De formació pel Berguedà

Dimecres 14, dijous 15 i divendres 16 de juny l’equip del CdA de Can Santoi ens vam desplaçar al CdA de l’Alt Berguedà per realitzar unes jornades de formació interna on compartir els aprenentatges i les experiències acumulades, a més de realitzar algunes activitats en comú per tal d’intercanviar impressions i metodologies. En Roger, en Pep i la Laura ens van rebre amb els braços oberts! Per tal d’aprofitar al màxim la nostra estada de tres dies a Berga, l’equip del CdA de l’Alt Berguedà tenia planificat incloure’ns a les darreres tres jornades del curs que tenien programades amb l’alumnat de 2n i 3r d’ESO de l’Escola FEDAC Xarxa.

El primer dia vam fer l’activitat de GPS a l’entorn de l’Escola FEDAC Xarxa, on els diferents grups d’estudiants havien de trobar 12 fites a 12 waypoints diferents. Cada grup era lliure de dissenyar el seu itinerari estratègicament per tal de completar la gimcana en el menor temps possible mentre enregistraven el rastre del seu recorregut (track), assessorats per la tecnologia GPS. Aquella mateixa tarda, en Roger, en Pep i la Laura ens van ensenyar les seves instal·lacions: la seva seu, ubicada a Guardiola de Berguedà, en una ala de l’Escola Sant Llorenç del mateix municipi i l’alberg La Sala, situat entre Guardiola de Berguedà i la Pobla de Lillet, on reben els alumnes quan fan estades.

El segon dia ens vam apropar al riu Llobregat a l’alçada del Pont de Pedret, tant per analitzar el biòtop i la biocenosi de l’ecosistema del bosc de ribera com per prendre mostres dels macroinvertebrats aquàtics presents en el tram estudiat. Després hem tornat de nou a l’escola per observar els macroinvertebrats capturats i procedir a la seva identificació amb l’ajuda de guies, claus dicotòmiques i lupes binoculars. Amb tota la informació recopilada hem pogut determinar l’índex de qualitat de l’aigua del riu, basat en els bioindicadors observats, concloent que la qualitat de l’aigua era molt bona.

L’últim dia el vam dedicar a estudiar la geologia i la vegetació de la Serra de Queralt. La primera part consistia en un itinerari geològic al voltant del Santuari de la Mare de Déu de Queralt. El circuit constava de 7 punts d’observació en els que els/les alumnes havien de completar diferents activitats. En la segona part vam poder comparar la vegetació dels dos vessants oposats, el de solell i el d’obaga, a partir de l’observació i identificació de les espècies vegetals presents a l’estatge de vegetació montà, en el que ens trobàvem, a partir de l’herbari proporcionat pel CdA de l’Alt Berguedà.

Ens hem acomiadat després de deixar enrere unes jornades molt útils per intercanviar coneixements i pràctiques que són similars als dos camps d’aprenentatge, però aviat ens tornarem a veure per terres berguedanes, ja que els dies 5, 6 i 7 de juliol tindran lloc les jornades anuals dels CdA i EdA en la que rebrem una formació a càrrec de l’EdA de Tuixent.i dels Serveis Centrals de Xarxes i Serveis educatius.

Fins ben aviat!