Lluís Domènech i Montaner. Una provocació a l’aprenentatge

Aquest dijous, 19 de gener, a l’Arxiu municipal i comarcal de Reus s’ha presentat la proposta pedagògica Lluís Domènech i Montaner, una provocació a l’aprenentatge. Aquesta neix de la complicitat de diferents entitats i institucions amb la voluntat d’apropar la figura i obra de l’arquitecte al conjunt d’infants i joves tant de Reus com de la nostra comarca. En el marc del desplegament del nou currículum pensem que la celebració de l’Any Domènech i Montaner esdevé una ocasió perfecta per modelar una situació d’aprenentatge que connecti escola i vida.

Hi participen:

• L’Arxiu Municipal i Comarcal
  • La Casa Navàs
  • Membres de la comissió Any Domènech i Montaner de l’INS Lluís Domènech i Montaner
  • La biblioteca infantil del Centre de Lectura
  • Les biblioteques municipals
  • Els museus de Reus
  • Serveis Educatius Reus-Baix Camp

Els arxius ens ofereixen la possibilitat de consultar les fonts primàries per conèixer els plànols creats per l’arquitecte i des del CRP donarem suport i orientacions per tal de poder reproduir-los de manera creativa en el seu pati ajudant a treballar amb els alumnes conceptes matemàtics com l’escala però també processos de documentació i recollida d’evidències d’aprenentatge.

Des de la Casa Navàs, com no podia ser d’altra manera, s’ha generat una proposta lligada a l’art i les tècniques visuals i plàstiques des d’una doble vessant. D’una banda oferirem formació al professorat per tal de donar-los eines que facilitin el seu treball a l’aula amb l’objectiu de fer la seva pròpia creació modernista i també recollirem en una exposició final les obres creades pels alumnes dels centres participants i donar-los projecció al conjunt de la ciutadania.

L’INS Domènech i Montaner entoma el protagonisme que li pertoca per tal de donar a conèixer la figura del prohom que li dona nom i ho fa museïtzant els seus espais i acompanyant la proposta de tot un seguit d’activitats lúdiques que contribueixen a divulgar i fixar els continguts de referència que associem al modernisme. La voluntat és poder organitzar no només les visites en el centre sinó també una gran jornada participativa a la plaça del Mercadal, coincidint amb la inauguració de l’exposició de les obres plàstiques fetes pels centres educatius a la Casa Navàs.

La darrera és una proposta literària i està coordinada des dels Serveis Educatius amb el suport de la Biblioteca Infantil del Centre de Lectura i de les Biblioteques Municipals en els aspectes literaris i lingüístics i el Museu de Reus en els continguts històrics i sociològics. Segons el nivell educatiu els alumnes podran elaborar una auca, una narració o un poema visual sota el títol: Un dia del 1900. Amb les obres elaborades es crearà una publicació virtual.

El calendari acadèmic del curs 2022-2023 determina una primera planificació que es tancarà al juny amb possibilitat de reeditar alguna activitat el primer trimestre del curs 2023-2024.