CONFERÈNCIA “Una nova mirada a l’Educació Infantil”

Dimecres 27 de gener va tenir lloc la conferència “Una nova mirada a l’Educació Infantil: observem, documentem i comuniquem” a càrrec de Dolors Salvadó Fosch, formadora i mestra d’EI a l’IE Mare de Déu del Portal de Batea. La sessió va constar de dues parts: una primera dedicada a fer una pinzellada al document “Orientacions per a l’avaluació. Educació Infantil. Segon Cicle” (el perquè del document, en què es basa i com està organitzat) i una segona part dedicada a aprofundir en l’avaluació a Educació Infantil.

La transformació educativa que s’ha anat implementant ha donat entrada a noves metodologies i didàctiques globalitzadores, per tant, també a altres formes d’avaluar.  L’avaluació ha de donar resposta a una proposta globalitzada i forma una part molt important en el procés d’aprenentatge. Algunes de les idees clau: 

  • L’avaluació ha de ser gratificant, ha d’estar al servei de l’aprenentatge i ha de ser  motor d’aprenentatge.
  • Canviar la manera d’avaluar porta implícit un canvi en la planificació.
  • Avaluem per saber en quin moment del procés de desenvolupament i aprenentatge es troba cada infant, per poder reflexionar sobre la nostra pràctica educativa i millorar-la i per compartir la informació i comunicar-la. 
  • S’han de tenir clar quins són els criteris d’avaluació, els indicadors i les activitats: consensuar-los reunint-nos amb l’equip.
  • Hem d’avaluar les nostres pròpies pràctiques educatives . Ens hem d’autoqüestionar constantment i anar avançant. 
  • Podem avaluar en qualsevol moment, en qualsevol situació encara que sigui de manera espontània (improvisada) i en escenaris contextualitzats. 
  • L’observació és clau en el procés d’avaluació. Observar ens ajudarà a reflexionar canviarà la mirada i l’actuació. Observació i documentació constitueixen dues parts inseparables d’un mateix procés. 
  • Eines o instruments d’observació : conversa, pautes d’observació, diari, carpeta d’aprenentatge, enregistraments visuals i sonors, tutories individualitzades i quaderns d’observació. 
  • Avaluar és reconèixer les individualitats, prendre decisions per millorar, observar contínuament, compartir opinions, reconstruir recorreguts d’aprenentatge, fer visibles els processos, compartir-los i comunicar-los. 

Podeu consultar més materials a:

.Article Nodes CRP Ribera d’Ebre. “Novetat: Orientacions per a l’avaluació. Educació Infantil. Segon Cicle”

.Neus Sanmartí “El poder de l’avaluació” 

.Neus Sanmartí Xerrada “Avaluar per aprendre” i document Dep.Educació 

.Document Avaluar és Aprendre 

.Article Revista Guix-Infantil núm.94 “L’observació: Veig, veig…” de Mònica Méndez i Sandra Menezo”

Bibliografia recomanada:

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>