IMATGES LLIURES

fotografia: GDJ

Els professionals del món educatiu acostumem a crear materials per els nostres alumnes, però sabem quina és la normativa que envolta l’ús d’imatges, textos, audios…?

El fet de trobar una imatge, un vídeo o un text a Internet no implica que puguem baixar-lo i incloure’l a un document o una pàgina web que estiguem elaborant. Els drets morals i patrimonials d’una obra pertanyen a la persona que l’ha creada.
Si la imatge s’utilitza en l’àmbit educatiu d’una aula escolar ens podem acollir a l’article 32 de “Cita i il·lustració de l’ensenyament”, que permet l’ús educatiu d’elements sense sol·licitar autorizació sempre que:
– Siguin necessaris per a il·lustrar una activitat educativa.
– Aquesta activitat educativa es faci a les aules.
– Es tracti d’obres ja divulgades.
– Se’n citi, llevat dels casos que sigui impossible, el nom de l’autor/a i la font d’on s’ha extret l’element.

Es poden utilitzar obres pròpies, del domini públic, obres que tinguin una llicència del tipus Creative Commons (respectant-ne les limitacions) i obres de les quals se n’hagi sol·licitat autorització a qui posseeix els drets. En cap cas es poden incloure a llocs web públics (bloc d’aula, web de centre) imatges que no tinguin una llicència que hagi alliberat els drets que en permetin la seva utilització. Fins i tot en aquest cas se n’ha de citar la font i l’autor/a.

Alguns repositoris d’imatges on podem trobar imatges:
Wikimedia Commons, on totes tenen una llicència genèrica CC by-nc-sa o bé una altra de menys restrictiva.
Flickr permet trobar, des de la cerca avançada, imatges que tinguin llicències Creative Commons. Flickr facilita la sol·licitud autorització per utilitzar imatges que tenen drets reservats (Gettyimages).
– Banc d’imatges de l’ITE, que en permet un ús educatiu no comercial.
Open Clip Art, icones que pertanyen al domini públic i que, per tant, es poden utilitzar lliurement.
– Google també disposa d’un sistema de cerca avançada que permet restringir la cerca a documents, llocs web i imatges que hagin especificat llicències que en permetin fer-ne ús sense haver de sol·licitar el permís corresponent. (Etiquetades per a la reutilització no comercial amb modificació).

IMPORTANT: Recordeu que tot i que se’n permeti fer un ús lliure és necessari citar la font i el nom de l’autor/a de la imatge, fins i tot per fer-ne un ús educatiu.

Informació extreta de: http://xtec.gencat.cat/ca/centres/propintel_dretauto/pmf/#4