Qui som?

CdA

Camp d’Aprenentatge de l’Alt Berguedà

El CdA de l’Alt Berguedà és una secció dels serveis educatius del Berguedà, situat a Guardiola de Berguedà. Té com a objectiu ajudar a treballar el currículm i el treball per competències de primària i secundària dels centres públics de Catalunya, oferint un entorn singular i activitats en diferents paratges naturals de l’Alt Berguedà on poder fer aquest treball curricular més viu i directe per a l’alumnat. Estem enfocats al treball competencial i volem que els alumnes que ens visitin s’emportin un bon record de les activitats que els oferim. Per això intentem que les nostres activitats siguin actives, significatives i que promoguin el contacte directe amb l’objecte d’estudi: el medi natural, social i el patrimoni cultural de la nostra comarca.

Ja fa una bona colla d’anys, des de l’any 1992, que el CdA de l’Alt Berguedà dissenya i ofereix activitats educatives als centres públics de Catalunya, tant de Primària com de Secundària. Al llarg dels anys, el nostre CdA, s’ha anat orientant cap a les activitats al voltant de la natura i el medi ambient. Amb la intenció d’apropar i posar a l’abast el treball científic i el treball de camp als alumnes als quals dirigim els nostres esforços. Aquestes activitats les portem a terme en diferents indrets de la comarca del Berguedà, com ara el massís del Pedraforca, Coll de Pal, les Fonts del Llobregat, el Parc Natural del Cadí-Moixeró… Aprofitem els magnífics indrets que tenim a la comarca per anar introduint els alumnes en el coneixement i el respecte pel medi natural. Actualment al Camp d’Aprenentatge de l’Alt Berguedà hi treballem 3 docents del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya: 2 docents mestres de Primària i 1 professora de Secundària.

Modalitats

Desenvolupem la nostra tasca amb els alumnes des de tres punts de partida diferents:

D’una banda les estades que realitzen grups d’alumnes de tot Catalunya a l’alberg de la Sala. Són estades d’entre 2 i 5 dies que permeten un contacte més directe amb l’alumnat i el poder treballar d’una manera més llarga i continuada amb un mateix grup d’alumnes. Les activitats de les estades les dissenyem conjuntament amb els mestres o professors dels centres estadants durant una trobada de coordinació inicial, que se sol celebrar al setembre o al gener, segons les dates de l’estada. Les estades són la modalitat de treball que preferim els CdAs. Venir a fer una estada al CdA comporta l’acceptació d’un compromís per part del centre educatiu per a realitzar tota la seqüència d’activitats que ajudaran a fer significativa i enriquidora l’estada al grup d’alumnes, seqüència que no només contempla les activitats que es portaran a terme durant l’estada, sinó també les prèvies per posar en context l’estada, i les posteriors d’aplicació al centre de les competències treballades. Per conèixer més detalls de com funciona una estada seguiu aquest enllaç.

La segona modalitat que oferim són els projectes compartits amb els centres educatius. Aquests projectes estan pensants per portar a terme amb  alumnes de la comarca del Berguedà. Requereixen d’un treball continuat del grup d’alumnes durant un cert període de temps. El contacte entre els mestres del CdA i els dels grups participants al projecte és constant, tant de manera presencial com virtual. Actualment tenim tres projectes compartits en marxa: “Coneix l’entorn del meu poble” (CS de Primària), “Projecte Hugot: rius i rieres del Berguedà” (CM de Primària) i el “Projecte boscos del Berguedà” (CI de Primària). Però estem oberts a la possibilitat d’engegar-ne més amb els centres que tinguin ganes d’embrancar-s’hi. Per saber-ne més dels projectes compartits seguiu aquest enllaç.

La darrera possibilitat són les sortides d’un dia. Algunes de les nostres activitats es poden desenvolupar en el format d’un sol dia d’activitat. En aquest cas, cal igualment fer la sol·licitud durant el mes de maig del curs anterior al qual es vol fer la sortida. Són activitats que han d’estar inserides dins al programació del centre i integrades a la programació del curs en qüestió, amb l’objectiu que tinguin un sentit pels alumnes. Igualment, la coordinació i comunicació amb els mestres o professors del grup és imprescindible per portar-les a bon port. Depenent de l’activitat la realitzem a l’entorn del centre, o ens desplacem a l’indret de la comarca on la portarem a terme. Podeu consultar la nostra oferta de sortides d’un dia seguint aquest enllaç.

Inscripció i dades de contacte

Els mestres i professors tutors dels centres educatius que es vulguin inscriure a alguna de les nostres activitats, ja siguin estades, sortides o projectes compartits, ho hauran de fer des de l’aplicatiu que habilita el Departament d’Ensenyament  al mes de maig. En cas que el període d’inscripció s’hagi exhaurit, podeu posar-vos en contacte amb nosaltres per consultar la disponibilitat de dates.

La nostra seu és a Guardiola de Berguedà.

Adreça: Carrer del Carrilet,1
08694 – Guardiola de Berguedà