Sortida al Regne Plantae

Avui dijous, 18 d’abril, els alumnes de de 1r de Batxillerat de l’Institut Montpedrós de Santa Coloma de Cervelló han vingut al Camp d’Aprenentatge de Can Santoi per realitzar una activitat de reconeixement de les comunitats vegetals de la zona de La Rierada.

En primer lloc, han considerat diverses hipòtesis respecte a les condicions ambientals que trobarien posteriorment al vessant d’obaga i de solell, tenint en compte variables com la temperatura de l’aire, del sòl, la humitat relativa, la intensitat de la llum o la velocitat del vent. També han reflexionat com podrien afectar aquests factors a les plantes que trobem als dos vessants contigus a la riera de Vallvidrera, ubicada a la Serra de Collserola. Un cop acabada la introducció, han preparat tot el material necessari per dur a terme el treball de camp.

Després d’esmorzar, s’han dirigit cap a la zona d’estudi per tal de prendre les dades de les condicions ambientals fent servir els corresponents aparells: termòmetres, anemòmetre, luxímetre i psicròmetre de camp. Organitzats en grups de treball, han calculat la mitjana de cada mesura i han utilitzat la brúixola per trobar l’orientació del vessant. Seguidament, han fet una gimcana per tal de reconèixer les espècies de plantes més comunes a cadascun dels vessants, com el pi blanc, el garric o el llentiscle al vessant de solell, i l’alzina, l’heura o l’arç blanc al vessant d’obaga. Han pogut comprovar sobre el terreny que al vessant d’obaga la vegetació és més exuberant, amb fulles més grans, de vegades caduques i molsa sobre els troncs. En canvi, al vessant de solell predomina una vegetació perennifòlia més arbustiva i de fulla petita, amb plantes aromàtiques o espinoses i cap enfiladissa, donat que reben molta més insolació. És sorprenent observar les diferents adaptacions de les plantes davant de factors limitants com l’aigua o la llum!

Per acabar, han tornat al laboratori per obtenir el pes sec i el pes fresc de les mostres de fulles que han recollit durant l’activitat i així calcular-ne el contingut hídric. Amb totes les dades de camp recollides han descobert els noms de les comunitats vegetals estudiades i, posteriorment, podran fer un anàlisi de les dades per obtenir gràfics comparatius i elaborar un perfil de la vegetació utilitzant els recursos de la web del CdA.

Han completat una feina magnífica! Fins a la propera!

1. Mayte López

Ha estat una activitat molt interessant: l’alumnat ha gaudit d’un treball de camp i ha comprovat la relació entre certes condicions ambientals i algunes característiques dels vegetals presents. Tot gràcies al personal del Camp d’Aprenentatge de Can Santoi que els ha anat guiant. Bona feina!