Projectes amb la placa Arduino

Joan Teixell Martínez

Projectes
simbol-tic
Control dels llums de discoteca amb gestos

Es controlen els colors de les llums d’una discoteca amb un sensor d’ultrasons.

En funció de la distància al sensor apareix un o altra color.

simbol-tic
Control de la temperatura i humitat en un hivernacle

Amb l’ajuda d’un sensor d’humitat del sòl es controla la conveniència o no del reg de la planta.

Un sensor de temperatura proporciona informació a un servomotor per a que obri la porta de la instal·lació en cas que la temperatura sigui massa alta

Joc de futbolí

Una palanca accionada per un servomotor colpeja una bola quan un sensor PIR detecta la seva proximitat.

Si es fa gol un sensor d’ultrasons capta l’esdeveniment i un brunzidor piezoelèctric emet un so.

Bústia detectora de correspondència

Una bustia roman a l’espera de correspondència.

Mentre la bústia està buida un díode emissor de llum LED de color verd ens indicarà aquests estat.

Si s’hi tira una carta la placa canviarà el color del LED a vermell i una melodia reproduïda en un brunzidor piezoelèctric ens avisarà que hi ha quelcom en la bustia.

Previsió meteorològica

Es tracta d’una versió moderna del tradicional monjo que ens prediu el temps.

La placa Arduino rep informació d’un sensor d’humitat ambiental i a través d’una algoritmes de control s’accionarà un servomotor pas a pas que ens indicarà el temps que farà.

El mateix sensor ens proporciona informació de la temperatura i ens permetran indicar a través d’uns LEDs si fa calor, fred o si tenim un ambient suau.

Competència/es bàsiques

Competència matemàtica
Competència artística i cultural
Competència digital
Competència d’aprendre a aprendre
Competència d’autonomia, iniciativa personal i emprenedoria

Àmbit/s, dimensions i continguts
ÀMBIT DIMENSIONS CONTINGUTS
Científic-tecnològic Electrònica
  • Anàlisi de circuits electrònics analògics i digitals senzills, reconeixent els components bàsics, la seva simbologia i el seu funcionament. Realització de càlculs.

• Caracterització d’aplicacions de l’electrònica a processos tècnics i aparells.

• Disseny i muntatge de circuits electrònics que compleixin i facin una funció determinada.

Control i automatització
  • Anàlisi dels diferents elements de control: sensors, actuadors i dispositius de comandament.

• Anàlisi de sistemes automàtics: components i funcionament.

• Disseny, planificació i construcció de sistemes automàtics. Ús de l’ordinador com a element de programació i control
Descripció de l’experiència

La nostra experiència s’origina a partir de l’arribada al centre de una dotació del projecte «impulsem la robòtica» que pretenia iniciar l’alumnat en la programació i el disseny d’entorns interactius. Té com a objectiu l’ús de la tecnologia com a eina de creació i potenciar vocacions tècniques entre els estudiants.

El les classes els alumnes aprenen els diferents component electrònics, el seu ús i a utilitzar-los en els seus projectes així com la programació de sistemes automàtics a través de CODE, Scratch, Processing i de la IDE d’Arduino.

Les sessions es van realitzar al llarg de dos trimestres, 3 hores per setmana.

Els alumnes disposen de plaques Arduino i un conjunt de sensors i actuadors. Els alumnes han fet diversos programes per al control d’aquests dispositius. Entre aquests programes hi ha: control de leds, control del brunzidor, programes relacionats amb els sensors de temperatura i llum, moviment del robot (control dels motors), control del moviment del robot mitjançant el mòbil a través de bluetooth, robot seguidor de línia, programes més complexos que comporten la combinació de diversos dels programes esmentats.

Recursos

Disposem d’una aula amb ordinadors amb Linux i la dotació del programa «impulsem la robotica» anteriorment mencionat.

Valoració

Una experiència a continuar.