Documents de referència

Competències bàsiques (documents d’identificació i desplegament)

Àmbit lingüístic

Competències bàsiques de l’àmbit lingüístic. Educació primària

La finalitat d’aquesta publicació d’orientacions de competències bàsiques de l’àmbit lingüístic de l’educació primària és ajudar els centres a l’hora de desenvolupar el currículum de les àrees de llengua catalana i de llengua castellana.

La publicació conté les dimensions, les competències graduades en tres nivells d’adquisició al final de l’etapa, els continguts clau que contribueixen al desenvolupament de cadascuna de les competències, i les orientacions metodològiques i d’avaluació.

Competències bàsiques de l’àmbit lingüístic. Educació secundària obligatòria

Aquest document d’orientacions de competències bàsiques de l’àmbit lingüístic de l’ESO pretén ajudar els centres a l’hora de desenvolupar el currículum de les matèries de llengua catalana i literatura i de llengua castellana i literatura.

El document conté les dimensions, les competències graduades en tres nivells d’adquisició al final de l’etapa, els continguts clau que contribueixen al desenvolupament de cadascuna de les competències, i les orientacions metodològiques i d’avaluació.

Àmbit matemàtic

Competències bàsiques de l’àmbit matemàtic. Educació primària

Aquest document d’orientacions de competències bàsiques de l’àmbit matemàtic de l’educació primària pretén ajudar els centres a l’hora de desenvolupar el currículum de l’àrea de matemàtiques.

El document conté les dimensions, les competències graduades en tres nivells d’adquisició al final de l’etapa, els continguts clau que contribueixen al desenvolupament de cadascuna de les competències, i les orientacions metodològiques i d’avaluació.

Competències bàsiques de l’àmbit matemàtic. Educació secundària obligatòria

La finalitat d’aquest document d’orientacions de competències bàsiques de l’àmbit matemàtic de l’ESO és ajudar els centres a l’hora de desenvolupar el currículum de la matèria de matemàtiques.

El document conté les dimensions, les competències graduades en tres nivells d’adquisició al final de l’etapa, els continguts clau que contribueixen al desenvolupament de cadascuna de les competències, i les orientacions metodològiques i d’avaluació.

Àmbit digital

http://www20.gencat.cat/docs/Educacio/Home/Departament/Publicacions/Col_leccions/Competencies_basiques/competencies_digital_primaria.pdf
Competències bàsiques de l’àmbit digital. Educació primària

Aquest document completa el currículum en l’àmbit dels aprenentatges vinculats a les tecnologies digitals. Les competències digitals són d’àmbit transversal i estan vinculades a totes les àrees curriculars.

Conté les dimensions, les competències graduades en tres nivells d’adquisició al final de l’etapa, els continguts clau que contribueixen a desenvolupar cada competència, les orientacions metodològiques i d’avaluació, i un glossari.

http://www20.gencat.cat/docs/Educacio/Home/Departament/Publicacions/Col_leccions/Competencies_basiques/competencies_digital_secundaria.pdf
Competències bàsiques de l’àmbit digital. Educació secundària obligatòria

La publicació Competències bàsiques de l’àmbit digital. Educació secundària completa el currículum vigent en l’àmbit dels aprenentatges vinculats a les tecnologies digitals. Les competències digitals són d’àmbit transversal i estan vinculades a totes les matèries del currículum.

Conté les dimensions, les competències graduades en tres nivells d’adquisició al final de l’etapa, els continguts clau que contribueixen a desenvolupar cada competència, les orientacions metodològiques i d’avaluació, i un glossari.

Marcs de referència de les proves PISA

Ítems alliberats de competència científica. Marc conceptual PISA 2015

L’estudi PISA de l’any 2015 se centrarà en l’avaluació de la competència científica de l’alumnat de 15 anys. L’objectiu d’aquest número de la col·lecció “Documents” és ajudar els alumnes a familiaritzar-se amb el tipus d’activitats plantejades a PISA, així com possibilitar que els centres puguin detectar els àmbits en què l’alumnat es desenvolupa favorablement o aquells en què cal posar-hi més atenció.

1a edició: març de 2014
201 pàgines

[Publicació del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu]

 


http://www20.gencat.cat/docs/Educacio/Home/Consell%20superior%20d%27avalua/Pdf%20i%20altres/Static%20file/Documents19.pdf

Marc conceptual de resolució de problemes per a l’avaluació PISA 2012

El volum és la traducció de PISA 2012 Field Trial Problem Solving Framework, publicat per l’OCDE al juliol de 2010. És el marc conceptual recomanat per a l’avalució de resolució de problemes al pilotatge de PISA 2012. El document pot ser modificat de cara a l’avaluació principal en funció dels resultats obtinguts en la prova pilot.

