Dimecres 27 de gener va tenir lloc la conferència “Una nova mirada a l’Educació Infantil: observem, documentem i comuniquem” a càrrec de Dolors Salvadó Fosch, formadora i mestra d’EI a l’IE Mare de Déu del Portal de Batea. La sessió va constar de dues parts: una primera dedicada a fer una pinzellada al document “Orientacions per a l’avaluació. Educació Infantil. Segon Cicle” (el perquè del document, en què es basa i com està organitzat) i una segona part dedicada a aprofundir en l’avaluació a Educació Infantil.
La transformació educativa que s’ha anat implementant ha donat entrada a noves metodologies i didàctiques globalitzadores, per tant, també a altres formes d’avaluar. L’avaluació ha de donar resposta a una proposta globalitzada i forma una part molt important en el procés d’aprenentatge. Algunes de les idees clau:
- L’avaluació ha de ser gratificant, ha d’estar al servei de l’aprenentatge i ha de ser motor d’aprenentatge.
- Canviar la manera d’avaluar porta implícit un canvi en la planificació.
- Avaluem per saber en quin moment del procés de desenvolupament i aprenentatge es troba cada infant, per poder reflexionar sobre la nostra pràctica educativa i millorar-la i per compartir la informació i comunicar-la.
- S’han de tenir clar quins són els criteris d’avaluació, els indicadors i les activitats: consensuar-los reunint-nos amb l’equip.
- Hem d’avaluar les nostres pròpies pràctiques educatives . Ens hem d’autoqüestionar constantment i anar avançant.
- Podem avaluar en qualsevol moment, en qualsevol situació encara que sigui de manera espontània (improvisada) i en escenaris contextualitzats.
- L’observació és clau en el procés d’avaluació. Observar ens ajudarà a reflexionar canviarà la mirada i l’actuació. Observació i documentació constitueixen dues parts inseparables d’un mateix procés.
- Eines o instruments d’observació : conversa, pautes d’observació, diari, carpeta d’aprenentatge, enregistraments visuals i sonors, tutories individualitzades i quaderns d’observació.
- Avaluar és reconèixer les individualitats, prendre decisions per millorar, observar contínuament, compartir opinions, reconstruir recorreguts d’aprenentatge, fer visibles els processos, compartir-los i comunicar-los.
Podeu consultar més materials a:
.Article Nodes CRP Ribera d’Ebre. “Novetat: Orientacions per a l’avaluació. Educació Infantil. Segon Cicle”
.Neus Sanmartí “El poder de l’avaluació”
.Neus Sanmartí Xerrada “Avaluar per aprendre” i document Dep.Educació
.Document Avaluar és Aprendre
.Article Revista Guix-Infantil núm.94 “L’observació: Veig, veig…” de Mònica Méndez i Sandra Menezo”
Bibliografia recomanada:
- Documentar, una nova mirada. Associació de Mestres Rosa Sensat.
- Documentar la vida dels infants a l’escola. Associació de Mestres Rosa Sensat.
- Com escoltar els infants? Temes d’Infància. Associació de Mestres Rosa Sensat.
- Complejidad y relaciones en Educación Infantil. Associació de Mestres Rosa Sensat.