Estimular el coneixement des de l’arquitectura

L’arquitectura està vinculada a les persones: habitem les nostres llars, carrers, barris, ciutats… Ens ajuda a entendre l’entorn i, alhora, a ser crítics per millorar-lo.

Conscients d’aquest paper vital, des del Centre Obert fomentem activament el coneixement de l’arquitectura entre els infants i joves.

Amb aquest objectiu —i recolzats per la Llei de l’Arquitectura, que aposta per la promoció de l’arquitectura en edat escolar— el Col·legi d’Arquitectes va impulsar , el 2017, la creació d’un programa educatiu. Fruit d’aquest treball neix l’ArquiEscola, un projecte curricular i transversal que es basa en les noves estratègies pedagògiques d’ensenyament significatiu i de treball per projectes.

El programa educatiu ArquiEscola s’adreça als centres educatius de primària i secundària amb la voluntat d’afavorir la construcció participada dels entorns urbans dels més joves, estimular el seu criteri per decidir sobre els espais que habitem i crear consciència sobre la influència de l’arquitectura en la nostra salut, entre d’altres.

El programa es basa en cinc conceptes bàsics —dimensions, forma, llum, materials i ús— i quatre conceptes transversals —perspectiva de gènere, diversitat funcional i cultural, sostenibilitat i identitats. En primer lloc, s’ofereix una aproximació teòrica i, a mode d’exemple, es proposen diverses activitats per a educació primària i per a secundària.

Des del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya (COAC) ens han compartit aquest web amb propostes educatives i materials per estimular el coneixement des de l’arquitectura. Donant-li una ullada hem comprovat que poden ser un bon punt de partida per fer situacions d’aprenentatge.
El compartim amb vosaltres per si és del vostre interès.