Proposta Pro-bot Cicle Inicial

Cicle Inicial

El pro-Bot és el germà gran dels Bee-Bot i si bé té un color similar i qualitat de construcció, ofereix algunes característiques addicionals perquè sigui capaç de dur a terme les seqüències més complexes de les instruccions que per 2n, els nens estan preparats per avançar-hi.

A continuació trobem 5 sessions preparades per Simon Haughton a l’escola Parkfield Primary School pensades per alumnes de Year 2.
Sessió 1

Introducció al Pro-Bot:

  • Demostrar com introduir ordres bàsiques per fer que es mogui o giri en direccions diferents. La gran diferència aquí amb el Bee-Bot és que els valors de quantitat cal afegir-los al costat de les instruccions – així que en comptes d’entrar a ‘endavant, endavant, endavant, endavant, endavant’, han d’entrar  ‘cap endavant 5’. Això és molt més ràpid que entrar l’ordre d’una en una (sobretot perquè el nombre de moviments augmenta) i per tant també vol dir que són menys propensos a cometre un error.

  • Indicar com amb el botó ‘clear’ es pot esborrar la memòria del Pro-Bot en l’inici la tasca de cada nou alumne.

  • Els nens fan torns per dirigir el Pro-Bot a diferents llocs sobre una catifa – sobretot a partir de la mateixa quadrícula inicialment però més tard començant i acabant en qualsevol quadrat de la quadrícula de la seva elecció

(exemple de catifa)


La idea amb això és donar-los molta pràctica en el control del dispositiu en una activitat amb la que ja estan familiaritzats (després d’haver mogut el Bee-Bot al llarg de moltes)) perquè obtinguin la confiança i precisió en la introducció de comandes que inclouen instruccions numèriques.


Parlar de la petita pantalla LCD que mostra les comandes que s’han introduït – això ajuda a veure on es troba en el programa i permet qualsevol error de ser fàcilment localitzat i corregit.

Sessió 2

Programació del Pro-Bot

Com inserir un retolador al dispositiu perquè pugui traçar una ruta a mida que avança al llarg d’un full de paper

Els retoladors Berol tenen la mida correcta per fer aquesta funció – posa’l al forat pel retolador a la posició ‘up’ abans de girar-la a la posició ‘down’ de manera que sobresurt de la part inferior del cotxe.

Per permetre que els nens practiquin, els proporcionem una sèrie d’ordres per programar al Pro-Bot (de complexitat creixent) que els farà dibuixar:

una línia, un angle recte, un graó i una forma d'”U” invertida.

Copiar ordres no és complicat, el fet de disposar d’un retolador permet veure com el Pro-Bot dibuixa la trajectòria tal i com va seguint les instruccions que ha introduït l’alumne i aquest pot entendre quines ordres serveixen per avançar o per girar.


Animarem als nens a mirar la pantalla LCD per a veure les seves instruccions (és a dir, els seus programes) que apareixen mentre pressionen els botons i per veure com es posen en relleu les diferents ordres / a la vegada que el Pro-Bot es mou.

Als nens els agrada molt veure com el robot dibuixa les línies i poden comprovar que l’han programat correctament quan l’aixequen i veuen el dibuix que han fet.

Assegureu-vos que utilitzeu una superfície llisa i tingueu cura amb la posició on s’inicia el Pro-Bot. Cal tenir la precaució de que ni les rodes ni la bola quedin per fora del paper ja que es podrien enganxar i malmetre el dibuix.

Es tracta d’una sessió senzilla, però que garanteix que els nens entenguin els conceptes bàsics necessaris per passar a entrar els programes molt més complexos més endavant.

Sessió 3

Sobre la base de la lliçó de línies de dibuix ensenyar als nens com es mouen a la següent etapa lògica de la programació de la Pro-Bot – per dibuixar formes en un full de paper.

La comprensió de les diferències entre girs a la dreta i a l’esquerra és molt important – especialment la necessitat de considerar cap a quina banda gira el Pro-Bot en un moment determinat en el temps. És molt recomanable que els nens utilitzin només els moviments de gir de 90º ja sigui cap a l’esquerra o cap a la dreta en aquest nivell, – el que significa per tant que les formes que els demano que dibuixin són totes rectilínies i amb angles rectes.

Dibuixar un quadrat i dos rectangles diferents – una tasca que sembla factible i amb un nivell apropiat de repte si tenim en compte la quantitat de comandes que han de ser introduïdes per a dibuixar cada una de les figures.


(enllaç per descarregar el full de formes)

Donar-los un full que conté les tres formes perquè copiïn, novament ampliat la mida A3. Això els permet pressionar els botons de la Pro-Bot mentre que encara poden veure cada forma (cosa que troben molt útil) i també dona al Pro-Bot espai suficient per maniobrar sense que la bola de metall de sota quedi atrapada a la vora d’el paper quan gira.

