El Jacint Verdaguer posa a prova el Sol

El divendres 26 d’abril de 2024 l’alumnat de 6è de primària de l’Escola Jacint Verdaguer de El Prat de Llobregat ha vingut a realitzar el projecte El nostre amic el Sol al Camp d’aprenentatge Can Santoi.

En primer lloc han après a identificar els diferents tipus de raigs de sol que arriben a la Terra i quins són els seus efectes. A continuació, s’han dividit en grups de treball i han participat en tres tallers diferents: la cuina solar, els col·lectors solars i la producció d’electricitat amb plaques fotovoltaiques.

Amb la cuina solar han comprovat que la forma parabòlica és la que permet concentrar els raigs de sol de manera més eficient. També han comparat com s’escalfaven dues olles de la mateixa mida depenent del seu color: una negra i una blanca. A més de veure l’efecte del color sobre l’augment de la temperatura han pres consciència de la utilitat d’aquestes cuines tant senzilles per cuinar en llocs amb pocs recursos energètics.

El segon taller ha consistit en muntar uns col·lectors solars a partir d’unes capses de fusta ja preparades, uns aïllants a l’interior i una mànega negra plena d’aigua. Han muntat tres prototips idèntics, però amb diferent nombre de vidres protectors: un sense vidre, un altre amb un vidre i un tercer amb dos vidres. Aquest experiment els ha servit per comprovar com podem aprofitar la calor que ens proporciona la radiació solar per escalfar aigua i que els vidres són imprescindibles per simular un efecte hivernacle.

Finalment, amb el taller de producció d’electricitat han après que les plaques fotovoltaiques representen una bona oportunitat per anar canviant els sistemes d’obtenció de l’energia, dels recursos fòssils a les renovables. En el taller han construït un petit circuit per veure com la llum del Sol es transforma en un corrent elèctric capaç de moure un petit molinet.

Ha estat un grup molt treballador, l’enhorabona!