PROTOCOL I RECURSOS ACOLLIDA ALUMNAT GUERRA UCRAÏNA

Davant de la situació de crisi humanitària ocasionada per la invasió militar de Rússia contra Ucraïna, la Comissió Europea aprova l’activació, per primera vegada en la història, de la Directiva 2001/55/CE del Consell, de 20 de juliol de 2001, relativa a les normes mínimes per a la concessió de protecció temporal en cas d’afluència massiva de persones desplaçades i a mesures de foment d’un esforç equitatiu entre els estats membres per acollir aquestes persones i assumir les conseqüències de la seva acollida, de l’any 2001 arran de la guerra dels Balcans.

L’objectiu de la Directiva és donar una resposta ràpida i efectiva a les persones que fugen de la guerra de Rússia contra Ucraïna. Es tracta d’una protecció temporal, que inclou, entre d’altres, permisos i llicències, l’accés a l’educació.

L’activació de la Directiva té una vigència d’un any i es podrà renovar per períodes de sis mesos fins a complir un any més. No obstant això, pot aturar-se en el moment que es permeti un retorn segur a Ucraïna.

Les actuacions recollides en aquest document tenen un caràcter transversal, de col·laboració i coordinació entre els diversos agents responsables, amb la voluntat de donar la millor acollida a les persones desplaçades. Parteix del convenciment que ajudar a normalitzar les condicions de vida d’aquestes persones beneficia també el conjunt de la societat, de la qual tots formem part.

Els infants i adolescents migrats que arribin d’aquesta crisi humanitària seran escolaritzats a través dels procediments habituals de l’alumnat de matrícula viva (article 47 i 49 del Decret 11/2021).

Finalitat

Atendre i acompanyar els infants i joves nouvinguts, i a les seves famílies, en el procés d’escolarització d’urgència fruit de la fugida del context bèl·lic que pateix Ucraïna.

Promoure l’acció integrada i complementària dels diferents agents implicats en el procés, per donar-hi la màxima coherència i contribuir així a oferir la millor resposta possible a les situacions de dol, cansament i incertesa que pateixen els infants i joves desplaçats i les seves famílies.

Objectiu general

• Acollir l’alumnat de famílies desplaçades de la guerra de Rússia contra Ucraïna.

Objectius específics

• Establir l’acompanyament a l’alumnat, i a les seves famílies, en la incorporació al centre i a la comunitat educativa.
    • Dotar d’eines els centres educatius per facilitar la incorporació de l’alumnat nouvingut als centres educatius.
    • Establir la guia de procediment per a l’acollida i la matrícula, als centres educatius, de l’alumnat nouvingut.

Àmbit d’actuació

Aquest protocol s’aplica a tots els centres educatius del Servei d’Educació de Catalunya.

Si necessiteu recursos per treballar el context , la rebuda i Orientacions i r​ecursos per treballar el reconeixement de la llengua i de la cultura ucraïneses i per facilitar l’aprenentatge del català als alumnes que procedeixen d’aquest país.Podeu trobar detallat al Portal de centres un protocol d’acollida dels alumnes d’Ucraïna a ‘enllaç :

Així mateix, al nostre nodes del Servei Educatiu hem creat una nova categoria dins de recursos en què podeu trobar estratègies , materials i recursos metodològics per seguir l’actualitat d’aquesta realitat que arriba a les