ORIENTACIONS PER A LA PERSONALITZACIÓ DE L’ENSENYAMENT

En aquest document, se’ns ofereixen unes orientacions concretes per a la presa de decisions en la personalització de l’EVA de centre des d’un concepte de les eines tecnològiques de servei als centres educatius pel que fa a l’ensenyament i aprenentatge , en 3 diferents escenaris : aprenentatges presencials, híbrids i virtuals.

Els elements a valorar en cadascun d’aquests escenaris, si s’escau,  són:
● Ràtio ordinària o reduïda de l’alumnat
● Característiques de l’alumnat
● Planificació de les tasques de l’alumnat
● Competència digital de l’alumnat i competència digital del o de la docent
● Disponibilitat de tot el professorat
● Entorns de suport a l’alumnat i al professorat
● Dispositius disponibles i connectivitat
● Característiques dels espais per a la docència
● Comunicació amb les famílies.

Aquestes orientacions tenen tres eixos bàsics d’actuació: les tasques prèvies i posteriors a crear cursos a Moodle o Google Classroom i els responsables de les mateixes , l’administració i gestió així com el seu tractament pedagògic.

No hem d’oblidar que el centre educatiu, l’agrupament de l’alumnat, les metodologies de treball, el tipus de tasca, el tipus d’avaluació i retroacció o el desenvolupament de les diferents competències
curriculars, s’han de seguir establint tal com es faria al centre i a l’aula. En aquest mateix sentit, cal tenir en compte l’estratègia digital de centre pel que fa al desenvolupament de la competència digital, tant de l’alumnat com de l’equip docent.

És recomanable agrupar l’alumnat seguint l’estructura establerta en el PEC de centre. La proposta metodològica que s’hagi decidit en el PEC també pot condicionar el disseny dels EVA del centre . Se’ns recomana també disposar d’una aula virtual per a tot l’equip docent on es puguin compartir documents d’organització de centre i on es puguin resoldre dubtes tant d’ús de la plataforma (directrius, llibre d’estil, videotutorials de navegació, etc.) com de tipus més pedagògic (activitats, debats, articles, recursos, etc.).

El centre haurà de decidir com s’estableix la comunicació amb els alumnes, en quins moments i de quina manera , dissenyant espais de comunicació general; així com entre entre docents i alumnat, i entre el mateix alumnat. Els instruments poden ser diversos, però el que cal és mantenir aquest contacte i l’acompanyament de l’alumnat des de la perspectiva de l’aprenentatge, sense oblidar la part emocional.garantint la protecció de dades i primant aquelles que no necessitin de registre  de l’alumnat.

Com veiem l’organització de l’EVA ha d’anar ben lligada al PEC i per tant podrem trobar dissenys :

■ Per cursos: dins de cada curs es pot diferenciar o no entre els diferents
grups de tutoria.
■ Per comunitats.
■ Per ambients.
■ Per assignatures: dins de cada assignatura es pot distribuir per cursos.
■ Per departaments: dins de cada departament es pot distribuir per cursos

Caldrà doncs que les propostes dels EVa segueixin les directrius següents:

No hem d’oblidar incloure material de suport perquè  l’alumnat navegui amb facilitat per la plataforma; la coherència en l’estructura i, la dinàmica de l’entorn virtual d’aprenentatge que vindrà garantida per un ús comú i coherent d’acord les resolucions de l’equip directiu i la comissió estratègica digital. Ambdós, haurien de decidir per exemple, quins són els elements que han d’incorporar les plantilles base per a tot el personal i cursos.

La graduació de les tasques vindran donades d’acord el nivell de coneixement i ús de la plataforma per part l’alumnat i de la competència digital. El seguiment de les tasques ve facilitat per les agendes que els entorns virtuals ens proporcionen.

I l’accessibilitat? Com la garantim per a tot l’alumnat?

■ Estructura lògica de la plataforma des del punt de vista de l’alumnat.
■ Interfície neta, endreçada i poc carregada d’imatges.
■ Informacions clares i concises.
■ Ús de tipografies adequades (específicament si hi ha algun alumne o
alumna amb dislèxia o amb algun trastorn del llenguatge).2
■ Afegir el text alternatiu a les imatges.
■ Contrast suficient de colors entre el fons i el text que garanteixi una lectura
correcta (ho poden facilitar extensions del navegador).3
■ Ús d’estil en els documents:
● Evitar les cursives, els textos amb ombres i les majúscules.
● Evitar el subratllat. Es confonen amb els enllaços web.
● Evitar l’ús de colors als textos. Sobretot si tenen un baix contrast
amb el fons.
● Utilitzar els títols amb una jerarquia correcta per dividir un text
llarg.
● Utilitzar la negreta per ressaltar el text.
● Alinear el text a l’esquerra, sense justificar. El text justificat és
adequat en paper, on l’amplada és fixa i es coneix. Al web,
l’amplada varia en funció del dispositiu i justificar el text genera
espais irregulars entre paraules.
● Utilitzar llistes. Són molt útils per estructurar la informació. Si
l’ordre és important, utilitzar llistes numerades. A partir de vuit
elements és convenient dividir la llista.
■ En cas d’ús de vídeos, afegir-hi subtitulació.
■ En cas d’ús de representacions gràfiques de contingut (mapes
conceptuals, infografies, etc.), afegir l’opció d’audiodescripcions.
1 Web: Guia ràpida per crear continguts digital

Així mateix destacaríem els criteris respecte a la creació d’activitats amb gràfics:
■ Adequació d’elements visuals al contingut que es vulgui treballar. Imatges
clarificadores i representatives.
■ Ús de recursos auditius.
■ Elaboració d’activitats interactives que fomentin la motivació de l’alumnat.
■ El disseny de les tasques ha de preveure que la mida dels arxius que s’adjuntin
o que l’alumnat hagi d’ajuntar no pesin gaire per facilitar-ne la càrrega, i per evitar
la saturació de la plataforma i el consum elevat de dades.

I pel que fa a criteris de redacció i presentació d’informació, destaquem

■ Frases curtes.
■ Tipografia de la lletra que en faciliti la lectura.
■ Imatges justes, no sobresaturar ni carregar amb excés les pàgines.
■ Presentació d’idees clau molt clares i poc text.

Els criteris d’avaluació vindran consensuats amb tot l’equip docent

○ Tipus d’avaluació
○ Canals i característiques de retroacció amb l’alumnat
○ Presentació dels criteris d’avaluació a l’alumnat
○ Previsió d’autoavaluacions i coavaluacions.

Al final del document, a l’annex. trobem una taula de verificació, una eina molt útil, que ens permetrà comprovar que no ens deixem cap pas o aspecte a l’hora de dissenyar el nostre entorn virtual d’aprenentatge.

Trobareu accés a les Orientacions per a la personalització del vostre EVA aquí.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>