Itinerari riu

El Camp d’aprenentatge de l’Alt Berguedà, per la seva ubicació i característiques, no es pot deslligar del riu Llobregat. És l’eix a través del qual s’han anat vertebrant les activitats més representatives del Camp en els seus ja més de 25 anys d’existència.

Aquest itinerari riu, el podríem concretar una mica més i anomenar: “Curs alt del riu Llobregat i el seu entorn”. Es tracta de l’itinerari principal de les nostres estades, ja que és el més demanat i el que històricament més centres educatius han portat a terme.

Com en totes les seqüències didàctiques de les estades als camps i entorns d’aprenentatge del Departament d’Educació, treballarem en tres moments:

Un primer moment al centre (M1):

Abans de venir a fer l’estada es proposa treballar amb una cerca d’informació relacionada amb la comarca del Berguedà, de manera comuna amb la resta d’itineraris que oferim, i de manera particular per a l’itinerari de riu, amb diversos aspectes relacionats amb els rius, rieres i l’aigua del planeta, agafant com a referent el riu Llobregat.

Un segon moment (M2), ja durant l’estada al CdA, on podem descobrir i entendre la formació dels rius en general i del Llobregat en particular, a partir de la visita de la cova de la Tuta i a les Fonts del Llobregat.

Un segon dia on realitzarem un treball de camp i de laboratori per fer un estudi del curs alt del riu i determinar-ne la qualitat de l’aigua, identificar-ne les principals espècies de vegetació de ribera que hi habiten i l’impacte humà que hi observem. Aquest estudi pot servir de guia per elaborar un estudi similar en hàbitats similars que hi puguin haver propers al centre educatiu.

I per acabar l’estada, tot i no estar directament relacionat amb el riu, dedicarem el 3r dia a realitzar un estudi del bosc de la Sala per conèixer una mica millor aquest entorn on haurem passat tres dies plens d’emocions, vivències i aprenentatges.

Finalment, en un tercer moment (M3), de tornada ja al centre on proposem complementar aquest itinerari amb un decàleg d’accions que podem portar a terme per cuidar els nostres rius i ecosistemes d’aigua i un informe de la qualitat del riu. Aquests seran els treballs posteriors que proposem als centres i que serviran de tancament de la seqüencia didàctica que haurem portat a la pràctica conjuntament.