Projecte: Boscos del Berguedà (CI)

El Projecte Boscos del Berguedà sorgeix de la confluència entre la necessitat de completar tota la etapa de primària amb oferta de projectes compartits, juntament amb la gran demanda d’activitats al voltant de la temàtica de la vegetació i el bosc com a ecosistema.

Aquest projecte doncs, pretén ser una guia pautada sobre els diferents aspectes importants que cal fixar-se per conèixer el bosc com a ecosistema i com a entorn d’aprenentatge. Si pensem en el Berguedà, segurament ens imaginarem un paisatge dominat per muntanyes i per boscos, i és per aquest motiu que cal donar-li la importància que es mereix.

El projecte s’allarga durant els tres trimestres del curs, ja que creiem imprescindible veure l’evolució del bosc al llarg de les estacions, i combina activitats que ha de realitzar l’escola autònomament, amb d’altres on seran els mestres del CdA, els que donaran suport al mestre del grup d’alumnes. Està pensat per alumnes de CICLE INICIAL, tot i que en el cas de les ZERs es pot adaptar a l’agrupament que tinguin predefinit.

El bosc d’estudi sobre el que se centrarà cada escola el trien els propis alumnes, i serà el bosc apadrinat que estudiaran durant tot el curs. Per exemple, veuran com canvia aquell bosc durant l’any, quins usos se’n fa, si sempre ha estat igual, quines espècies hi viuen…

Durant tot el curs, a través de missatges de correu electrònic, la Família Forest a través d’uns vídeos, ens presentaran els diferents habitants del bosc, qui encomanaran a l’alumnat les tasques que han de realitzar. A més, com a suport durant tot el projecte, els centres disposaran d’un SITES (entorn virtual d’aprenentatge) on s’aniran obrint les diferents tasques amb els materials de suport corresponents. Allà, també és on els docents tenen les fitxes de treball de les diferents tasques, així com també materials opcionals per treballar altres aspectes del bosc.

Per tal de fomentar l’intercanvi d’informació entre els diferents centres, el SITES disposa d’un espai on penjar els productes finals que realitzen de cada tasca, per així veure si hi ha diferències entre centres, o per exemple, entre Alt i Baix Berguedà.

El projecte consta actualment de 9 tasques autònomes (3 per trimestre) i 3 sortides al bosc amb el CdA. També se’ls plantegen altres activitats opcionals, per tal de donar possibilitat a aquells centres que vulguin, d’aprofundir o d’indagar sobre altres aspectes.

S’intenta que les tasques siguin de temàtica variada per tenir una visió holística del bosc, treballant-lo des de diferents punts de vista, i sobretot també amb metodologies diverses, fomentant sobretot la curiositat científica (introduint certs aspectes del mètode científic) i la creativitat. El disseny i les activitats del projecte aposten clarament pel treball cooperatiu a l’aula i fomenten l’ús de les TAC

El producte final del projecte que es proposa al final del projecte és fer un LandArt, que consisteix en una creació artística amb materials del propi bosc, que contingui en sí mateix, un missatge de sensibilització en la conservació de l’ecosistema bosc.

A principis de setembre hi haurà una trobada de coordinació a la seu del CdA per tal de planificar i exposar les tasques del projecte als mestres participants.

Enllaç als blocs o Sites del projecte fins el curs 2022-2023