(enllaç per descarregar les flash-cards)

Mentre que el LCD és útil per comprovar les ordres a mesura que s’introdueixen, també pot ajudar-los  mostrar les ordres que necessiten per entrar a la pissarra per fer de referència.

Treballen junts com un equip, entre els nens del grup i l’ajuda del mestre es van introduint les instruccions al robot controlant que es posen totes en l’ordre correcte que s’ha posat al full, cal ajudar als que s’hagin equivocat i ajudar-los a modificar el programa prement la tecla “clear” per esborrar el que no està bé.

El retolador va marcant sobre el paper a mesura que el Pro-Bot es mou, cal assenyalar que si està molt avall pot fer que el Pro-bot vagi frenat i les distàncies que recorre no són tan exactes, o bé aixequem una mica el retolador o bé empenyem una mica el Pro-Bot quan arriba al final del recorregut.

Als nens els agrada molt veure les formes acabades i milloren el seu nivell de confiança a l’hora d’entrar les ordres al robot a mesura que comencen a adonar-se que hi ha un patró en tots els programes (cap endavant, girar a la dreta, cap a endavant, girar cap a la dreta, etc.)

Preneu-vos el temps per analitzar el patró de tots els programes.

La programació pot semblar molt complicada, aconseguir que els nens apreciïn el valor del que representa pensar acuradament sobre el que fa cada instrucció en una seqüència és una habilitat fonamental, amb aquesta lliçó els mostrem la forma de veure la relació entre cada instrucció i l’acció (moviment) que produeix.

Sessió 4

Ensenyar als nens com introduir ordres més ràpidament (i per tant amb més precisió també) amb el botó de repetició.

A primera vista, un programa que conté una ordre de repetició pot semblar una mica confús, però si et prens un moment per identificar-ne les parts i pensar en la funció de cada ordre, és força senzill. (Consulteu els patrons identificats en la lliçó anterior.)

Demana als nens dibuixar formes rectangulars, ja que només contenen girs en angle recte (sense ús de graus).

Igual que en les sessions anteriors, els nens fan torns per programar el Pro-Bot per resoldre tres reptes que estan  especificats en un full A3:


  • La primera forma per dibuixar és un quadrat i ja tenen les ordres impreses en el full perquè les copiïn, introduint-los a la sintaxi correcta.

  • La segona forma per dibuixar és un quadrat de nou però aquesta vegada és una mica més petit i han de trobar la manera de modificar el programa anterior per dibuixar amb precisió aquesta nova forma.

  • La tercera forma per dibuixar és un rectangle en el que han de resoldre les ordres a introduir per si mateixos (ja que només dos costats coincideixen en aquesta ocasió, les ordres només es repeteixen en bucle dues vegades).

El truc d’aquesta lliçó és no precipitar-se  – el que he trobat és que si et prens el teu temps i expliques acuradament als nens per què es requereix que cada ordre diferent en la seqüència a continuació, són molt més propensos a entendre-ho.

La lliçó final Pro-Bot recapitula sobre com programar la repetició de moviments per ajudar a consolidar els coneixements que s’imparteixen en aquesta activitat, però en una (esperem)  manera molt més divertida.

Sessió 5

Deixeu que els nens tinguin una altra oportunitat en la pràctica amb la comanda de repetició per assegurar que tots ells entenen completament com funciona el Pro-Bot. Per fer les coses una mica més interessants, però, deixar que ells triïn quina forma / patró que volen dibuixar (de la meva selecció de targetes) i amb quin color de retolador.

Donar-los un full A3 amb un títol i un breu resum de l’activitat en – això significa que també poden tenir l’opció de triar on dibuixen cada forma / patró.


Les formes de les que poden triar per dibuixar són: un quadrat, un rectangle, un conjunt d’escales i una creu ja que aquestes són probablement les més senzilles i més ràpides formes / patrons rectilínis que es poden realitzar utilitzant l’ordre de repetició.

Es pot tallar la imatge de la forma / patró de manera que és independent de la llista d’ordres necessàries per dibuixar (com un trencaclosques) perquè els nens hagin de pensar acuradament sobre quins van junts.

Demanar als nens quina figura dibuixarà cada conjunt d’ordres en base a les opcions donades.

(enllaç de descàrrega)

En fer l’activitat amb els nens, donar-los a triar on volen que comenci el Pro-Bot, val la pena que dediquin una estona a imaginar com farà la figura perquè no volem que el Pro-Bot vagi fora del paper!

 

Els nens semblen gaudir de la major llibertat que es dona aquesta lliçó i podem observar com reben el desafiament de tractar de predir el patró / forma que farà cada conjunt d’ordres.