Internet Segura

Recull de recursos sobre internet segura

• El manual de bons usos digitals és un material molt interessant, potser imprescindible, per ser treballat a tutories, com a mínim perquè dóna una informació clara sobre els punts més importants que l’alumnat ha de tindre clars.
  • Segurs a la xarxa: Una pàgina per testejar el nostre nivell de coneixement sobre el tema [SEGURS A LA XARXA]

• Recurs per aconseguir que els menors usin les tecnologies de la forma més satisfactòria possible, oferint-los des d’una línia d’ajuda directa (Helpline), professional i gratuïta, fins a recomanacions sobre l’ús segur de les diferents eines, passant per la possibilitat de participar amb companys del seu centre en les nostres activitats: http://www.internetsegura.cat – Normes bàsiques de seguretat
  • Al canal Internet posa-hi seny tenim tot un seguit de videoclips sobre aspectes claus de la navegació per Internet que poden servir molt bé per assegurar una bona informació de l’alumnat davant dels aspectes més susceptibles de ser conflictius: http://www.youtube.com/Internetposahiseny/
  • Seguretat a Internet (Sec. i Bat): Materials de treball sobre el concepte d’identitat digital per al 2n cicle d’ESO i Batxillerat. Enfocats a fer reflexionar sobre la importància de construir una imatge digital positiva d’un mateix amb l’objectiu d’una perspectiva laboral futura: Sobre la identitat digital, cap al món laboral

Navegació segura. Seguretat a Internet. Propietat intel·lectual. Privacitat i protecció de dades

Enllaç al vídeo: http://youtu.be/ntHsv4EmuTo

Xarxes socials a les aules

Les xarxes socials s’utilitzen de forma amplia per part dels pares i professors; fins i tot molts alumnes, fora del centre educatiu, ja hi són i en fan un ús actiu. I la tendència futura no sembla que sigui la d’anar a menys; ans al contrari. D’aquí que cal educar a l’alumnat en el seu ús, plantejant els perills que s’hi poden amagar i destacant les virtuds que les xarxes socials ens poden aportar com a eines d’aprenentatge i comunicació.

A la xarxa hi ha molts recursos que fan referència a l’ús educatiu de les xarxes socials, i també dels perills que cal tenir ben presents. A continuació es mostra una selecció inicial d’enllaços d’interès:

Fonts de la informació:

Sobre els perills:

Existeixen diverses eines que ens permeten introduir el treball amb xarxes socials a l’aula. Normalment la barrera en la que ens trobarem sempre és la mateixa, que els alumnes tinguin adreça de correu electrònic habilitada o no. A l’Educació Secundària, normalment, aquest pas ja està superat, i la gran majoria d’alumnes disposen de correu electrònic. Per això el ventall d’eines a utilitzar és més ampli.

Amb alumnes d’Educació Primària, poder disposar d’adreces de correu electrònic per a cadascú no sempre és possible. D’aquí que les eines, a priori més adients, siguin les que permeten gestionar usuaris sense vincular-los a cap compte de correu. La proposta que es fa des d’aquest Seminari són:

• Twiducate: eina que permet crear xarxes social a l’àmbit educatiu. Els docents es creen un compte i de forma immediata ja poden gestionar les xarxes socials que utilitzaran amb els alumnes, els quals seran donats d’alta amb un nom i contrasenya (però sense la necessitat de disposar de mail). Dins de l’aplicació hi ha un editor que permet afegir text, imatges, enllaços i embeure vídeos i d’altres recursos. [Manual]
  • Moodle: donat que tots els centres educatius disposen d’un espai Moodle, i que de forma sencilla poden gestionar els usuaris i les contrasenyes (sense que aquests hagin de disposar d’una adreça de mail vàlida), hi ha la possibilitat d’organitzar espais/cursos,  en el format de fòrums, de manera que els alumnes, dins d’un entorn controlat, poden començar a aprendre i practicar an l’ús de les xarxes socials. De fet, Moodle està construït sota una òptica de construcció del coneixement basat en el diàleg entre els participants, el constructivisme social. Per això és tan fàcil crear-hi fòrums.

eSafety Label

Web de l’European Schoolnet adreçada a orientar els centres en els temes de seguretat. Permet realitzar una avaluació  en línia molt completa de diferents elements.

Aquest any s’ha fet un enfocament lleugerament diferent per a la participació de les escoles. Hi trobareu una galeria de recursos per ajudar a celebrar el dia SID a la vostra escola.S’hi pot cercar per país, idioma de l’edat per trobar els recursos o, simplement, navegar per la llista.

Aquest recurs s’actualitza constantment pel que si us plau revisi regularment per al contingut més recent.

A. INTERNET SEGURA

Com cada sessió, aportem recursos sobre el tema.

Opcions de control parenteral que presenten els sistemes més habituals.
El joc de la suplantació de la personalitat té importants conseqüències que cal saber.

Abans de publicar has de saber què saps realment de tot el que envolta el món d’Internet. El joc, en forma de preguntes a l’estil del Trívial, va repassant els aspectes fonamentals que cal tindre clars abans de començar a publicar.

A part de les indicacions concretes sobre diversos productes multimèria, amb una sèrie de consells adreçats als pares de cara als nadals i les compres de videojocs.

App Mediakids: objectiu de fomentar una actitud crítica dels menors pel que fa a l’ús de les TIC i l’univers audiovisual.

Kids and Teens on line ofereix recursos que poden servir d’orientació en temes molt diversos tant per a centres com per a pares i alumnes: http://kidsandteensonline.com/. Recomanables des de la guia per a pares sobre Instagram a un decàleg per a nous usuaris de telèfons mòbils i tablets passant què és la “infoxicació”.

Estudis interessants: