Sant Vicenç dels Horts: Smart LEGO-City

icosantvilegocityVols construir una smart-city? Darrerament el concepte d’smart-city apareix sovint als mitjans. Malgrat aquesta recent popularitat, potser encara ens l’imaginem com un tema futurista i no pensem en les possibilitats d’experimentació i d’aprenentatge que ens ofereix.

“Sant Vicenç dels Horts: Smart LEGO-City” és un projecte de formació adreçat al professorat de secundària per desenvolupar activitats formatives en l’àmbit de la tecnologia, i més concretament en l’àmbit les TIC.

Fruit d’aquesta activitat s’ha construït una maqueta que recrea llocs singulars de Sant Vicenç dels Horts. La maqueta, dissenyada per professors de Sant Vicenç i construïda per un grup d’alumnes, reprodueix de forma realista el funcionament de la xarxa de sensors instal·lada al municipi. Una xarxa on els autobusos recullen les dades dels sensors que van trobant durant el seu recorregut utilitzant tecnologia WIFI.

La maqueta disposa d’un aparcament intel·ligent amb sensors d’ocupació i d’un contenidor amb sensor de nivell que avisa quan està ple. Els fanals, governats per un sensor de llum, poden disminuir la seva potència com a mesura d’estalvi energètic si no detecten activitat al carrer. A més a més, incorpora un hivernacle amb reg automàtic, que s’activa en funció de la temperatura ambient i de la humitat del terra. Un vehicle, simulant un autobús urbà, circula per la maqueta i recull les dades dels sensors que va trobant al seu recorregut. Un cop arriba al final de línia, la informació pot descarregar-se per a la seva utilització.

Aquesta activitat, impartida per Marcos Quílez, Oscar Casas i Rafael Vidal, professors de l’Escola d’Enginyeria de Telecomunicació i Aeroespacial de Castelldefels (UPC), ha permès als participants ampliar els seus coneixements sobre les smart-cities i els fonaments tecnològics que fan possible el seu funcionament. També ha contribuït a difondre d’una manera didàctica la presència de la xarxa de sensors instal·lada a Sant Vicenç dels Horts.

|Més info|