Projecte: Els boscos del Berguedà

El projecte Boscos del Berguedà està dirigit a escoles primària de la comarca del Berguedà. Cada curs escolar dues o tres escoles participen en aquest projecte, amb la idea que es puguin donar a conèixer les característiques dels boscos propers al centre educatiu. Al llarg del projecte es realitzen diverses activitats per anar millorant el coneixement del bosc i les relacions que hi establim les persones.

Objectius:

• Comprendre el bosc com un ecosistema, elaborant una representació dels elements que el formen, i interpretant algunes relacions existents entre els seus components per valorar la seva importància i la seva conservació.
  • Identificar les principals espècies, l’impacte antròpic i els recursos que proporciona un ecosistema forestal proper, per promoure la implicació de la societat en la conservació i millora dels espais forestals de Catalunya a través d’una exposició d’imatges i plafons sobre el bosc proper.
  • Analitzar les conseqüències del canvi climàtic i preveure les afectacions que poden causar al bosc i a les persones, creant una campanya de sensibilització sobre els seus efectes i promovent actuacions que el minimitzin.

Durada del projecte: Tot el curs escolar.

Nivell al qual va dirigit: Cicle inicial de Primària

Al llarg del projecte el CdA realitzarà tres sortides amb els alumnes del centre educatiu al bosc que hagin escollit per estudiar.

A nivell metodològic el projecte “Els boscos del Berguedà” pretén incidir en els següents aspectes:

1. L’aplicació de models científics a l’estudi del medi natural, en aquest cas el model bosc.
      2. La reflexió i la investigació en el medi proper per apropar-lo a concepcions més científiques, generals i globals a partir de les idees dels nens i nenes.
      3. La formulació de bones preguntes i les accions necessàries per a la seva investigació.
      4. L’ús de les eines digitals i aplicacions per a la recerca i la comunicació de les investigacions a través d’un bloc que servirà de nexe d’unió del treball de les diferents escoles participants.
      5. El treball en equip, estimulant la col·laboració i la cooperació entre escoles.
      6. El treball compartit entre els centres, els alumnes participants, el CdA i el PN Cadí-Moixeró.
      7. La interdisciplinarietat i la transversalitat en l’estudi del bosc.
      8. La sensibilització i presa de consciència envers els ODS 2030, en especial els ODS núm. 13 i 15.
      9. La creació d’un producte final que tingui repercussió en l’entorn de l’alumne.