‘APRENDRE’: EL NOU ESPAI EDUCATIU DE L’ANC

Aprendre’ és el nou espai educatiu al web de l’Arxiu Nacional per a l’alumnat i el professorat. La seva missió és proporcionar recursos educatius per aprendre la història amb fonts d’arxiu de forma transversal i fomentar la sensibilitat i consciència envers el patrimoni documental català des de la infància. L’acció educativa s’emmarca en el programa divulgatiu del principal centre arxivístic del país. L’educació representa una eina clau per situar en l’entorn de la ciutadania els arxius. Aquests constitueixen espais per a l’accés a la informació i l’anàlisi crítica en el marc de la societat del coneixement, en front la manipulació informativa, les fake news, el consum de xarxes socials i el big data.

Els diferents recursos didàctics són:

• Propostes de Recercaconsisteixen en propostes per desenvolupar projectes de recerca de 4t d’ESO o treballs de recerca de batxillerat. Les propostes es basen en documents d’arxiu i responen a diferents àmbits temàtics com els moviments socials, personalitats, repressió, partits polítics, institucions, legislació, agricultura, medi ambient, indústria, infraestructures, cultura, educació i esports.
  • Dossiers Didàctics: són propostes d’aprenentatge amb activitats d’anàlisi amb fonts d’arxiu o treballs d’Aprenentatge Basat en Projectes (ABP) per desenvolupar a l’aula. Els dossiers compten amb orientacions per al professorat i activitats per a l’alumnat. Segons les necessitats de cada dossier, s’inclouen annexos amb la relació de les fonts d’arxiu, transcripcions, traduccions o fitxes de classificació. L’objecte final d’aquests dossiers consisteix en sintetitzar i extreure conclusions, així com interpretar un conflicte, elaborar un eix cronològic, editar una crònica o dissenyar un joc de cartes, entre d’altres.
  • Recordemconsisteixen en comentaris de documents sobre efemèrides, fets històrics, diades i/o commemoracions que faciliten vincular el present amb el passat. Es troben disponibles per mesos, segons el calendari.
  • Maleta didàctica: es tracta de ‘La Caixa de l’Àvia Maria’, una caixa didàctica amb documents històrics que es pot desenvolupar a l’aula sol·licitant-ne el préstec. Aquesta permet experimentar una recerca amb el plantejament d’hipòtesis i la resolució d’enigmes.
  • Eines i orientacions metodològiquessón recursos amb pautes per fer recerca i citar documents d’arxiu, fitxes per a classificar fonts i guies sobre conceptes de l’arxivística i tipus de fonts en la recerca.

Més informació

El recursos han estat elaborats amb la col·laboració del CESIRE del Departament d’Educació.