   22 de gener de 2025
  • Batxillerat:                     5 de febrer de 2025
  • 1r i 2n ESO:                   19 de febrer de 2025
 
Convocat el II Premi de Poesia per a Infants Rosa Sensat
L’Associació de Mestres Rosa Sensat, amb la col·laboració del grup transVersant la poesia i l’editorial Kalandraka convoquen el II Premi de Poesia per a Infants Rosa Sensat amb l’objectiu d’estimular la creació i publicació de poesia de qualitat en llengua catalana, adreçada als infants i a la promoció lectora d’aquest gènere.

El premi consta d’una dotació econòmica de 5.000 € i la publicació de l’obra. El termini per presentar els treballs comença el 28 de novembre i acaba el 5 de març de 2025. La resolució del jurat es donarà a conèixer durant la primera quinzena d’abril de 2025.

Poden presentar-se al concurs els majors de 18 anys, de qualsevol nacionalitat, amb obres originals i inèdites escrites en llengua catalana, en qualsevol de les seves variants. Les persones interessades hauran de lliurar la seva obra sota pseudònim via correu postal.

Kalandraka publicarà l’obra premiada durant el mes de setembre de 2025. L’editorial podrà publicar també els treballs que rebin una menció especial.

El jurat estarà format per professionals de reconegut prestigi en l’àmbit de la literatura i l’educació.

Consulteu aquí la nota de premsa i les bases del II Premi de Poesia per a Infants Rosa Sensat.

mSchools Awards 2025

Els mSchools Awards 2025 volen reconèixer i impulsar propostes educatives d’aula innovadores que utilitzin recursos i tecnologies digitals emergents per contribuir a millorar l’educació i afrontar reptes socials que, des del vessant de l’humanisme digital, combinin el millor de les persones i les tecnologies per generar un canvi positiu. Aquests premis busquen afavorir pràctiques que promoguin un ús ètic i responsable de la tecnologia per potenciar l’aprenentatge, la inclusió i el benestar de la comunitat educativa i la societat en general.

Els projectes han d’utilitzar recursos i tecnologies digitals emergents per aportar solucions a reptes socials i educatius, amb un enfocament col·laboratiu i transformador. Els projectes poden abordar qualsevol dels següents eixos:

  1. Benestar emocional i social: Estratègies per a un abordatge positiu.
  2. Art i creativitat: L’art com a eina de cohesió.
  3. Ciutadania i consciència global: Reptes socials i ambientals.
  4. Llengua, cultura i diversitat: La pluralitat com a riquesa.
  5. Educació mediàtica: Alfabetització i mirada crítica.
  6. Equitat i inclusió: Un món per a tothom.

La inscripció l’hauran de fer els docents responsables de les propostes educatives. Els drets derivats de la presentació dels projectes seran de titularitat dels seus creadors.

Es constituirà un jurat independent (d’ara endavant, el Jurat), que serà el responsable de dur a terme el procés de valoració dels projectes que formaran part de la mostra final d’acord amb els criteris detallats en aquestes bases. No es valoraran modificacions ni materials lliurats amb posterioritat als terminis establerts.

  • Fase d’inscripció → del 15 de gener de 2025 fins al 24 d’abril de 2025
  • Fase de selecció dels finalistes → 16 de maig de 2025
  • Entrega de premis → principis de juny de 2025

Formulari d’inscripció i materials a lliurar

  • Formulari d’inscripció: Omplert pel professorat, cuidant l’ortografia i la gramàtica, garantint que aporti els continguts sol·licitats.
  • Enllaç al producte final desenvolupat per l’alumnat: Amb visibilitat pública i en el format corresponent segons el recurs digital utilitzat.
  • Document tècnic: Explicació detallada del funcionament del producte, incloent imatges del codi de programació més rellevant, si escau (màxim 4 pàgines).
  • Proposta educativa: Informació sobre els objectius, metodologies i competències treballades.
  • Vídeo explicatiu: De màxim 2 minuts, elaborat per l’alumnat, amb subtítols i en format horitzontal, que justifiqui la proposta, descrigui el producte final i mostri imatges del procés. El vídeo s’ha de penjar públicament al canal de YouTube del centre, assegurant que es compta amb l’autorització dels drets d’imatge de l’alumnat que hi apareix.

