L’absorció de la llum i l’energia calorífica

Som els científics i les científiques de sisè de l’ Escola Teresa Miquel i Pàmies de Reus i volem explicar-vos un experiment que hem realitzat dins del projecte Eureka de la nostra escola.

Al llarg de vàries setmanes hem estat descobrint i aprenent moltes coses sobre la transmissió de la llum i del so i sobre els diversos tipus d’energia. Amb l’experiment d’avui relacionem els nostres aprenentatges.

Vam realitzar-nos diverses preguntes i vam formular diverses hipòtesi sobre els colors, la llum i l’energia calorífica.

Preguntes Hipòtesi
Per què hi ha colors que absorbeixen millor la llum i d’altres què no? Per la composició dels colors que el formen.
Com es manifesta l’energia calorífica en els colors?

Augmentant la temperatura de l’objecte.
Per què a l’estiu la roba que portem és de colors clars i a l’hivern foscos? Per què la roba clara absorbeix menys la llum i la fosca més i això dóna més o menys calor.

*Materials de l’experiment: Per confirmar les nostres deduccions vam realitzar un experiment molt senzill fent ús de globus de diferents colors i lupes. Per a portar-lo a terme vam necessitar d’un element fonamental, la llum del sol.

*Procediment: L’experiment consistia en inflar globus de diferents colors ( blau, grocs, blancs, negres…)  i amb una lupa concentrar la llum del sol i fer-los esclatar.

*Què va passar? Vam experimentar i comprovar que els globus de colors i el negres esclataven molt més ràpid que el globus blanc i que l’energia de la llum es transformava en energia calorífica que feia petar els globus.

*Explicació científica : Els globus de colors reflecteixen els feixos de llum del seu color, però n’absorbeixen d’altres. És a dir, si un globus és blau, el globus reflecteix la llum blava però absorbeix la llum groga, vermella… La llum absorbida fa que augmenti la temperatura de la superfície del globus , energia calorífica, fins a petar-lo per el punt on es produeix la radiació solar.

El globus negre absorbeix tota la radiació i és el primer en petar, perquè el color negre absorbeix la llum de tots els colors. El globus blanc no peta perquè reflecteix tota la llum i  i per això gairebé no s’escalfa. Per això a l’estiu portem roba amb colors clars, perquè reflecteixen la llum i no ens generen tanta energia calorífica com els colors foscos.

Esperem que us hagi agradat el nostre experiment. Moltes gràcies !