PROGRAMACIÓ I ROBÒTICA AL BAIX PENEDÈS

La programació i la robòtica es treballa des de fa temps al Baix Penedès però ha estat en els darrers anys en què s’ha anat consolidant amb iniciatives com :

• El naixement del Projecte Muntanyabot, El curs 2019-2020 iniciava el seu camí MuntanyaBot, una iniciativa de les escoles del Baix Penedès interior per tal de crear una xarxa de suport pel foment de la robòtica i la programació. Les escoles que en formem part; Quatre Vents de Sant Jaume dels Domenys, Ull de Vent de la Bisbal del PenedèsParellada de Santa OlivaTeresa Godes de la Joncosa del MontmellJoan Perucho d’Albinyana, Berenguer de Montoliu de Masllorenç, l’Estel de Bonastre i Mare de Déu del Priorat de Banyeres del Penedès amb l’ajuda del CRP del Baix Penedès i de la URV .Durant el curs realitzen diverses sessions de coordinació i suport.amb una Jornada  per exposar les pràctiques de l’alumnat.
  • La participació dels centres en Programa STEAMcat: Esc Àngel Guimerà, ZER Els CEPS, Esc La Parellada i Ins L’Arboç
  • La formació docent amb activitats com les que aquest curs es desenvolupen per a Primària i Secundària:
7044111704   Programem amb la placa Micro:bit
Del 13/10/2022 al 10/11/2022 (20 hores) de 17:30h a 19:30h
CRP del Baix Penedès
Av. de les Escoles, 21 ( El Vendrell )
7044121704   Robòtica didàctica amb Arduino a secundària.
Del 17/10/2022 al 14/11/2022 (20 hores) de 17:30h a 19:30h
CRP del Baix Penedès
Av. de les Escoles, 21 ( El Vendrell )
  • La participació en concursos i iniciatives per part de l’alumnat i el seu professorat . A tall d’exemple tenim la selecció de l’escola Ull de Vent de la Bisbal del Penedès i de l’escola La Parellada de Santa Oliva,  per participar als premis RetoTech de la Fundación Endesa. D’aquesta participació se n’ha fet ressó la @RTVEV que els han visitat  per conèixer com estan treballant ja l’alumnat en aquest repte. Cliqueu la imatge per veure’ls en acció :

• La dotació per part del Departament d’Educació a alguns centres del Baix Penedès de materials de robòtica educativa per a tots els nivells: Escola Pompeu Fabra (Cunit), Institut de l’Arboç (L’arboç), Escola La Ginesta (Calafell) i I-E Àngel de Tobies (El Vendrell) i al CEE Garbí l’Aula d’Estimulació multisensorial. Aquests centres podran personalitzar la seva dotació triant elements a partir d’un catàleg  tindran un màxim de crèdits per poder gastar i així podran ajustar-lo a les seves necessitats.
  • L’objectiu és dotar aqusts centres com a mostra i a tota la resta a partir del curs vinent de l’equipament digital al servei de la pedagogia, respectant la seva autonomia de centre, i fomentant la seva connexió amb els reptes globals (ODS) i desigualtats
    Per primera vegada tots els centres educatius tindran a disposició un catàleg d’equipament de robòtica i computació, així com de producció audiovisual. Tots els grups-classe rebran un panell interactiu, 30.000 en total
    Es promourà una convocatòria de subvencions per fomentar que universitats, entitats, ajuntaments, i ecosistema tecnològic, desenvolupin programes de capacitació i innovació digital durant el curs 2023-2024
    L’estratègia d’impuls és una de les mesures amb més pressupost i que implica a més agents dels últims anys en l’àmbit de la digitalització educativa i del foment de les vocacions STEAM. Es destinaran gairebé 200 milions d’euros provinents dels fons europeus Next Generation.
  • En l’acte de presentació, una mostra de centres educatius que duen a terme projectes digitals i treballen en l’àmbit STEAM han exposat les seves experiències. És el cas de l’Escola Montseny, amb “STEAM i medi ambient”; l’Institut Jaume Cabré (Terrassa), amb “Digitalització, producció audiovisual i pensament crític”; l’Institut Escola Daniel Mangrané, amb el “Programa STEAMcat”; l’Escola Sant Gervasi (Mollet), amb “Projectes globalitzats STEAM”; l’escola Vedruna Prats de la Carrera (Palafrugell) amb un projecte STEAM al seu hort, o el Centre d’Educació Especial de les Aigües de Mataró.Projecte FAIG

Durant l’acte també s’ha presentat el projecte d’acceleració STEAM “FAIG”. Un projecte que farà una inversió intensiva en tecnologia i acompanyament pedagògic a 150 centres d’arreu del territori, impactant a més de 64.000 nois i noies de Catalunya. L’ambició és que aquests centres esdevinguin un referent de l’àmbit Maker.

L’objectiu és que puguin aprendre amb metodologies actives, i que ho facin en relació amb els reptes i oportunitats que el futur ens obligarà a afrontar: estalvi energètic, emergència climàtica, diversitat, desigualtats, o l’assoliment de societats amb millor qualitat democràtica, aprofundint en competències específiques de les STEAM, així com en transversals com resolució de problemes, pensament crític, o creativitat.

• Com s’acompanyarà als docents i centres ?El Departament d’Educació preveu accions diverses per acompanyar el desplegament d’aquests equipaments. Durant aquest curs 2022-2023, els i les mentores digitals acompanyaran els centres educatius en la tria dels equipaments tecnològics.Durant el curs 2023-2024, quan arribaran aquests equipaments, s’acompanyarà els centres de diferents maneres: Els centres i docents que ho vulguin tindran càpsules formatives instrumentals per entendre el funcionament dels equips. Els i les mentores digitals faran un primer acompanyament per a la incorporació pedagògica dels equipaments.

Els projectes d’innovació i capacitació de l’ecosistema digital i STEAM subvencionats també preveuen centrar part de la seva acció en l’ús de tot aquest equipament.

• VIDEO de la PRESENTACIÓ