RECURS: Càpsules Ciberseguretat per Secundària #saferinternetday

S’apropa la data en que es commemora el dia de la seguretat a la xarxa, que aquest any serà el proper dimarts dia 9 de febrer.

Recurs adreçat a l’alumnat de secundària: UNITATS DIDÀCTIQUES DE SECUNDÀRIA

L’alumnat viu en contacte continu amb la tecnologia i amb les xarxes socials. És per aquest motiu que convé  treballem la ciberseguretat a la xarxa amb ells i fer-los conscients dels riscos que existeixen.

En aquest espai específic per secundària trobareu 5 unitats didàctiques/càpsules. Cadascuna d’elles conté una guia didàctica per al docent i material per l’alumnat. Cada unitat didàctica conté els objectius, les competències bàsiques i àmbits, les àrees i dimensions, els continguts clau i una rúbrica d’autoavaluació.

Podreu treballar:

• VIDEOFÒRUM: Es planteja una activitat grupal on es proposa triar i veure un dels vídeos del llistat proposat i fer-ne una anàlisi seguint una pauta. (12-14 anys). Entre el llistat hi ha vídeos que tracten les temàtiques de suplantació de la identitat, el perill de les xarxes socials, la sextorsió i el cibersexe, precaucions a l’hora de pujar imatges, ciberassetjament i sèxting.
  • APPTIVA’T CONTRA EL CIBERASSETJAMENT: En aquesta activitat es planteja programar una app en parelles amb l’editor Mobincube. Es programa l’app perquè resolgui els possibles decisions a prendre davant les situacions sobre ciberseguretat plantejades amb 4 diagrames de flux. (14-16 anys)
  • CAMPANYA GRÀFICA: Difondre informació amb cartells és una forma excel·lent de transmetre un missatge o promoure una idea. L’ús social i de les comunitats com element de conscienciació ha estat efectiu al llarg de la història. (12-16 anys).
  • INSTAGRAM: En aquest exercici de treball cooperatiu analitzarem un perfil d’Instagram i es treuran conclusions que es posen en comú amb la resta de la classe. (14-16 anys).
  • CURTMETRATGES CONTRA EL CIBERASSETJAMENT: Parlar per telèfon o escriure no és suficient per conscienciar els adolescents contra el ciberassetjament. Fer-ho cara a cara o amb l’ús d’un petit vídeo no és una missió difícil. Cal ser organitzats per treballar en grup: definir objectius, guió, preproducció, gravació, muntatge i presentació. (14-16 anys).