8 de MARÇ DIA DE LA DONA

El dia 8 de març es celebra el Dia Internacional de les Dones. És per això que compartim un llistat d’alguns dels recursos sobre la commemoració i sobre les dones estudiades, des de diferents vessants.

Dia de la dona Ficció per entendre la realitat

Voleu commemorar el Dia internacional de les Dones a l’aula? Us proposem fer-ho parlant de les sèries i les pel·lícules que consumeixen els vostres alumnes. Posant el focus en la ficció seriada juvenil, les seves trames, i la representació masculina i femenina dels personatges.Moltes sèries de ficció presenten unes relacions afectives i uns personatges estereotipats basats en el mite de l’amor romàntic en què els joves sovint se senten identificats.

La unitat didàctica 8 Cinema, més que entreteniment proposa analitzar les sèries més seguides pels adolescents. I fer-ho tant des del punt de vista de l’argument com de l’estètica, perquè el llenguatge audio-visual també forma part del discurs encara que sigui de forma més subtil, amb l’ús de plans curts, tonalitats clares i música intensa.Planteja també fixar-se en els rols dels personatges principals en funció del gènere, les seves característiques físiques, socials i psicològiques. Per ajudar-vos-hi, entre el material de suport del programa eduCAC, també compteu amb l’itinerari transversal dedicat a la perspectiva de gènere

Cinema, més que entretenimentEl sistema sexe-gènere a les pantallesAnuncis no sexistes

Drac Màgic ofereix una proposta de pel·lícules, tallers i activitats pensades per al públic escolar per a programar al voltant del 8 de març.

Després de fer aquest treball reflexiu i de debat a l’aula, la darrera activitat de la unitat didàctica Cinema, més que entreteniment, anima als nois i noies a posar-se en la pell d’un crític seriòfil i redactar la critica argumentada de la sèrie escollida, a partir d’un model real. Si voleu aprofundir en els rols de gènere en l’àmbit de la ficció hi ha publicacions intessants com El “chico malote” y la “chica responsable”: modelos aspiracionales y representaciones juveniles en las teen series españolas de Maria-Jose Masanet i Maddalene Fedele; o Joves, amor i sèries de televisió. Incidència de l’alfabetització audiovisual en la (re)interpretació dels relats amorosos televisius, de Sue Aran, Pilar Medina, Rosa-Àuria Munté i Miquel Rodrigo, i publicat a la revista Quaderns del CAC.

L’Estudio sobre estereotipos, roles y relaciones de género en series de televisión de producción nacional: un análisis sociológico fet per CIMA-Asociación de mujeres cineastas y de medios audiovisuales i impulsat per l’Instituto de la Mujer analitza indicadors útils per a detectar elements discriminatoris de la representació ficcionada de la dona en les sèries espanyoles més vistes pels joves a RTVE, Antena 3, Telecino, Netflix i Movistar, com ara el gènere dels personatges protagonistes, quin rol tenen i quines relacions estableixen. Especialment interessants els capítols 2 i 3 del document.

Tots els documents referenciats es poden trobar a les biblioteques públiques de Catalunya o al Centre de Documentació de l’Institut Català de les Dones, pertanyent a la Xarxa de Biblioteques Especialitzades de la Generalitat de Catalunya (BEG). En aquests enllaços trobareu el material auto imprimible, el manifest del 8 de març i la presentació de la campanya.

L’altre és amb les orientacions i recomanacions fetes des del Centre de Documentació de l‘Institut Català de les Dones. Si necessiteu un recull bibliogràfic ; dones i dret, dones i educació, dones i ciència… consulteu l’enllaç