Més informació

XI Jocs Florals de Catalunya | Servei Educatiu del Baix Empordà
XII Jocs Florals de Catalunya

El Departament d’Educació convoca els XII Jocs Florals Escolars de Catalunya amb l’objectiu de promoure l’escriptura tant en prosa com en poesia en infants i joves de sis a divuit anys. La categoria del conte il·lustrat està adreçada a l’alumnat de primària de centres ordinaris i també d’educació especial. El propòsit és promoure la creació literària potenciant el treball interdisciplinari des de l’àmbit lingüístic, l’àmbit digital i l’àmbit artístic. En aquesta categoria s’han d’abordar noves tècniques narratives com el guió, la llengua oral, la banda sonora i la dimensió visual i plàstica.

El termini de presentació dels treballs acaba el 25 d’abril. El centre educatiu haurà d’omplir el següent formulari d’inscripció i enviar els treballs seleccionats del centre al Servei Educatiu del Ripollès: b7990111@xtec.cat

Us adjuntem les bases dels XI Jocs Florals Escolars de Catalunya i les de la categoria H: conte il·lustrat.

El veredicte dels jurats i el lliurament de guardons es durà a terme el dissabte 14 de juny de 2025 a l’INEFC Catalunya, Barcelona.

Nous models d’exàmens PAU 2025
Des del Departament s’han publicat els nous models d’examen que es faran servir en la #PAU2025. També es pot consultar informació addicional, com ara els dies, els horaris i altres dates rellevants de les proves que es faran el 2025.

 

Accedir als models d’exàmens 

Movilidad Internacional 2024-2025 | Facultad de Ciencias de la Salud y del Deporte
Assessorament per a projectes Erasmus+

El Departament posa a l’abast dels centres de primària, secundària, batxillerat, EOI i CFA, assessorament per promoure i facilitar la participació en el programa Erasmus+.

Les sol·licituds poden ser de tipus A o B en funció de si es volen presentar nous projectes o si són projectes que ja s’estan implementant, però sobre els quals el centre vol fer una implementació de qualitat.

Es tracta d’assessorament de caràcter pedagògic sobre el disseny del projecte i els centres el poden sol·licitar fins al 15 de juny.

Tota la informació i formulari de sol·licitud

Assessorament Erasmus+​​

Personal de suport a les proves de les escoles oficials d'idiomes. Departament d'Educació i Formació Professional
Borsa de personal de suport a les proves de les escoles oficials d’idiomes

La finalitat de la borsa és poder comptar amb personal de suport en l’administració i la correcció de les proves per a l’obtenció de certificats d’idiomes expedits per les escoles oficials d’idiomes de Catalunya.

Inscripció: del 20 de gener al 20 de febrer de 2025.

En el cas del personal de l’Administració de la Generalitat de Catalunya, el currículum de l’ATRI, acompanyat del currículum normalitzat si es presenten mèrits que no estan registrats a l’ATRI.La resta de candidats han de presentar el currículum normalitzat.

Procés de selecció: la valoració de la documentació anirà a càrrec de la unitat competent, la qual analitzarà les sol·licituds i comunicarà a les persones interessades la seva incorporació o no a la borsa.

Disposeu d’informació més ampliada en aquest enllaç.

 
Concurs RACC Joves i movilitat

Aquest curs escolar, per la seva 18a edició, el concurs Joves i Mobilitat, organitzat pel RACC amb la col·laboració del Servei Català de Trànsit i dels Departaments d’Interior i d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya, ha escollit el tema “Tothom és vianant. Respectem-nos!”.

Es tracta d’una temàtica que vol posar èmfasi en la forma en què tothom es desplaça alguna vegada: a peu. Ja sigui per anar a la feina, a l’escola, a fer compres o simplement per passejar, tothom és alguna vegada vianant i és essencial mantenir una actitud respectuosa cap a l’altres per contribuir a una convivència harmònica i segura en l’espai públic.

El concurs vol contribuir a afavorir la reflexió dels adolescents i joves envers la mobilitat entesa com un sistema social de convivència i responsabilitat, amb diversitat de modes i d’usos i basat en determinades actituds i valors, amb especial èmfasi en la seguretat viària.

Adreçada

Alumnat d’ESO, Cicles Formatius de grau mitjà i Batxillerat

Modalitats del concurs
      • Anunci gràfic
      • Vídeo per a Instagram
      • Projecte de seguretat viària
      • Projecte educatiu en mobilitat segura (centres)

Inscripcions

Inscripcions obertes

Més informació

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>