COM ABORDAR ELS CONFLICTES BÈL.LICS A L’AULA?

 

QUÈ PASSA I PER QUÈ PASSA?

RECURSOS
El diari de l’Oleksandra. L’Oleksandra, una noia ucraïnesa de 16 anys, explica els primers
dies de violència i incertesa d’una guerra. El seu testimoni pot ser molt valuós a l’aula
per parlar de les conseqüències de les guerres i per tractar qüestions relacionades
amb la salut mental, l’empatia i la solidaritat. UNICEF acompanya el vídeo d’una proposta
didàctica per treballar-lo a les aules de secundària.
• Notícies i reportatges de l’InfoK. El programa informatiu adreçat a infants i joves ja fa
anys que dedica notícies i reportatges a parlar dels conflictes bèl·lics que esclaten i
sacsegen el món. Al cercador de la pàgina web del programa es pot fer una cerca per
temes, així apareixen tots els programes que s’han emès relacionats amb la guerra.
Sense cap ànim d’exhaustivitat, aquí destaquem:
o Especial refugiats. 29 d’octubre del 2015.
o Especial Afganistan. 21 de setembre del 2021.
o Què passa entre Rússia i Ucraïna? 25 de gener del 2022.
o Especial guerra a Ucraïna. 3 de març del 2022.
o Per què encara hi ha guerres. 3 de març del 2022.

El món a l’aula. Saps què ha passat? Primària. Cada quinze dies, Text-La Galera
proposa idees per treballar un esdeveniment d’actualitat, per tal d’ajudar l’alumnat a
entendre el món que ens envolta. En aquests articles l’editorial proposa tractar tot allò
que té a veure amb les guerres:
o La pau és el camí. 28 de gener del 2020.
o Més enllà de la frontera. 10 de març del 2020.
o 10 anys de guerra a Síria. 22 de març del 2021.
o Quedar-se a casa o fugir. 9 de març del 2022.

El món a l’aula. La notícia de la setmana. Secundària. Cada setmana, Text-La Galera
proposa una notícia d’actualitat per reflexionar a les aules de secundària, amb propostes
didàctiques de diferents àmbits, per tal de desenvolupar el pensament analític, crític i
creatiu de l’alumnat. Els conflictes bèl·lics s’han comentat a:
o Tan difícil és acollir 13.500 refugiats? 30 d’octubre del 2020.
o Atac de Rússia a Ucraïna. Setmana del 2 de març del 2022.
o El diccionari de la guerra. Setmana del 7 de març del 2022.
o Els refugiats de la guerra d’Ucraïna. Setmana del 15 de març del 2022.

• Al rotatiu francès Le Monde, hi ha molts articles i vídeos en obert. És una bona font de
recursos per treballar el tema a les classes de francès amb alumnes de cursos alts, que
tenen un bon nivell de francès.

The New York Times és una altra pàgina web on trobareu articles i audiovisuals en
anglès sobre temes d’actualitat. Conté recursos útils per a alumnat amb un bon nivell
d’anglès.

 

Reculls de recursos
Recursos i idees per a professorat per a abordar a l’aula el conflicte a
Ucraïna. Twitter de l’Escola de cultura de Pau de la UAB. Recursos per
conèixer les arrels històriques i les causes de fons del conflicte.

EDUCACIÓ PER LA PAU

RECURSOS

 

  • Jocs i dinàmiques. Escola de cultura de la pau. Jocs, dinàmiques, exercicis i eines per treballar la cultura de la pau en entorns Cada proposta consta d’una fitxa amb l’explicitació dels objectius, el material necessari, el temps de dedicació, i el nombre i l’edat dels destinataris. Destaquem algunes dinàmiques, però n’hi ha moltes altres. Feu- hi una ullada perquè segur que hi trobareu propostes escaients per resoldre possibles situacions de conflicte a l’aula.

 

 

  • Introducció a la cultura de pau. Càpsula de material d’Escola de cultura de pau que aclareix els conceptes de pau, conflicte i violència, i fa reflexionar sobre com formen part de la vida de l’alumnat. Apunta també possibles línies de treball a favor de la

 

 

  • Premi de Recerca per a la Pau per a treballs de batxillerat. La Fundació Solidaritat de la Universitat de Barcelona, amb l’objectiu de promoure l’educació per a la pau en totes les modalitats del batxillerat i d’enfortir la cultura de pau des de la recerca, convoca aquest Premi de Recerca per a la Pau per a treballs de recerca d’estudiants de

 

  • Fitxes d’educació per la pau, de FundiPau. Selecció de dinàmiques i jocs per treballar l’Educació per la Es tracta d’activitats especialment adequades tant per als centres

 

d’educació en el lleure (esplais, agrupaments, centres cívics, etc.) com per a l’escola. Hi ha vídeos en què es visualitza com es duen a terme aquests tallers.

 

 

  COM PARLAR DE LA GUERRA A L’AULA? CONSELLS PER ALS DOCENTS 

  

Com parlar dels conflictes bèl·lics a l’aula?

Aspectes que cal tenir en compte

La majoria d’experts coincideixen a assenyalar que és un te,a del qual cal parlar a les aules i a casa. No fer-lo pot fomentar la desinformació i els prejudicis, i pot provocar situacions angoixants (els infants intueixen que passa alguna cosa greu, ningú no els parla i això els genera inseguretat i malestar).

No només s’ha d’intentar explicar el tema, també s’ha de deixar que els infants i joves en parlin, hi reflexionin, iq ue afrontin emocioins i, sobretot, respectar els silencis. El silenci parla i fa parlar.

Per abordar el tema de la guerra a l’aula cal preverure que es disposarà d’espai i  temps per fer-ne una reflexió, per resoldre dubtes, per llegir o visualitzar material complementari si fa falta… No es pot tractar amb presses.

Cal tenir en compte la realitat de les aules. Els professionals de l’educació som els que coneixem millor el nostre alumnat, i la manera de parlar-ne s’ha d’adaptar al seu estat emocional, a les seves inquietuds i a les seves pors. Cal tenmir present que ja portem dos anys de pandèmia, i que potser l’alumnat  l’ha viscuda amb inseguretat i angoixa. Les imatges que arriben de la guerra li poden afegir encara més estrès.

Cal preverure que potser en l’aula o en el centre hi ha infants o joves que han fugit de guerres de diverses parts del món ( o bé ells , o be els seus pares o tutors). Actualment, en el món hi ha mes de trenta conflictes bèl•lics oberts. Si a l’aula hi ha alumnat refugiat, cal tenir-ho en compte.
En el cas concret de tenir alumnes russos i ucraInesos a l’aula, tinguem cura de no tither mai els bàndols enfrontats en les guerres de bons i dolents, i de no qualificar els russos de responsables de la destrucció i de les morts. Es recomana parlar-ne tan aviat corn sigui possible. Deixar passar el temps, i esperar a parlar-ne només si a l’aula es generen tensions, es contraproduent. Alhora, tinguem present que donar protagonisme als infants russos i ucraInesos pot ajudar-los en alguns casos, però en altres pot ser-los desfavorable. De nou, cal apel•lar al nostre sentit coma i al coneixement que tenim de l’alumnat, i actuar en conseqüència.

RECURSOS

  • Com s’explica la guerra als nens? Programa de Catalunya Ràdio en què mestres d’escoles amb alumnat ucraïnès expliquen com han parlat a l’aula de la guerra, i la importància de generar espais perquè els infants puguin expressar els seus sentiments, compartir preocupacions i sentir-se

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>