Enganxats a les pantalles

Els experts fan una crida a un ús responsable dels dispositius mòbils i a que els pares prediquin amb l’exemple

Les pantalles són una extensió més dels braços dels adults, i cada vegada més dels nostres fills. Els mesos de confinament durant la pandèmia van suposar una tempesta perfecta perquè els infants s’enganxessin a les pantalles. Les eines que van ser el recurs educatiu principal amb el qual es connectaven a les classes en línia, un cop acabada la jornada lectiva es convertien en el major recurs d’entreteniment. Aquest ús excessiu de les mòbils i altres tecnologies des de tan primerenques edats pot afectar el desenvolupament dels infants, sobretot a nivell cognitiu.

Els mòbils, les tauletes o els videojocs fascinen als nens. I sovint els pares usen aquestes tecnologies per a aconseguir que els fills es calmin, en la majoria dels casos perquè no troben una millor solució o no tenim les eines per a aconseguir que es relaxin.

Les dades confirmen aquest ús excessiu. Segons dades de Empantallados i Gad 3, els més petits van usar les pantalles l’any 2020 gairebé 4 hores al dia. Des de Kaiser Family Fundation assenyalen que un 43% dels nens amb menys de 2 anys veu la televisió tots els dies i els menors de sis anys estan dues hores diàries davant d’aquestes pantalles, gairebé el mateix temps que passen jugant a l’aire lliure, i tres vegades més temps del que passen llegint o escoltant el que algú els llegeix.

Cada vegada hi ha més recerques l’objectiu de les quals és estudiar com el temps d’exposició a les pantalles pot afectar el cervell dels més petits, i com així pot repercutir en les conductes i habilitats dels nens i nenes. L’estudi en curs Adolescent Brain Cognitive Development (ABCD) va començar en 2018 i estudia a més de 11.000 nens exposats a diferents factors entre ells, les pantalles.

Més informació al diari de Girona