L’aventura dels “Pacocandelers” a la Serra de Collserola

Aquest dimecres 24 d’abril hem rebut la visita dels alumnes i les alumnes de 4t de primària de l’Escola Paco Candel de l’Hospitalet de Llobregat, que han vingut fins la Serra de Can Julià per fer la descoberta del paisatge que es troba als voltants del Camp d’Aprenentatge de Can Santoi, al Parc Natural de la Serra de Collserola.

En primer lloc han pogut veure el material necessari per completar un itinerari de muntanya fins a dalt de tot d’una carena: un mapa, una brúixola, un podòmetre, uns binocles i tot un seguit de fitxes d’identificació d’ocells, de roques, de plantes, de rastres i de petjades d’animals. També han rebut instruccions de com seguir la ruta punt per punt i d’ on aturar-se, per orientar-se correctament i anotar al quadern de camp les descobertes fetes en cada tram.

Després d’esmorzar, tots els grups d’exploradors i exploradores han sortit des de la zona de La Rierada de Molins de Rei de manera esglaonada i sempre acompanyats per un adult. Tot i el fort pendent i la calor, tots els grups han pogut completar una ruta plena de sorpreses.

Pel camí han trobat rastres d’animals: pinyes rosegades per esquirols o ratolins de bosc, caus i excrements de mamífer. També han vist un munt de roques i minerals, com ara pissarres o quars, han identificat alguns ocells com el gaig, la mallerenga carbonera, la mallerenga emplomallada, el gafarró o el corb i han pogut observar diverses plantes com el pi blanc, l’alzina, el llentiscle, l’heura, l’arítjol o el bruc.

Un cop a dalt de la Serra de Can Julià han fet una anàlisi del paisatge urbà, de la plana del Vallès i del Parc Natural de la Serra de Collserola. Han pogut observar com les persones fem canvis en el paisatge quan construïm cases, carreteres o torres elèctriques. A més, han descobert el valor natural i ecològic de Collserola, la zona verda més extensa de l’àrea metropolitana de Barcelona.

L’enhorabona per la feina feta! Ara toca descansar per la següent aventura!