El projecte Boscos del Berguedà està dirigit a escoles primària de la comarca del Berguedà. Cada curs escolar dues o tres escoles participen en aquest projecte, amb la idea que es puguin donar a conèixer les característiques dels boscos propers al centre educatiu. Al llarg del projecte es realitzen diverses activitats per anar millorant el coneixement del bosc i les relacions que hi establim les persones.
Objectius:
- Comprendre el bosc com un ecosistema, elaborant una representació dels elements que el formen, i interpretant algunes relacions existents entre els seus components per valorar la seva importància i la seva conservació.
- Identificar les principals espècies, l’impacte antròpic i els recursos que proporciona un ecosistema forestal proper, per promoure la implicació de la societat en la conservació i millora dels espais forestals de Catalunya a través d’una exposició d’imatges i plafons sobre el bosc proper.
- Analitzar les conseqüències del canvi climàtic i preveure les afectacions que poden causar al bosc i a les persones, creant una campanya de sensibilització sobre els seus efectes i promovent actuacions que el minimitzin.
Durada del projecte: Tot el curs escolar.
Nivell al qual va dirigit: Cicle inicial de Primària
Al llarg del projecte el CdA realitzarà tres sortides amb els alumnes del centre educatiu al bosc que hagin escollit per estudiar.
A nivell metodològic el projecte “Els boscos del Berguedà” pretén incidir en els següents aspectes:
-
-
- L’aplicació de models científics a l’estudi del medi natural, en aquest cas el model bosc.
- La reflexió i la investigació en el medi proper per apropar-lo a concepcions més científiques, generals i globals a partir de les idees dels nens i nenes.
- La formulació de bones preguntes i les accions necessàries per a la seva investigació.
- L’ús de les eines digitals i aplicacions per a la recerca i la comunicació de les investigacions a través d’un bloc que servirà de nexe d’unió del treball de les diferents escoles participants.
- El treball en equip, estimulant la col·laboració i la cooperació entre escoles.
- El treball compartit entre els centres, els alumnes participants, el CdA i el PN Cadí-Moixeró.
- La interdisciplinarietat i la transversalitat en l’estudi del bosc.
- La sensibilització i presa de consciència envers els ODS 2030, en especial els ODS núm. 13 i 15.
- La creació d’un producte final que tingui repercussió en l’entorn de l’alumne.
-