El document consta de sis breus capítols. El primer és una introducció a la resolució de problemes al Programa Internacional per a l’Avaluació de les Competències dels Adults (PIAAC) de l’OCDE. El segon capítol és la definició de l’àrea. El tercer tracta de l’organització de l’àrea. El quart capítol es titula “Avaluar la competència de resolució de problemes” i el cinquè, “Informar de la competència de resolució de problemes”. El sisè i últim està dedicat als ítems de mostra. A continuació, hi ha la bibliografia, l’annex 1, “Visió global sobre la investigació en resolució de problemes”, i l’annex 2, “Grup d’experts en resolució de problemes”.

El volum inclou ítems de resolució de problemes, alliberats de les edicions anteriors de PISA. Figuren a l’annex 3 i no formen part del document PISA 2012 Field Trial Problem Solving Framework.

1a edició setembre 2011
75 pàgines

[Publicació del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu]


http://www20.gencat.cat/docs/Educacio/Home/Consell%20superior%20d%27avalua/Pdf%20i%20altres/Static%20file/documents18.pdf

Marc conceptual de matemàtiques pera l’avaluació PISA 2012

La primera part del document és una traducció de Draft 2012 PISA Mathematics Framework, publicat per l’OCDE al novembre de 2010. Conté una introducció, amb la definició de competència matemàtica, un capítol dedicat a l’organització de l’àmbit (continguts, processos i contextos matemàtics) i  un altre dedicat a l’avaluació de la competència matemàtica, que és el nucli de la publicació. Hi ha un annex amb alguns exemples d´ítems comentats.

L’últim apartat del volum és una col·lecció dels ítems de matemàtiques (i de resolució de problemes) alliberats pel consorci PISA de les avaluacions dels anys 2000, 2003 i 2009 i de la prova pilot del 2002. Des del Consell s’ha considerat oportú recollir-los tots en aquesta publicació per facilitar-ne la consulta.

1a edició: febrer de 2011

148 pàgines

[Publicació del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu]


http://www20.gencat.cat/docs/Educacio/Home/Consell%20superior%20d%27avalua/Pdf%20i%20altres/Static%20file/marc%20PISA%202009.pdfCompetència lectora: marc conceptual per a l’avaluació PISA 2009

El número 12 de la col·lecció “Documents” conté el marc conceptual de l’avaluació de la comprensió lectora, que és l’àmbit prioritari d’avaluació en l’estudi PISA 2009.

El document, que és la traducció del text anglès, inclou les noves aportacions fetes pel Consorci PISA en la definició de la comprensió lectora, així com els nous criteris d’avaluació.

Per al 2009, PISA preveu l’avaluació de la comprensió lectora en textos impresos i també en format electrònic (ERA).

El document conté alguns ítems alliberats d’avaluacions anteriors.

1ª edició: setembre de 2008

95 pàgines

[Publicació del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu]


Coleccio TAC

El Pla TAC de centre

Aquest document pretén servir d’ajut a la reflexió i a la planificació del desenvolupament d’un pla TAC (tecnologies per a l’aprenentatge i el coneixement) en un centre educatiu, a partir de les orientacions bàsiques que ofereixen algunes experiències de centres.


Moodle com a plataforma educativa de centre

Aquest llibre orienta els centres educatius en el desplegament i la utilització de la plataforma educativa Moodle com a àmbit de comunicació, informació i ensenyament i aprenentatge, mitjançant les aules virtuals.


http://www20.gencat.cat/docs/Educacio/Home/Departament/Publicacions/Col_leccions/TAC/TAC_3.pdf

Les pissarres digitals interactives

Aquest document dóna informació bàsica sobre les pissarres digitals interactives (PDI) com a recurs educatiu útil en la tasca diària a l’aula. Descriu les possibilitats de la PDI en l’elaboració de presentacions, accés a la informació, utilització d’eines multimèdia, interacció amb altres perifèrics, etc.


Projectes educatius en xarxa

Aquesta publicació aporta eines als docents i a altres professionals de l’ensenyament per a iniciar-se o aprofundir en els projectes telemàtics com a eina de treball a l’aula, els quals augmenten la motivació del alumnes, enriqueixen la tasca dels professors i ofereixen la possibilitat d’entrar en contacte directe amb nois i noies d’altres indrets.


Lectura en digital

L’objectiu d’aquesta publicació és mostrar els elements específics de la comprensió de textos en format digital i oferir recursos als professors de totes les àrees per aplicar a l’aula estratègies de lectura digital centrades en la cerca d’informació. També s’hi inclou un recull de propostes didàctiques per als alumnes i els professors.


Estàndards oberts i formats de documents digitals

Publicació del Departament d’Ensenyament amb orientacions sobre els formats digitals dels documents que es recomanen utilitzar. [Documents web]


Ateneu – Materials i recursos per a la formació

Repositori on es recullen tots els materials de formació que disposa el Departament d’Ensenyament. Els materials es troben en obert i estan disponibles per a ser consultats en qualsevol moment. Adreça: [http://ateneu.xtec.cat/]


Internet segura (materials de referència)


Normativa de referencia (curs 13-14)

Documents que s’han publicat en les orientacions d’inici de curs, en referència als usos de les tecnologies, i altres normes d’aplicació. És necessari que us valideu a la Intranet del Departament: